Skrivet av: Pär Eriksson | september 13, 2012

Veckan som gått – w 37

På jobbet
Förra fredagen träffades alla chefer i hela kommunen. Från arbetsledaren på Kommunfastigheter till rektorn, äldrechefen och chefer inom t ex räddningtjänsten, socialtjänsten, kulturen och cheferna på Energi och miljö – 350 st.

Det här är en träff som nu börjar bli årlig och jag märker hur förståelsen för helheten vuxit under de här åren. Det känns påtagligt i rummet att från de första trevande försöken för tre år sedan, lite avvaktade, så är vi nu i ett läge då alla ”äger” förståelsen för att vi är en kommunkoncern och att vi alla bidrar på olika sätt till att stärka den här staden.

Jag vet att någon kan tolka mig som inställsam men jag tycker att vi har mycket bra ledare i Eskilstuna. Det är en blandning av lång erfarenhet och klokskap med yngre ledare – nu har de första 80-talisterna tagit plats – som kommer in med ny kunskap och ny energi. Jag känner stor tillförsikt inför de närmaste åren som är fyllda av prövningar och utmaningar.

Vi är precis igång med sk dialogsamtal – dvs en genomgång med respektive förvaltningsledning om resultat, ekonomi och medarbetarläget. Jag kan inte undanhålla er att jag blir så glad när jag träffar Torshälla. Det känns att de format en ny idé om hur de vill arbeta och de driver på hårt arbetet med att utveckla Torshälla som ort.

Och det är precis så jag känner. Det känns kanske lite märkligt att prata om Torshälla som en oslipad diamant men jag ser en sådan framtidspotential. Torshälla ligger så vackert vid ån och kanalen och bär på Mälaren i omlandet. Blandningen av den småborgerliga staden, bruksorten och 1960-talets välfärdsbygge är nästan unik i Sverige. Frågan är om vi ser och förstår det.

Jag noterar också att det har startats 28 nya företag i Torshälla det senaste året och att vi har 39 aktiva och bra föreningar.

Den här veckan träffas den sk näringslivskommittén. Det är en grupp som representerar näringslivet, handeln, högskolan, Munktell Science Park, Handelskammaren och kommunen. Det här är ett viktigt forum. Även om vi inte gör stordåd så uppskattar jag den här dialogen och drivet att göra något bra för Eskilstuna.

Regionfrågan blir allt hetare. Kanske lite märkligt med tanke på att de formella försöken av gifta ihop några av Mälarlänen gick i stöpet här under våren. Men samtidigt så intensifieras kontakterna med Strängnäs men också med Västerås och Enköping. Det här är viktigt för Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den här veckan är viktig för Eskilstunas idrott. Våra fotbollslag City och United spelar för att säkra sina platser inför nästa säsong. Smederna kör viktiga slutspelsmatcher mot Rospiggarna för att ta sig upp till elitserien och handbollsserierna drar igång. HK Eskil spelar i allsvenskan och Guifs damer i andraserien och herrlaget – som vanligt – i elitserien.

Denna idrott, denna idrott. Är det så viktigt, frågar sig den kritiske? Ja, jag menar det. Min erfarenhet efter 15 år i Örebro och 20 år som pendlare till Västerås är att de båda städerna är exempel på att idrotten kan sätta en ort på kartan.

Örebro vann 2011 – om jag minns rätt – SVTs ranking över bästa idrottsstad i Sverige. Västerås innehåller genom åren både mesta och bästa (?) bandymästarna, ett ishockeylag i allsvenskan, både herr- och damlag i handbollens elitserie och svenska mästarna i daminnebandy – om jag minns rätt 2009.

Min bild från mina år i de här städerna är att idrotten skapar inte bara aktiva barn och ungdomar utan ger också stolthet. I någon mening så kanske det är elitidrottens största bidrag till att utveckla en stad – känslan av tillhörighet, känslan av stolthet.

Just därför är handbollen, fotbollen och speedwayen och även andra idrotter som pockar på elit så viktiga för Eskilstuna.

På hemmaplan
Apropå idrott eller vad man nu ska kalla det nobla och ädla bordshockeyspelet – sonen rankas just nu som 11:a i Sverige. Påminner honom om vem som introducerade honom i detta spakarnas mysterium.

Trädgårdsmästaren blev skogsröjare. Nu är jag igång med motorsågen. Jag kom på vad det var som är så häftigt – inga strategier eller resultat om några år utan direkt synligt resultat; träd på – träd av.

Jag tillhör dom som gillar den tidiga hösten. Luften, klarheten och färgerna. Har haft mina bästa löprundor just i september och oktober.

Annars lyssnar jag mycket på Kewin Rowlands Dexys just nu.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

