Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 11, 2012

Veckan som gått – w 41

På jobbet
Ibland kanske jag ger bilden av att det bara är stora viktiga framtidsfrågor som hamnar på en kommundirektörs bord. Det är en sanning med modifikation. Under en vecka så är det verkligen vardag – också. Det pendlar just mellan stort och smått, mellan utbyggnad av äldreboenden till köp av mark på ett särskilt ställe, från en långsiktig klimatplan till rekrytering av ny skolchef och personalfrågor.

Och kanske det är det som är tjusningen i den kommunala världen – från att lära barn läsa till vård i livets slutskede, från att stödja ungdomar till konstutställningar. Det är en ynnest att få arbeta i en sådan organisation.

Näringslivsfrågorna och arbetet för att skapa fler jobb blir allt viktigare för Eskilstuna. Särskilt i en tid då den ekonomiska konjunkturen signalerar sämre tider. En kommun måste ha en breddd i sitt agerande. Från att stimulera nya företag att etablera sig till att bedriva en aktiv yrkesutbildning och samtidigt fokusera på de som är beroende av försörjningstöd och inget hellre önskar än att jobba.

Jag tycker att vi har ett sådant här helhetstänkande i Eskilstuna även om mycket kan bli bättre. Just nu finns det ett starkt engagemang i de här frågorna.

Det kändes extra roligt att ta del av nyheten att Outokumpu i Torshälla finns kvar i de finska ägarnas framtidsplaner. Det betyder mycket för Torshälla och Eskilstuna. Vi behöver fler sådana positiva nyheter. Noterar också att Årets Gasellföretag i Sörmland kommer från Eskilstuna – Personalstrategerna.

På samma tema så var jag inbjuden till en verksamhet som går under samlingsnamnet Sisters in Business. Kreatören och företagaren Annika Löfberg hade bjudit in mig till att träffa några unga företagare och entreprenörer. Jag har skrivit det tidigare – det här är viktigt för Eskilstunas framtid. Vi behöver mer företagande, mer jobb, fler kreativa idéer.

Ett team som på olika sätt är viktiga för det framtida företagandet i Eskilstuna

Vi är mitt uppe i ett intensivt arbete med att planera för ett nytt bad och en ny arena. Det är många delbeslut på vägen och den här veckan slog kommunstyrelsen an tonen då det gällde arenan. Kommunfastigheter får nu uppdraget att ansvara för projektet och beslutet slår också fast att arenan skall vara klar sommaren 2015. Det blir några spännande år framöver i Eskilstuna.

Vi är precis på väg att sätta ner foten när det gäller ny skolchef – eller förvaltningschef för Barn och utbildning som det heter mer formellt. Jag är allt jämt lite återhållsam men det känns extra roligt att få skriva att alla som deltagit i rekryteringsprocessen – och det är en förhållandevis stor grupp på 15 personer som representerar arbetsgivaren, verksamheten, förvaltningsledningen och de fackliga organisationerna – är helt överens. Det skapar goda förutsättningar för att det ska bli bra. Allt blir tydligare på fredag den här veckan.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag lyssnade förra veckan på TV-profilen André Pops. Han var inbjuden till det som kallas Morgonsoffan som arrangeras av Marknadsföringsföreningen i Eskilstuna. Det slår mig vilken bra representant han är för Eskilstuna. En djup och ärlig känsla för den här staden som han vuxit upp i.

Två Eskilstunakillar, två som gillar den här staden, två som spelat i City men bara en talang…nåja

Ibland tänker jag på begreppet ”känslan för en stad”. Jag bodde 15 år i Örebro och trivdes väldigt bra men någonstans låg det och grodde att jag ville hem till min hemstad. Jag minns också att jag hade en tendens till att bli lite ”extra Eskilstunabo” och att jag så ofta jag kunde påpekade för närkingarna att jag var Eskilstunabo.

Jag var pendlande Eskilstunabo till Västerås under 20 år och även där så var min känsla för Eskilstuna stark och jag var stolt när Västeråsarna lyfte upp Eskilstuna som ett föredöme. Vi var också en koloni av Eskilstunabor som arbetade i Västerås och vi var snabba att sätta oss tillsammans vid fikat och orera om hur bra vår hemstad var.

Och det är kanske i den insikten, i den förståelsen vi ska hämta energi. Dvs vår förmåga att även på hemmaplan – inte bara när vi är någon annanstans – stå upp för den här staden. Prata väl om den och stärka alla positiva krafter som vill väl.

För visst är det konstigt att jag är tvungen att lyssna till en TV-profil som flyttade härifrån för snart 15 år sedan för att väcka mina varma känslor för den staden som betytt så mycket för mig och som jag älskar så. Det borde vara något som vi som bor här klarar av själva.

På hemmaplan
Nu i helgen så är det stort fokus på Världens barn. Bl a så sänder SVT en stor artistgala med syfte att samla in än mer pengar till barn och ungdomar i världen.

Den här kampanjen är värd all respekt. Det räcker med att vi tittar på TV eller följer nyheterna för att förstå att många barn lever under stora umbäranden just nu. Som en följd av krig, våld och motsättningar så är det ofta barnen som är de stora förlorarna. Vi som lever i den rika delen av världen har ett särskilt stort ansvar.

Att bidra med en hundralapp eller två gör skillnad eftersom vi är många. Eskilstuna har utmärkt sig genom att vara en av de kommuner där invånarna skänker mest pengar. Det förpliktigar. Därför utmanar jag er i helgen genom att uppmana alla att bidra till Världens barn – 1% av er månadslön…

Annars lyssnar jag mycket på Bob Dylan just nu.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Nu vet vi! Eskilstuna blev för sjunde året i rad årets mest generösa storstadskommun i Världens Barn-sammanhang. Totalt har vi på dessa sju år samlat in mer än 9 miljoner kronor. Hemligheten är att vi är många som hjälpts åt – enskilda, näringslivet, kyrkor och fölrsamlingar, idrottslivet, föreningar och organisationer, skolor, media, kommunen m.fl. En storartad insats för världens barn. Jag tänker att vad vi bevisat är hur långt man kan komma när många enas kring ett och samma mål. Vi har mycket att lära av detta. Trots våra olika utgångspunkter har vi gått in med ett engagemang för dom utöver världen som får betala ett högt pris i konflikter av olika slag. Det gör något med oss när vi bryr oss om andra. Låt det få prägla också annat i Eskilstuna! Nu pustar vi ut efter årets kampanj. Snart sätter vi oss ner och planerar för nästa års kampanj. Behoven är för stora för at vi ska säga att vi har gjort vårt.

    Tack Pär för din uppbackning av vårt engagemang!

  2. Tack Claes-Göran för dina rader. Eskilstunaborna har visat stor öppenhet och generositet men utan ert hängivna insamlingsarbete så hade det inte blivit något.

    Stor respekt!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

