Skrivet av: Pär Eriksson | januari 17, 2013

Veckan som gått – w 3

På jobbet
Den här veckan så fortsätter vår stora satsning ”Modigt Medarbetarskap” med en ny grupp medarbetare på ca 300 st. Jag funderar ibland på vad vi gett oss in på – dvs att våga satsa på hela organisationen.

Genom åren har jag varit med om olika utvecklingssatsningar men många gånger har vi ”nöjt” sig med att satsa på chefer och ledare. Mycket av det har varit bra men ibland stannar det också vid det. Det vi nu gör i Eskilstuna kommun är i den meningen lite mer modigt – dvs att ta sig an ambitionen att förändra och utveckla hela organisationen.

Jag blir också glad när jag ser att vi genmoför hela den här satsningen med bara egna krafter. Inga inbjudna föreläsare och konsulter. Det är också ett styrkebevis.

Romeström och Andersson

Maria Andersson och Kristina Romeström – två medarbetare från Trumslagargården som inleder vid alla utbildningstillfällen

En litet bevis på att vi är på väg åt rätt håll är att vi på olika sätt nomieras och uppmärksammas nationellt. Ja till och med internationellt. Jag tog här om dagen del av en EU-skrift som lyfte upp Eskilstuna kommuns styrmodell som ett föredöme.

Vi har också i olika sammanhang fått erkännande för vårt kommunikationsarbete. För att inte prata om utmärkelsen Årets Miljökommun och olika medarbetare inom våra verksamheter som uppmärksammas av olika organisationer och föreningar.

Den här veckan fick jag själv ett samtal som berättade att jag var en av tre kandidater till utmärkelsen Årets Ledarutvecklare….i Sverige. Jo jag tackar.

I veckan så hade vi en krisledningsövning där våra politiker prövades i förmågan att hantera ett svårt läge. Läget handlade om svårt oväder där el och vatten slogs ut. Bra att vi övar och jag tyckte att gruppen klarade läget bra.

Samarbetet med Mälardalens högskola och vårt näringsliv är två viktiga områden för vår kommuns utveckling. Den här veckan så träffades den sk Näringslivskommittén som innehåller representanter från just Högskolan, Munktell Science Park och näringslivet.

Vi diskuterar frågor som berör och påverkar Eskilstuna. På veckans dagordning stod bl a regionfrågan och konjunkturläget.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Konsten är viktig för en stad och kanske särskilt dess offentliga konst. Det som utsmyckar en stad är ofta inte bara ett konstverk i sig utan det uttrycker i någon mening också dess själ.

Jag har sett och följt det under mina år i såväl Örebro som Västerås. Och dramaturgin är välkänd. Konsten och kulturen ställs mot kommunens kärnverksamhet – skola, vård och omsorg. Så också nu när vi diskuterar den nya ”Receivern” på Fristadstorget.

Ofta blir det också en diskussion om konstens uttryck – skall det vara konkreta avbildningar och hur långt får abstraktionen gå.

Eskilstuna och Torshälla är fylld av vacker offentlig konst. Vi har mer än 130 offentliga konstföremål  ute i stadsbilden. Ibland ser vi inte den för att den döljs för vårt öga bland stadens puls och vimmel. Ibland tar vi den bara så given att vi inte tänker på att vi har Carl Milles Guds hand i Stadsparken och Jona och valfisken utanför Klosters kyrka eller japanen Takashi Narakas läckra granitspiral  i rondellen vid Smörtorget. Konsten blir till slut integrerat i vårt synfält.

Och i dess bästa mening lockar konsten till associationer och tankelekar. Konsten blir inte bara en del av en stads själ utan konsten omformar och uttrycker staden på ett nytt sätt.

Och vad vet vi – om några år så är ”Receivern” en del av Eskilstuna. Staden som omstöptes på 2010-talet till något annat. Och där en röd droppe symboliserar Eskilstuna som en stad som lyssnar in omvärlden eller varför inte en röd Google-markering som en påminnelse om att vi är en stad som räknas.

Offentlig konst i Eskilstuna och Torshälla

På hemmaplan
Apropå konst så tror jag att det blir ett helgbesök på vårt Konstmuséeum. Det är invigning av två nya utställningar av Mikael Åberg och Daniel Milton.

Jag håller som bäst på att förbereda den årliga besöket från mina Örebrokompisar. För 32 året (!) träffas vi för att utse årets bästa CD, grupp och artist. Jag återkommer med färska dagsnoteringar.

Jag blev tillfrågad av tidningen Folket av vad det är som snurrar i mina lurar. Läs på söndag så ser ni min 5-i-topp-lista.

Ibland blir det fel. Som läsaren noterat så är bilder viktiga för mig. De understryker och understödjer budskap. Jag är noga med valen och också att de är ”tillgängliga”.

Ibland blir det fel och det blev det före jul då jag publicerade en bild som åskådliggjorde Lucia. Den var tagen av AK Foto och jag borde ha säkrat att den gick att använda. Gå gärna in på akfoto.se och titta på deras erbjudanden. De har är stort galleri Eskilstunabilder. Men fråga om lov. Jag lovar…

Ha en bra helg!

Responses

  1. Modigt medarbetarskap ligger helt rätt i tiden och det är kloka och positiva signaler som vi får från medarbetare som har gått utbildningen. Den största utmaningen ligger nog i att vi ska orka hålla i för att se effekter av satsningen som kan ta tid innan vi ser konkreta resultat av. Men det kan även vara så att vi sätter igång en synbar process redan nu. Spännande, eller hur?
    Fortsättning följer! 🙂

  2. Tack Anna för din kommentar om Modigt Medarbetarskap. Jag tycker också att det startat upp bra och utmaningen är precis som du skriver – hur håller vi i över tid.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

