Skrivet av: Pär Eriksson | september 27, 2012

Veckan som gått – 39

På jobbet
För mer än ett år sedan så fick vi ett uppdrag av kommunfullmäktige att se över en rad skolfrågor. Det handlade bl a om att tydliggöra spelreglerna för den sk skolpengen, relationen till friskolorna, analysera behovet av en skolinspektör och pröva modellen med sk självstyrande enheter. Snart är vi i mål och om en månad räknar vi med att återkomma till politiken.

Den här veckan träffas en större grupp som arbetat med skolfrågan för en avstämning. Mina intryck är att det gått bra. Allt nytänkande och nya sätt att förhålla sig väcker med rätta frågor och funderingar. Det invanda känns tryggt men jag tycker att vi på ett bra sätt lyckats balansera förnyelse med att unvika att ”kasta ut barnet med barnvattnet”.

Träffarna med Västerås har den här veckan varit intensiv. Det är ett gott tecken. Jag ser stora möjligheter att våra kommuner närmar sig ytterligare. Dels hade vi kommundirektörer från Västerås, Eskilstuna, Strängnäs och Enköping en träff där vi förberedde det uppdrag vi fått från de fyra kommunstyreslerna om stärkt samarbete. Dels har vi styrelsemöte i det sk Samhällskontraktet där våra kommuner samarbetar med Mälardalens högskola.

Det blev mycket ”kostym på” den här veckan. Landshövding Bo Könberg gjorde sin sista vecka i ämbetet och det var formell avtackning i Nyköping. Jag har uppskattat Könberg. Han är en kunnig och kompetent person men ockå en som stått upp för Eskilstuna. Varje sörmländsk landshövding – må vara att han eller hon bor i Nyköping – måste på djupet förstå att länets norra delar är viktiga och att det är där tillväxten sker som snabbast.

Det är tur att vi har vår glaskonstnärinna Åsa Brandt. De börjar bli många nu – de som föräras en glasgåva av Eskilstuna som tack för gott samarbete. Bo Könberg får nu sälla sig till den gruppen.

Den här veckan hade vi möte i styrgruppen för arena, bad och ny högskola. Konturerna börjar bli allt tydligare. Och tro mig det här kommer att bli bra. Jag har förståelse för att det bland allmänheten och de idrottsintresserade kan finnas en otålighet. Men jag tror att alla som har någon liten insikt i hur en demokratisk process, bygg- och planarbetet och de rent pratiska detaljerna går till runt ett stort bygge förstår att det tar sin tid. Hellre ordentligt och rätt än snabbt och fel. Kom ihåg att de här arenorna skall fungera i kanske 40-50 år. 

Jag nämnde förra veckan att det rör på sig i logistikparken i Kjula. Nu går det verkligen att med egna ögon se att det utvecklas vecka för vecka. Ett exempel på hur en vision, en idé vinner terräng men att det krävs tålamod och långsiktighet. Någon som vi lätt tappar på vägen i vår iver att vara snabba.

Järnväg, motorväg och flyg förenas i en nod – unikt i Sverige….

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det slår mig allt mer att Eskilstuna är en stad som ständigt har besök. Under alla år jag levt som Eskilstunabo utan insyn i allt som görs så har jag nog haft bilden att vi knappast är en turist- och besöksstad. När jag nu ser Eskilstuna med delvis andra ögon från en annan utkikspunkt så noterar jag att det är ca 6-7000 inpendlare här dagligen och arbetar. Lägg då till alla besökare som gästar våra företag, våra statliga verk och högskolan så blir det ett antal gäster som passerar oss dagligen.

Jag blir också imponerad över alla de internationella kontakter som vi har inom kommunens ram. Jag är långt firån involverad i allt själv men bara för någon vecka sedan tyckte jag mig höra både serbokratiska och engelska i korridoren. Och den här veckan hade vi tillfället att ta emot en kinesisk delegation som är här och studerar vårt miljöarbete.

Ingen blir profet i sin hemstad, sägs det. Men jag är inte så säker på att alla Eskilstunabor förstår att det pulserar ett antal internationella besök regelbundet som visar ett stort intresse för vår stad och vår utveckling.

På hemmaplan
Om vi ska tro prognosmakarna så går helgen höstruskets tecken. Det blir stövlar och regnkläder på för här ska ”buskas ur”.

Men helgen innehåller också en Stockholmsresa. Sonen fyller år och det är ett utmärkt tillfälle för att samla delar av familjen.

Det damp ner en bunt nya Cd-skivor i brevlådan så jag har fullt upp. Band of Horses, Mumford and sons, Beach House och mr Bob Dylan himself.  Blir en bra musikhelg.

Ha det bra i höstrusket!

Responses

  1. Hej Pär,
    Det synes ljus i höstmörkret. Kjulaprojektet är verkligen spännande. Tänk när vi får charterflyg med besökare till våra arenor!
    Vad gäller ”tvillingstäderna” Västerås och Eskilstuna, så tänker jag på en konferensresa till Minneapolis i Minnesota på 90-talet.
    Även där finns Twin-Cities (Minneapolis och S:t Paul).
    Och den enorma Mall of America.
    http://www.mspairport.com/

    Vore bra om ”Du” kunde gränssätta området för ”Region Mälardalen”. Flen hamnar nog utanför – inledningsvis.

    Jag verkar i två föreningar i ”Region Mälardalen”

    SFF/M . Svensk Flyghistorisk Förening, Mälardalen.
    FrimurarOrden. MStL – Mälardalens StewardsLoge. (I övrigt bra samarbete med Västerås)

    ”The answer my friend is blowing in the wind…” så sant.

    ///Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

