Skrivet av: Pär Eriksson | december 6, 2012

Veckan som gått – w 49

På jobbet
Den här veckan så var jag inbjuden till att träffa företagare som har sin bas i Muntell Science Park och det sk Helekopterhuset på Köpmangatan. Det här är viktigt för Eskilstunas framtid.

Vår själ är produktion och våra industriföretag är i någon mening den ekonomiska motorn men samtidigt måste också andra branscher och företag växa fram för att stärka Eskilstuna.

Just därför är den här typen av nätverkande och samarbete livsviktigt för vårt näringsliv.

Sörmlands nya landshövding Liselott Hagberg var på Eskilstunabesök den här veckan. Det är viktigt att vi förstår landshövdningens roll och uppgift samtidigt som hon ser och förstår den största kommunens situation och behov.

Vi gjorde bl a ett besök på Volvo CE. Det stärkte mig i bilden av hur stolt jag är över att Volvo finns i Eskilstuna. Mer än hundra år efter det att entreprenören Theofron Munktell bestämde sig för att etablera sig i Eskilstuna.

Liselott Hagferg – ny landshövding i Sörmland

Å så var det då dags. Efter att mer än 600 chefer genomgått ledarutbildningen Modigt Ledarskap så var det nu i onsdags start av vår stora satsning på Modigt Medarbetarskap. Efter att ha varit med några decennier och att jag känner de större kommunerna hyfsat så vågar jag skriva att det här är en av de största ledar- och medarbetarsatsningarna i Kommunsverige.

Själva idén bygger på att stärka förmågan att kommunicera rakt och ärligt och kunna arbeta i vilket arbetslag och grupp som helst för att lösa ett uppdrag.

Den här satsningen som bygger på en gemensam inledande dag som sedan följs upp i arbetslaget på hemmaplan är snarare träning och övning än att lyssna på inspirerande föreläsningar som ofta har kort effekt.

Vår personaldirektör Marita Schwartz håller tillsammans med en rad medarbetare från våra verksamheter i mer än tjugo (!) sådana här uppstartsdagar. Och på min lott ligger att rama in och ge en lägesbild av varför vi gör den här unika satsningen.,

Den här veckan så äger också den sk Medaljfesten rum. Det är ett tillfälle för kommunen att celebrera och lyfta fram medborgare som gjort en insats för Eskilstuna.

Vid samma tillfälle delas också Årets musikpris ut. Och vinnaren 2012 är Patrik Kolar. Patrik är aktiv musiker – bl a aktuell som organist i Moneybrother – men också en viktig kulturpersonlighet med stort hjärta för Eskilstuna.

Men det här året står jag över Medaljfesten. Jag är inbjuden som gästtalare till Västerås. Under mer än 20 år har proAros – som är kommunens utförarorganisation – verkat inom skolan, vård och omsrog, socialtjänst och kultur och fritid.

proAros har varit en av Sveriges största kommunala förvaltningar med sina 10 000 medarbetare. Men nu blåser förändringens vindar och Västerås gör en hel del organisatoriska förändringar inför 2013.

Så nu i torsdags så var det avskedsfest. Det finns så mycket positivt jag tagit med mig från Västerås och det är också det som är mitt budskap till dom. Starkt fokus på uppdrag och resultat kombinerat med ett besjälat ledarskap är en del av det jag bär med mig.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den här veckan arrangerades en kväll tillsammans med föreningslivet och det slår mig hur viktig föreningar är för en stads utveckling. Vi pratar ofta om föreningarnas betydelse men då i meningen idrottsföreningar och kanske de som i första hand riktar sig till barn och ungdomar. Och inte tu talt om annat. De är viktiga.

Idrotten är oerhört viktig i Eskilstuna

Men Eskilstuna är fylld av hundratals föreningar som i första hand har ett socialt fokus eller kulturell bas. Lägg då till alla föreningar som organiserar ett särskilt intressse eller fråga – t ex pensionärs-, invandrarföreningar och studieförbund – då växer det fram ett Eskilstuna som bär på ett enormt engagemang utöver idrotten.

Det engagemanget i kombination med den offentliga sektorn och näringslivet är själva byggstenen i att utveckla en stad. Men det förutsätter också förmågan att lyssna och respektera varandras olika roller.

Jag skulle vilja se fler föreningar som inte ”bara” ser kommunen som någon man ska ställa krav på eller få ekonomiskt stöd av. Jag skulle också vilja se en modern kommun som ser föreningarnas potential och den ovärderliga nytta de gör i samhällsbygget.

På hemmaplan
Julförberedelserna fortsätter i den Erikssonska familjen. Nu har den stora frågan handlat om vi ska ha en lysnade ren eller inte på altanen. Absolut, tyckte jag. Omodernt och ”b” tyckte hustrun. Hustrun vann den slutna omröstningen.

Helgen innehåller ett besök hos mitt barnbarn B:s mormor och morfar. Alltid välkommet och trevligt.

Annars lyssnar jag mycket på Bruce Springsteens tidiga produktion. Han lär vara på ingång till Stockholm i början av maj. Men om man har varit med på hans klassiska konsert 1975 i Stockholms Konserthus så har man sett det man ska…eller vad säger min arbetskamrat Martina som är det största ”Springsteen-fannet” jag känner?

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Per!
    Jag noterar följande : ”Jag skulle vilja se fler föreningar som inte ”bara” ser kommunen som någon man ska ställa krav på eller få ekonomiskt stöd av.”.Jag skulle också vilja se en modern kommun som ser föreningarnas potential och den ovärderliga nytta de gör i samhällsbygget.

    Kommentar: Utred gärna och kvantifiera : ”den ovärderliga nytta de gör i samhället”!

    Ta gärna fram Psalmboken och slå upp psalm 289:
    ..” Och ändå är det murar oss emellan,
    och genom gallren ser vi på varann.
    Vårt fängelse är byggt av rädslans stenar.
    Vår fångdräkt är vårt eget knutna jag”.

    Sektor 3 – civilsamhällets organisationer och enskilda – utgör en enorm resurs som kommunen (sektor 1) har ansvar att samverka med. Gör detta!

    Vad gick snett med proAROS?

    Tänd ljus!

    Mvh
    Hans-Erik

  2. Tack Hans-Erik för psalmversen.

    Jag tror inte att det gick fel med proAros – skriver jag och försvarar mitt ”barn”.

    proAros som stor förvaltning har funnits i 20 år. Det imponerar och jag brukar ge beröm till Västeårspolitikerna – oavsett partifärg och vilka som varit i majoritet – att de hållt fast vid sin idé och modell. Det har skapat kontinuitet och lugn i organisationen. Något jag också ser i Eskilstuna.

    Men nu vill Västerås pröva en annan styrning – bl a läggs skolan in direkt under nämnden och man går ifrån beställar- och utförarmodellen.

    Ha det bra!

    Pär E

  3. Härligt var det att lyssna på dig igen på vår proAros avskedsfest ikväll på Rudbeckianska Gymnasiet! Alltid bästa möjliga möte! Minns när jag intervjuade dig under min utredning för KS i Västerås om ”Växhuset” – många inspirerande tankar hade du då och fler har du delat med dig genom åren i proAros. Önskar dig allt gott i kommande helger!

  4. Tack Anita för dina varma ord. Fortsätt ert viktga arbete i Västerås.

    Pär E

  5. Hihi! Kul att bli omnämnd i din blogg, Pär! Bruce-fannet Martina säger att du inte förstår vad du missar. Självklart är jag avundsjuk på att du var på Konserthuset -75 och såg honom, men hur länge kan man leva på gamla meriter? 😉 Kom igen nu! Du brukar väl inte ha någon ”det var bättre förr”-mentalitet? Ta och fixa det där biljetterna till Friends Arena i maj så ska du se att Brucan fortfarande håller och dessutom kanske till och med är lite bättre än -75. Fina viner blir ju bara bättre med åren. 🙂

  6. Du har naturligtvis rätt Martina. Det där med 1975 är en blandning av en viss stolthet av att ha varit där men också ett försök att göra sig lite märkvärdig….

    Bruce är nu är nu är nu….

    Ha det
    Pär E


Kommentera

Kategorier

