Skrivet av: Pär Eriksson | januari 3, 2013

Veckor och år som gått – w 1 2013

Även om tidslinjen är en ständigt obruten rörelse framåt så medger just årssskiften möjlighet till summering och eftertanke och kanske också att ta nya tag. I den meningen så betyder nytt år också nya förhoppningar.

Men i det ständigt föränderliga och de pulserande tidsslagen behöver vi också något vi känner igen. Och mitt lilla bidrag blir att blogg- och krönikeskrivandet fortsätter oförtrutet – söndag – torsdag, söndag – torsdag. År ut och år in.

Jag är nu inne på mitt 16 (!) år som veckoskrivare. Det började 1996 med att jag på fredagar kopierade ut en text om sakernas tillstånd och delade ut till mina medarbetare i Västerås.

I takt med IT-utvecklingen hittade skrivandet nya former – internportaler, www-domäner, vasteras.se till dagens WordPress-format.

Den nyfikne läsaren frågar sig säkert vad som driver mig. För mig är skrivandet ett sätt att påverka, att ange en riktning vart vi ska men också ett sätt att få reflektera, att pröva olika tankar.

Den som läser mig regelbundet knäcker koden förr eller senare – dvs att jag egentligen säger samma sak igen och igen.

Min son gjorde mig uppmärksam på det nu under julhelgerna då han menade att mitt budskap kommer tillbaka – vikten av att se sig själv i ett sammanhang, att förstå helheten, att se den andres goda intention, vikten av delaktighet.

Något som kanske är än viktigare i en värld som blir allt svårare att tolka.

Det är så jag vill se mitt skrivande. Det kan låta pretentiöst – jag vill uppmuntra i det vardagliga ledar- och medarbetarskapet men också att medborgaren ska få en bild av hur jag uppfattar världen, vårt land, vår region och ytterst den kommun vi verkar och lever i – Eskilstuna.

En synpunkt som följt mig under alla 16 åren är att jag skriver för långt. Till och från påminns jag också om det av nya och yngre läsare som menar att jag måste anpassa mig till det nya snabba och korthuggna medialandskapet.

Jag vill inte anpassa mig. Jag kräver något av läsaren. Jag vill att mina texter och krönikor betyder något och leder till eftertanke. Det kanske också är därför jag har svårt att förlika mig med Twitterkulturens 120 tecken som inte medger reflektion. Eller att jag har svårt att hitta tonen i Facebooks mer familjära och personliga anslag.

Så bloggandet fortsätter så länge det ger mig något och att det ger er något. Och ser jag till årets lässtatistik så finns det uppenbarligen ett behov av att få läsa något annat också än det konfrontativa, det polariserande och det snabba.

2013 års teman kommer att handla om det jag fångar som viktigt. En stor del av det kommer från samtal och reflektioner som jag gör tillsammans med människor jag möter i vardagen. Så se upp…

Till alla bloggläsare – jag önskar er allt gott 2013.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Tack Pär!
    Det ska bli ett sant nöje och välkommet ”lärande”.
    I den mån jag har avvikande uppfattningar, så får Du räkna med att jag responderar i linje med egna tankar och övertygelser.
    ”Se upp” och sikta mot stjärnorna 😉

  2. Tack själv för flitigt och engagerat reflekterande över sakernas tillstånd.
    Allt gott 2013!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

