Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 4, 2012

Veckan som gått – w 40

På jobbet
Det slår mig hur vackert vårt stadshus är tidigt på morgonen. Precis strax innan dagen gryr och tar överhanden. Det är tyst, tyst och så vackert. Trapphusets glasfönstret med sina vackra färger signalerar värdighet och välkomnande. Det hörs endast ljudet av några steg från de tidiga medarbetarna och vår personal från Kommunfastigheter.

För det är så det är. Någon timme innan jag kommer så är våra städerskor, städare och vaktmästare igång. Jag noterar att det alltid är snyggt och välstädat. Det är inte alltid vi ser det här. Vi tar det liksom för givet. Men tänk på det varje morgon när du kliver in på jobbet. Det är en yrkesgrupp som ser till att vi kan göra ett bra jobb. Tack till er alla – ni är viktiga för organisationen.

Vissa saker är extra stimulerande under en arbetsvecka. Den här gången var jag inbjuden att inleda ett seminarie för ett nätverk av unga entreprenörer och företagare i Eskilstuna – Business & Pleasure Movement. Jag pratade om vikten av att värna Eskilstuna, att känna historiens vingslag, att världen blir allt bättre och att vi utmanas i positiv mening av det vi kallar ”tredje världen” vad gäller framtidstro och kunskap.

Styrelsen i Business & Pleasure Movement. Unga företagare som betyder mycket för Eskilstuna.

Å det är så roligt att lyssna till alla dessa unga människor. Deras drömmar, ambitioner och varma känsla för sin stad. Långt från medias svarta eländesrubriker.

Den här veckan så hade kommunstyrelsens arbetsutskott möte. På agendan stod bl a en unik satsning på kretsloppspark, ny klimatplan, den långsiktiga bostadsförsörjningen, riktlinjer för det internationella arbetet och kommunens ekonomiska läge.

Vi hade också en bra dialog med Migrationsverket som var inbjudet för att informera om flyktingboendet i Odlaren.

Trots att jag hållit på några år så slutar jag aldrig att imponeras över den bredd av frågor som en kommun har att hantera. Respekt!

Den här veckan träffas länets kommunchefer. På dagordningen står bl a kollektivtrafiken och utbildningsfrågor.

Stimulerade av bl a Strängnäs och Flen så drar vi igång en idé om att än bättre arbeta för att kunna erbjuda försörjningstödstagare någon form av jobb – inom kommunen eller det privata näringslivet. Jag tror att alla förstår att det är ett slitage både på människor och samhälle att vara passiv. Känslan av att inte behövas eller att få bidra. Vi tar nu ytterligare några steg i arbetet för att minska arbetslösheten. Det känns extra roligt att vi hittat ett mycket bra samarbete med arbetsförmedlingen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag fascineras ibland av tanken att det har bott människor på den här platsen i mer än tusen år. Det förpliktar. Tänk om vi kunde få en atmosfär och känsla för Eskilstuna som bygger på att vi har den här platsen till låns. En slags genuin respekt för alla generationer som byggt den staden och en känsla för alla de generationer – inklusive de ofödda – som i framtiden kommer att bo här.

Flummigt, invänder någon. Ja kanske, men min oro är att vi ibland behandlar den här staden som om det var vi som bor här nu som hade äganderätten. Som om det vore tillåtet att behandla den illa. Det kan handla om oaktsamhet mot miljön eller att inte nog vårda våra sociala relationer. Eller att ständigt prata illa om staden eller förstärka problem och svårigheter.

Att värna en stad handlar också om att våga förändra den. Att bryta invanda mönster, att gör om, att bygga nytt, att utveckla. Att Eskilstuna idag finns och utvecklas och att vi snart bryter 100 000-vallen handlar om alls vår förmåga att ständigt förändra. Modet att prata väl om den här staden.

På hemmaplan
Helgen går i arbetets tecken. Här ska klippas, ansas och huggas. Sonen, svärsonen och äldsta barnbarnet är inropade i arbetslaget. Själv kommer jag att agera controller och trädgårdsstrateg…vi får väl se om det går hem.

Foto: Simon Sjörén

Kul att Eskilstuna Uniteds damer säkrade spel i nästhögsta divisonen nästa år. Riktigt bra jobbat. Eskilstuna City är på väg att säkra kontraktet som nykomlingar. Smederna har nyss avancerat till elitserien i speedway och Guif ligger i topp. Det börjar arta sig. För några år sedan dristade jag att säga offenligt att Eskilstuna är en idrottstad och att vi inom några år kommer att tillhöra topp-10. Jag minns än idag de skeptiska blickarna.

Annars så lyssnar jag mycket på Band of Horses.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär!
    Njutbar (kritisk) läsning som vanligt. Tänk vad bra vi har det i vårt fria Sverige med – inte minst – total medborgarrätt till myndighetsinsyn samt tryck(tyck-)friheten. Med respekt och ANSVAR!

    Jag noterar dock att KS AU inte behandlade Stattavtalet denna vecka. Nu börjar säkert återigen en ”nyttig” opinonsyttring kring kommunens (som Du leder) bakslag i Förvaltningsrätten. Hans Ekströms arenaaffärer med PEAB minns vi och nu kommer Jimmy Jansson motsvarande – dock något blygsammare, men (ja.ja..). Men hur (!) sker SAMSPELET mellan politiken och förvaltningen? Delat ansvar? Eller har kommunförvaltningen odelat juridiskt ansvar (rådgivande och verkställande) för kommunens ”upphandlingsansvar”? Detta borde kanske medborgarna i gemen upplysas mera om? Innan ropen skallar : ” Avgå Jimmy(S) eller sparka Pär”. Balans måste alltid råda mellan befogenheter och ansvar! Men, vem vågar (öppet) opponera sig mot politiska snedsteg? Din roll som kommunchef är sannolikt som att balansera på slak lina 10 m upp luften.
    Hoppas att Du fortsätter ytterligare några år! Jag kommer annars att sakna Dig som den mästerliga ”kommunlyriker” Du är!!!

    Jag för nedanstående citat från dagens Veckan som gått till mitt arkiv:

    ”Å det är så roligt att lyssna till alla dessa unga människor. Deras drömmar, ambitioner och varma känsla för sin stad. Långt från medias svarta eländesrubriker.
    Trots att jag hållit på några år så slutar jag aldrig att imponeras över den bredd av frågor som en kommun har att hantera. Respekt!
    En slags genuin respekt för alla generationer som byggt den staden och en känsla för alla de generationer – inklusive de ofödda – som i framtiden kommer att bo här.
    Flummigt, invänder någon. Ja kanske, men min oro är att vi ibland behandlar den här staden som om det var vi som bor här nu som hade äganderätten. Som om det vore tillåtet att behandla den illa.
    Själv kommer jag att agera controller och trädgårdsstrateg…vi får väl se om det går hem.. (av Pär Eriksson, 4 oktober 2012)”

    Tack Pär och med respekt!

    Hans-Erik Fredbäck


Kommentera

Kategorier

