Skrivet av: Pär Eriksson | november 22, 2012

Veckan som gått – w 47

På jobbet
Jag var inbjuden till Invandrarrådet som består av  invandrarföreningar tillsammans med ett antal politiker. Rådet fungerar som ett rådgivande organ i olika frågor som skall behandlas i kommunen. Jag lyfte Eskilstunas historia och vår tusenåriga berättelse som bygger på att det ständigt kommit människor hitflyttade.

Delar av Eskilstuna Invandrarråd

Jag betonade också vikten av att vi ser människors talang och färdigheter istället för etnisk, religiös eller social bakgrund. Städer och regioner som utvecklas bygger sin identitet på tolerans och mångfald.

Den här veckan var det dags för möte med kommunstyrelsens arbetsutskott. Och frågornas bredd imponerar – byggande av Brunnsbackens äldreboende, kommunikationspolicy, klimatplan, detaljplan för nya bostäder i Djursta, revisionsrapport om risker för korruption och mutor, Fler Jobb- projektet, riktlinjer för alkoholservering och ett antal motioner. En kommun när den är som bäst.

Jag noterar att Svenskt Kvalitetsindex ger de kommunala äldreboendena och hemtjänsten det högsta betyget någonsin. Det här är oerhört roligt att läsa. Ibland när vi läser om vårdskandaler och liggsår kan vi få intrycket att vi har världens sämsta vård. Och kanske det också ibland blir fel men den här mätningen ger en annan signal. Det är också den äldreomsorgen jag känner från mina år i Västerås och nu i Eskilstuna. Grattis kommunerna!

Den här veckan stod det företagsbesök på agendan. Kommunstyrelsen besökte IAC – International Aluminium Casting –  och Granlund Tools. Två företag som exemplifierar en lång industri- och tillverkningstradition i Eskilstuna. IACs aluminiumgjuteri och Granlunds precisionsverktyg är en del av Eskilstunas själ.

Morgonsoffan är ett roligt återkommande inslag numer i Eskilstuna. Det är Marknadsföreningen som arrangerar ett morgonmöte där spännande gäster bjuds in till ett samtal. Den här gången var Morgonsoffan fylld av kommunala företrädare. Parken Zoos VD Torbjörn Bergvall fick berätta om lärdomar av media uppmärksamheten kring djurskötseln.

Inbjuden gäst var också vår nye näringslivsdirektör Marit Finch-Westin. Kul att kommunen och dess chefer uppmärksammas även om frågorna kan vara tuffa.

Den här veckan träffades strygruppen för Logistik. Jag har nu följt det här arbetet under mer än tre år och det slår mig hur viktigt det är att vara långsiktig. Det är nu vi har marken på plats i Kjula. Det är nu som järnvägsspåret är indraget. Det är nu företagen börjar vilja etablera sig här. Och vi har serven – Eskilstunas läge är idealiskt i en växande Mälardalsregion, nära Stockholm men ändock på armlängs avstånd, på väg mot Göteborg och Oslo.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag kommer på mig själv att vara så gammal att jag minns att den stora genomfartsleden i Eskilstuna passerade nuvarande gågata och Fristadstorget. Det ni!

Jag minns också en Drottninggata – som under många århundraden var vår paradgata – förfalla och bli en bakgata med dålig beläggning och delvis slitna fastigheter. Jag minns också en Hamngata som enkom var för bilarna och trängde ut varje möjlighet till å-promenad.

Det är viktigt att ibland påminna oss  om hur vår stadsbild sett ut. Detta sagt med stor ödmjukhet att varje tid har sin estetik, sin prioritering och sin utformning.

Eskilstuna har historiskt haft en väldigt fin stadskärna. Det är också många av våra besökare som betonar det. Stadskärnans urfader är arkiteken Jean de la Vallé som i mitetn av 1600-talet ritade den än idag funktionella rutmönstrade gatubilden.

Precis som varje tidsepok bär sina idér så bär också 2010-talet på sin. Det urbana, det täta. Bilen som norm utmans av cyklister och gångtrafikanter. Stadskärnan blir inte längre en plats där industrierna ligger och något som skall passeras utan stadskärnan bli en plats för möten och något man umgås i.

Det är viktigt att se den här utvecklingen. Det är också i det perpspektivet vi skall se förnyelsen av Fristadstorget. Det är ur det perspektivet vi skall se å-promenaden och satsningen på Munktellstaden. Nu tar vi oss också an vår klassiska gågata.

Bilden av det nya Eskilstuna växer succesivt fram. Den utmanande frågan är om vi ser det…

På hemmaplan
Jag avslutar helgen i Stockholm med klassiska musikalen Le Cage Aux Folles. Det blir också ett besök på Fotografiska muséet med Christer Strömholms spännande utställning – hoppas jag.

Annars är det julplanering i det Erikssonska hemmet. Den klassiska frågan är ställd- var ska vi vara? Och jag noterar att vi är på väg att ta tilbaka julen efter att den under tio år varit utleasad. Och jag ser i dotterns ögon att hon är ganska nöjd…

Jag lyssnar mycket på Van Morrisons nya.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

