Skrivet av: Pär Eriksson | november 1, 2012

Veckan som gått – w 44

På jobbet
En sak som slog mig när jag började arbeta i Eskilstuna kommun för dryga tre år sedan var att jämställdhetsarbetet hade en stark ställning. Jag är stolt över att arbeta i en organisation som så starkt lyfter värderingsfrågor.

I slutet av förra veckan var jag inbjuden att träffa våra processledare på förvaltningar och bolag som har ett uppdrag att driva frågorna om jämställdhet. Jag betonade vikten av att vi bygger en organisation som förmår priorietera de här frågorna på djupet – dvs att det som vi tar för givet i hur vi agerar mot brukare och kunder också kan vara föråldrade och unkna värderingar om kvinnor och mäns roller.

Ett modernt samhälle tänker annorlunda och i det arbetet har Eskilstuna kommit långt.

Jag hade tillfälle att lyssna på Julian Stubbs som är en erkänd ”varumärkesguru” från England. Han lyfte vikten av att hitta varje stads och orts själ. Han gav en rad spännande exempel som handlade om hur t ex  Barcelona, Manchester och Liverpool förändrat sin image. Han betonade också kulturen och idrottens betydelse för en orts utveckling.

Nu ökar vi tempot i vårt eget varumärkesbyggande i Eskilstuna. Eskilstuna Marknadsförings VD Martin Roos och kommunens kommunikationsdirektör Eva Norberg är nu frontfigurer för det här viktiga arbete och det finns en tydlig agenda om hur vi ska arbeta. 

I första läget handlar det om att fånga både var Eskilstunabor och andra som tittar på oss utifrån tänker om vår stad. Det handlar om att föra samtal och diskussioner om hur vi vill att Eskilstuna ska uppfattas. Det kommer att bli oerhört spännande.

Den här veckan hade kommunstyrelsens arbetsutskott möte och dagordningen innhöll bl a skolfrågor, årsplan för 2013, riktlinjer för vindkraft, avfalls- och avloppstaxa, e-service, utbyggnad av äldreboenden och trafikplan. När en kommun är som bäst…

I kommunstyrelsens program ingick också företagsbesök. Vi träffade ATEA – ett IT-företag med ca 60 anställda och Outokumpu i Torshälla.

Två företag som på ett bra sätt gestaltar dagens moderna näringsliv. Det producerande stålföretaget som är en del av hjärtat i Eskilstunas själ och tradition och det moderna IT-företaget vars råvara är något annat. Järnkraft och hjärnkraft kan kanske…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det finns en starkt förankrad berättelse om Eskilstuna som en stad där vi går och åker bil. Detta samtidigt som vi åker mindre kollektivt och inte är någon utpräglad cykelstad. Jag själv har varit med om att berätta den berättelsen.

Men den kommer mer och mer på skam. Eskilstuna utvecklas och det är ingen tillfällighet att vi utsetts till Årets miljökommun. För glädjande nog så ökar antalet betalande bussresenär. Om jag minns rätt så handlar det om 20%-ökningar. Eskilstuna gör också stora satsningar för att underlätta cyklandet de närmaste åren.

Eskilstunsa sticker nu ut hakan och tar sikte på att 2020. Om bara åtta år ska bilåkandet minska från dagens nästan 60% av det totala resandert till strax under 40% samtidigt som cykelåkandet och bussåkandet skall öka.

Det här är viktigt för en stad som vill kalla sig modern och uthållig. Och det är definitiv dags att börja berätta nya berättelser.

På hemmaplan
Förra helgen tillbringades i London tillsammans med barnbarnet. Och förutom London Eye och Naturhistoriska Muséet så var matchen på Stamford Bridge mellan mitt Chelsea och hans Man United höjdpunkten. Vi fick se en kanonmatch med fem mål. Han vann…men blev ändock imponerad över att jag kände Chelseakillarna och fick ta den här bilden.

Annars lyssnar jag mycket på Beatles just nu. Har turen att ha deras totala utgivning.

Ha en bra Alla-helgon-helg!

Responses

  1. Hej,
    Ska bli spännande att se trafikplanen.
    Noterat att hastighetsgränserna sjunker och att bilköerna i rusningstid är alltför ”besvärande”. Öppna staden! Trafikinfarkten kommer närmare. Den ”rena” bilen behövs.
    Snart kommer vinterhalkan och gångbanorna spärras för äldre och rörelsehindrade. Och ortopeden får jobba på ”övertid” (om detta är möjligt).
    Sänk hastigheterna till 20 km/h i centrum och låt cyklisterna använda körbanorna. Ny devis : ”Eskilstuna – den stolta, blandade och hänsynsfulla staden”.
    Känns som om jag är ”ute och cyklar” nu.
    Oh when the saints go marchin´ in……
    ///Hans-Erik

    PS. På min tid i Sv Vägföreningen . ”Utan bilen – stannar Sverige”.


Kommentera

Kategorier

