Skrivet av: Pär Eriksson | december 13, 2012

Veckan som gått – w 50

På jobbet
Den här veckan så hade vi introduktionsdag för nyanställda. Jag har skrivit det tidigare – det är så stimulerande att träffa de som nu kliver in i våra verksamheter. De sena 1940- och de tidiga 1950-talisterna är de närmaste åren på väg i pension och det är så viktigt att vi lyckas rekrytera nya medarbetare.

Och där sitter dom – Eskilstunabor som arbetat i andra företag och organisationer, Västeråsare, Stockholmare och Kungsörsbor.

1960- och 1970-talister men en också stor grupp är födda på 1980-talet och så kom dom då – de första 1990-talisterna. Två unga killar som har mer än 40 år i arbetslivet framför sig…

Jag var inbjuden till att träffa Sörmlands Sportjournalister. Det blev en bra träff med en blandning av idrottens betydelse för en stads utveckling och lite idrottsnostalgi.

När ett gäng idrottsnördar träffas så blir det aldrig tråkigt och eftersom jag har ett stort idrottsintresse så var det lilla julafton. Hur var det nu…tränade Tjalle Mild City eller spelade han bara? Och alla vet väl att det var Sleipner som IFK vann över 1921…Ja, ni hör.

En klassisk laguppställning från 1957

Det var extra roligt att möta den nya unga journalistgenerationen som jag peppade för att sätta in idrotten i sitt sociala sammanhang. Vi ser också att tjejidrotten, handikappidrotten och nya sporter kräver sin rättmätiga plats i idrottsbevakningen.

Men det var också spännande att möta legendarer och kunniga personer som Thord Juszczak, Christer Johansson, Hans Delby, Eddie Jaurinder och den skarpaste genom åren – Rolf Andersson vars penna alltid varit vässad på Folket genom åren. Eskilstuna har en fin sportjournalisttradition.

Samhällskontraktet – dvs samarbetet mellan Eskilstuna, Västerås och Mälardalens högskola går nu in på sista året och vi har precis startat diskussionerna om hur vi fortsätter och stärker samarbetet mellan kommunenerna och akademien. Det finns ett antal kommuner och kanske också landstingen som visat intresse för att ingå i ett vidareutvecklat samarbete.

Ett av Samhällskontraktets områden handlar om framtidens arbetskraft

Under 2013 starar vi nu upp två viktiga sk kompetenscentrum inom ramen för Samhällskontraktet – ett för Lärande och ett för Hälsa och välfärd. Det här är riktigt bra och ett modernt sätt att tänka. I den meningen ligger vi långt framme även nationellt.

Även om december färgas av avslutning, summering och bokslut så handlar allt mer av mitt fokus inte bara om 2013 utan också om 2014. Arena och bad, nya bostäder, utbyggnad av äldreboenden, behov av fler förskoleplatser och nya företagsetableringar och förstärkt regionsamarbete.

Luciamorgon så hade vi besök av årets Lucia och hennes tärnor i Stadshuset. För mig så är Lucian inte bara en stunds sång och lussekatter utan också en påminnelse om att ljuset är starkare än mörkret, det goda starkare än det onda. Det var också det som var mitt budskap i mitt Luciatal där jag också lyfte upp Eskilstunas utmaningar men också stora möjligheter.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är möjligt att den klassiska julskyltningen förlorat sin lyster. Men en gång i tiden så var den magisk. I vart fall i ögonen på ett litet barn. Det var då man fick gå ner på stan tillsammans med mamma och pappa. Jag har inga minnen av att vi gjorde det tillsammans under övriga året.

Och naturligtvis så var det leksakerna som stod i centrum. Vi 1940- och 1950-talister minns Konsums särskilda arrangerade leksaksavdelning på andra våningen där nu Domus ligger. För att inte prata om Tunaboden eller leksaksaffären där Gamla Teatern på Kungsvägen ligger. Eskilstuna sprudlade i snö, tomtar och julmusik.

Idag har vi ett annat samhälle och ett annat utbud. Leksaker är vardagskonsumtion och lockar kanske inte till samma fascination. Och för den som ser på tecknade serier varje dag så ter sig engagemanget för en timmes Kalle Anka som märklig.

Samtidigt så ser jag ett nytt Eskilstuna växa fram som också gestaltar sig runt julen. Det har aldrig lyst så vackert och fint i parker och rondeller. Stor eloge till Stadsbyggnadsförvaltningen. Eskilstuna Innerstad tar nya grepp och julmarknaderna avlöser varandra så här veckorna innan jul.

Det är också en del av en stads utveckling och ett sätt att skapa trivsel och samhörighet.

På hemmaplan
De första julklappsönskningarna från barnbarnen har dimpt ner. Noterar att de är något ovanliga – vingar, fras-klänningar och paljetter. Jag vet inte hur mina egna 1970-talsbarn uppfostrat mina barnbarn…

Annars är julförberedelserna i gång. Jag var ute med min 91-åriga mamma och gjorde en del julbestyr. Även om krafterna håller på att tryta så blir jag så glad att hon är en del av julfirandet och är mån om att barnbarnsbarnen får sina julklappar. Traditioner bärs vidare.

Annars lyssnar jag mycket på The XX. Det ni!

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär,
    Ser fram emot Din ljuständning:
    Ljus 1 för…
    Ljus 2 för …
    Ljus 3 för
    Ljus 4 för…
    😉

  2. Härligt, Pär, men minns du att vi också såg på Kalle Anka på storbild i Sparbankens skyltfönster när vi var små. Många som ville titta så det var pappas axlar som blev möjligheten. En julhälsning till din mor från mig. /Roland

  3. Roland – det är snudd på tjänstefel att glömma Kalle Anka-filmerna på Sparbankens fönster – nuvarande ABF.

    När jag tittar ut genom mitt fönster i Stadshuset så ser jag att fönstrens utformning i halvbåge är intakt och kisar jag lite så ser det ut som att du och jag står där bredvid Sven och Henning.

    Så länge sedan och ändå igår….

    Ha det bra i julhelgerna!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

