Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 25, 2012

Veckan som gått – w 43

På jobbet
Helgen och inledningen av veckan ägnades av naturliga skäl åt läget på Parken Zoo. En erfarenhet jag bär genom åren är att det sällan är några problem att agera kraftfullt kortsiktigt när det uppstår en kris. Utmaningen är att ta sig tid till eftertanke och reflektion, att tänka långsiktigt.

Jag tycker att det börjar växa fram en nyanserad syn på vad som hänt. Det handlar om att ta kritiken på djupaste allvar och att lyssna på alla som i sitt hjärta värnar om djuren. Samtidigt så ska vi inte bara vifta bort allt det goda arbete som gjorts i Parken Zoo under många år. TV4-reportaget tar inte bort det.

Parken Zoos ledning och medarbetare har nu en stor utmaning som handlar om att ställa till rätta och att återställa förtroendet. Där kommer Eskilstuna kommun i sin roll som ägare både att vara kravställare och förhoppningsvis vara en bra support och samtalspartner.

Den här veckan så träffades Eskilstuna, Västerås och Trafikverket till en gemensam eftermiddag om framtidens region. Jag har skrivit det förr men det är påtagligt att våra två tvillingstäder närmar sig mer och mer. Vår analytiker Bo Wictorin inledde och visade med siffror och statistik hur vi håller på att sammansvetsas till en gemensam arbetsmarknadsregion. I det perspektivet blir resandet och pendlandet allt viktigare. Och framförallt att det också kan göras på ett miljömässigt och hållbart sätt.

Foto: Pierre Pocs

Järnvägsförbindelserna runt Mälaren blir allt viktigare. Likaså att vägnätet är modernt och trafiksäkert.

Eskilstuna Marknadsföring AB är en viktig samarbetspartner för kommunen. Jag tycker att samarbetet mellan oss och näringslivet har stärkts den senaste tiden och jag vet att EMABs nya styrelse och dess VD Martin Roos nu lägger ner mycket tid på att tydliggöra uppdrag och hitta sin ”nisch” i arbetet för att stärka Eskilstuna.

Den här veckan träffades ägarna av EMAB till en gemensam kväll för att stärka relationerna.

Ni som läser bloggen regelbundet vet att jag uppskattar när jag blir inbjuden till olika föreningar för att prata om Eskilstunas historia och framtidsvisioner. Den här veckan hade jag en extra stor utmaning – att möta aktiva i olika hembygdsföreningar. I publiken satt ett antal hängivna och kompetenta lokalhistoriker och människor som brinner för Eskilstuna, Torshälla och sin hembygd.

Nestorn Bror-Erik – längst till höger – på bild i ett helt annat sammanhang tillsammans med Martin Roos och Strängnäskompositören Dag Lundin

Nå, det gick bra. Min ”historiske mentor” Bror-Erik Olsson gav mig godkänt och menade att det var inte så tokigt. Får man det betyget så törs man jobba vidare..

Jag har stor respekt för hembygsföreningarnas arbete. De har både en kulturhistorisk uppgift men också en folkbildande. Och tro mig – de lever år efter år, decennie efter decennie. Och det kanske är så det är – dvs att man behöver vara lite äldre för att förstå och uppskatta historiens betydelse och i den meningen så kommer hembygsföreningarna alltid att finnas då de fylls på av nya ”äldre”.

Annars är veckan fylld av sk budgetberedningar där vi går igenom läget och behoven inför 2013.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är inte alltid jag lyfter upp travet och hästsporten som viktig för Eskilstuna. Och ändå har vi en av Sveriges 5-6 största travbanor.

Trav är inte bara spel, dobbel och kamp utan också en näring som sysselsätter flera hundra i och omkring Eskilstuna. Lägg då till att Sundbyholm också profilerar sig som ett centrum för islandshästar och snart inviger en arena för dressyr och hoppning så klarnar bilden av ett Sundbyholm som håller på att bli ett hästsportens mekka.

Jag blir glad när jag också noterar att Sundbyholm är en av Svergies första eko-travbanor. Det betyder att de tänker miljöeffektivt bl a vad gäller uppvärmning och hur de tar reda på avfall.

På hemmaplan
Jag håller på att packa resväskan för att åka till London tillsammans med äldsta barnbarnet F. Vi laddar för seriefinal mellan Chelsea och Manchester United. Fint klarblått vs vackert rött, Torres vs Rooney, Samsung vs AIG, hårdför taktik vs en klackspark – kort sagt när idrotten är som mest spännande.

Det damp ner en bunt CD-skivor i brevlådan. Jo, jag tackar – Lundell, Moneybrother, Jens Lekman, Van Morrison och Iris DeMent. Vet inte riktigt var jag ska börja…

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

