Skrivet av: Pär Eriksson | januari 31, 2013

Veckan som gått – w 5

På jobbet
Som den regelbundne läsaren noterat så lyfter jag ofta Mälardalens högskolas betydelse för Eskilstuna.

Mdh

 Jag menar att det är två faktorer som påverkat Eskilstuna utveckling extra starkt de senaste 10-15 åren. Dels Svealandsbanan som tar oss till Stockholm på 1 timme, dels utvecklingen av högskolan.

Tänk bort dessa två och vi har ett delvis annorlunda Eskilstuna. Högskolan bidrar inte bara till att det bor och rör sig några tusen unga människor i stadsbilden utan framförallt ger det oss stora möjligheter att rekrytera välutbildade medarbetare inom såväl näringslivet som offentlig sektor.

I kommunen är vi naturligtvis extra beroende av sjuksköterske- och socionom-, förskole- och lärarutbildningen samt ekonom- och beteendevetareutbildningen.

Den här veckan så bjöd högskolan in till en presentation av vad de gör med särskilt fokus på Eskilstuna. Jag blir glad då jag ser att det finns en riktning som både hämtar näring ur verksamhetsutveckling för offentlig sektor men också forskning kring produkt- och innovationsutveckling med fokus på näringslivet. Så agerar en klok högskola. Och en klok kommun.

Teori möter praktik. Nu har Volvo CE valt ut Mdh som en av sina strategiska samarbetspartners.

Framtidens Ledare är en viktig satsning för oss när det gäller att rekrytera nya chefer. Det är ett program som löpt på under några år och riktar sig till våra egna medarbetare som har en ambition att vilja bli chefer och ledare.

Jag har haft förmånen att under några år följa de olika grupperna – det är ca 20 medarbetare årligen – och jag noterar att nästan alla går vidare till ett chefsjobb.

Framtidens Ledare i Eskilstuna – anno 2012

Den här veckan träffade jag några av dem som är inne i programmet och diskuterade vad som krävs av det framtida ledarskapet.

Under veckan kontrasterades det med att jag träffade 15-20 st fd rektorer. De är idag pensionerade men träffas regelbundet. Vi lunchade tillsammans och jag fick tillfälle att berätta om vad vi håller på med idag och vilka utmaningar skolan står inför. Å andra sidan hade de många kloka synpunkter.

Jag hade också förmånen att träffa friskolornas gymnasierektorer den här veckan. Idag har vi fem strycken skolor som drivs av andra än kommunen. Det är viktigt att våra skolor – oaktat huvudman – känner sig som en del av Eskilstuna. Det är våra Eskilstunaelever som går i skolorna oaktat om de är kommunala eller friskolor.

Den här veckan hade vi träff i Kommunledningsgruppen. På agendan stod förutom lite omvärld – ekonomiska bokslutet, e-tjänster och e-service, kris- och säkerhetsarbetet, Modigt Medarbetarskap och en avstämnnig om hur det går med den stora jobb-satsningen vi gör under tre år.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna

Ibland får jag känslan av att begreppet stolthet är svårt att prata om i Eskilstuna. 

Jag vet inte om det är en kultur vi bär på – dvs att stolthet hotar vår världsbild och i vår iver att fånga de stora och viktiga frågorna så blir positiva motbilder ett hot.

Min erfarenhet är att det är just i spänningen mellan det goda, förmågan att se en stads eller organisations styrkor och fördelar med förmågan att identifiera problemen och utmaningarna som verklig utveckling sker.

En stad som bara hurtigt lyfter allt i rosenrött blir inte trovärdig men en stad som klär sig i grått och bara slår på sig själv skapar sällan något värme och attraktivitet. Det är i spänningen och motsättningen som vi tar oss framåt.

Nu menar jag att vi på ett bra sätt ringat in våra utmaningar. De är kända och vi arbetar med dom. Om inte annat så påminns vi om dem i samtal med Eskilstunabor eller i granskande reportage i lokalmedia.

Men min bild är att vi är mer ovana med att prata väl om Eskilstuna. Det är som att vi inte har tillräckligt mod eller att vi vågar prata om det goda Eskilstuna. Kanske med rädsla för att betraktas om oseriösa eller kanske att vi bryter en kultur eller ett arv.

I sämsta fall får näthatarna fritt utrymme med sina skruvade världsbilder. Jag ser det också i andra städer där politiker, unga kvinnor och invandrare får bli måltavlor.

I det lilla försöker vi som kommunal organisation att bidra till att utveckla bilden av Eskilstuna. 2012 utsågs vi till Årets Miljökommun och tillsammans med Västerås till Årets Studentstad.

symbolträd visionsfärger.jpg

Nu sticker vi ut hakan och anmäler oss till en prövning som Årets Kvalitetskommun. I april genomför vi för första gången någonsin en Eskilstunamässa med fokus på den kommunala verksamheten.

I april tar vi plats på Eskilstunabåten tillsammans med näringsliv och organisationer för att visa Eskilstunas starka sidor. I november deltar vi och synliggör Eskilstuna på årets Kvalitetsmässa i Göteborg.

Vi kommer säkert att få kritik för att vi gör de här satsningarna. Men om ingen vågar någonting. Om ingen vågar, vill eller kan lyfta upp Eskilstuna utanför dess kommungränser – inte ens stadens kommunala organisation – vem ska då våga göra det?

På hemmaplan
Och så var det då Årets låt, CD, artist och grupp utsedd av mig och mina Örebrokompisar. Och det blev storslam för amerikanska countrysinger- songwritern Iris DeMent. I vart fall när vi får bestämnma.

Funderar på att skriva till Iris och tala om att det finns ett gäng i Sverige, i en stad som heter Eskilstuna som träffats i 32 år om som nyss utsett dig till Årets bästa 2012. Jag undrar vad hon skulle tycka om det?

Annars är helgen full av barnbarn. Jag har fått en schema av min dotter med exakta klockslag när tonårsbarnbarnet F och lilla barnbarnet E skall hämtas och lämnas mellan innebandy, gymnastik och mat.

Däremellan är det också en hund som skall ha sin beskärda del av livet.

Helt rätt. Det är precis det här man ska ha en morfar till…

Ha en skön helg!

Responses

  1. Hej Pär! Håller helt och hållet med dig om Svealandsbanans betydelse. Stockholm, Södertälje och Strängnäs har tack vare den bättre möjligheter att ta del av eskilstunabors kompetens och engagemang. Kanske kan vi som varje dag reser i motsatt riktning också tillföra något till Eskilstuna.

    Hälsningar!
    Anders

  2. Klok iakttagelse Anders. För några veckor sedan skrev jag just om pendlarna-in och deras betydelse.

    Håll i Anders!

    Trevlig helg!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

