Skrivet av: Pär Eriksson | september 6, 2012

Veckan som gått – w 36

På jobbet
Ibland sker märkliga sammanträffanden och möten. Jag träffade den svenske ambassadören för Columbia, Venezuela, Boliva och Equador.

Maria Andersson de Frutos är uppvuxen och bor vissa perioder i Eskilstuna. Det slår mig hur många intressanta människor det bor i den här staden. På agendan stod bl a hur Latinamerika kan hämta lärdomar från Eskilstunas miljöarbete.

 

Det var med stolthet jag tackade ja till att tillsammans med Sarita Hotti, ordförande i Arbetsmarknads- och familjenämnden invigningstala på öppnandet av Kvinnojouren Moas 30-års jubileum.

Jag har stor respekt för deras arbete och min erfarenhet genom åren är att det här är en mycket viktig verksamhet där inte alltid myndigheterna klarar att på ett bra sätt skydda utsatta kvinnor. Jag lyfte i mitt tal att mäns våld är djupt omoraliskt  eftersom det bygger på fysisk styrka och inbygda patriarkala maktstrukturer som är ovärdigt ett humant och modernt samhälle.

Jag blir också glad när jag ser att vi inom Eskilstuna kommun har en rad stödinsatser och grupper som riktar sig både till barn, familjer, brottsoffer och män som utövar våld. Det är helhet som behövs.

Sarita Hotti och jag tillsammans med ett antal ordförande under de 30 åren

Den här veckan träffas alla 350 chefer och ledare i kommunkoncernen. Sedan 2009 så har vi haft ett antal sådana här samlingar. Syftet är att skapa en känsla och förståelse för helheten – att vi hänger ihop och att det bara är tillsammans som vi når resultat.

På programmet den här gången står en utvärdering av mandatperiodens två första år – en slags halvtidsavstämning. Vi tar också avstamp i det vi kallar Modigt Medarbetarskap. En av de största satsningarna någonsin i Kommunsverige. Syftet känner ni igen – förståelse för att helheten, förmågan till samarbete och att se varandras goda intention.

Den här veckan var det Kommunstyrelsens arbetsutskott och frågor på dagordningen var bl a avfallsplan, ny resursfördelningsmodell inom skolan, internationella arbetet, bostadsförsörjningsprogram, arena och samverkan mot grov organiserad brottslighet. Trots att jag varit med några år så slutar jag aldrig att imponeras över den bredd en kommun har att hantera. 

Ska vi få stopp på nätmobbingen bland våra ungdomar så måste vi vuxna vara goda fördeömen. Därför är det ett bra beslut av Eskilstuna Kuriren att likt andra stora tidningar inför krav på öppenhet om vem man är om man ska skriva på de sk kommentatorsfälten.

Jag tycker att Kurirens kommentatorsfält i mycket har utstrålat just hat och personlig mobbing. Ett steg i rätt riktning för att höja nivån på samtalet och dialogen.

Ibland blir man förvånad över alla besök som passerar i Stadshuset. I veckan stötte jag på Riksdagens Konstitutionsutskott – så där helt apropå. De var på besök i Eskilstuna och passade på att besöka vårt fina Stadshus.

Jag hade också en kortare träff med Eskilstunas nye chef för Arbetsförmedlingen – Patrik Vikström. Det kändes mycket positivt. Patrik har erfarenhet från arbetsförmedlingen i andra kommuner men också rötter i  industrin och idrotten. Oftast en bra kombination. Vi pratade om de utmaningar Eskilstuna har och med hans attityd och inställning ser jag att samarbetet mellan kommunen och AF kommer att bli ännu bättre. Lycka till Patrik!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Under nästan trettio år så har jag inte varit i Eskilstuna under dagtid. Som pendlare så blir man lätt lite avskuren från en stads liv och själ – även om man bor där.

Jag blir förvånad – jag vet inte vad jag bär för bilder – över vilken puls det är i centrum en vanlig vardag. Detta sett med ögon som minns ett Eskilstuna där pappa jobbade i industrin inne i stan och att det sällan var något vi besökte.

Det är inte så länge sedan Hamngatan var en autostrada i flera filer som omöjliggjorde dagens vackra å-promenad. Det är inte så många år sedan Drottninggatan stod och förföll.

En fin bild från 30-talets Eskilstuna då fraktbåtarna gick ända upp i ån

Idag pulserar Eskilstunas centrum. Det märks att högskolan och några gymnasieskolar finns lokaliserade i centrum. Ungdomarna tar plats. Det rör sig kring fik, restauranger och torghandel. Paradoxalt nog samtidigt som vi också kan se tomma skyltfönster på gågatan. Många stora arbetsplatser ligger i centrum – inte minst några av kommunens större arbetsplatser. Nya Statt står på plats och en långsiktig plan har tagits fram för hur innerstaden förtätas de närmast åren. Bad och arena står klart 2015.

Helhetsintrycket är klart – Eskilstuna utvecklas. Jag tror att det är viktigt att se den här utvecklingen. Att se den här bilden. Även en kommundirektör kan bära gamla förlegade bilder av sin stad och tror att den är något annat än vad den är.

På hemmaplan
Jag längtar efter brittsommar men jag märker att hustrun sakta men säkert börjar förbereda för hösten. Trädgårdsmöblerna åker in, ljusen tas fram och här ska inte grillas utan ätas köttgryta. Själv håller jag på att bekanta mig med min nya motorsåg. Känns ju manligt och så…

September är en månad med födelsedagar hos familjen Eriksson. Noterar att mina barn är yngre medelålders….Barnbarnen är igång med sitt och när jag hör deras berättelser om skolan och förskolan känner jag mig nöjd.

Annars lyssnar jag mycket på Kurt Wagner och hans lågmälda Lamp Chop just nu. Perfekt till köttgrytan och ljusen.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej,
    Trevligt, bra och informativt, men för långt. Läser man som jag på iPhonen under lunchen så blir det mycket att läsa. Visst, man jan sluta mitt i, men det är liksom inte meningen att man ska tröttna.

    Fortsätt skriva, det är bra, men korta ner om det går.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas

  2. Hej Jonas!

    Tack för dina ord Jonas. Uppskattas.

    Jag har skrivit texter/krönikor/bloggar i mer än tio år och det där är en av de vanligaste kommentarerna jag får – dvs längden.

    Och då kommenterade du det jag kallar ”Veckan som gått ” som är kortare än min måndagskrönika som ofta är dubbelt så lång…..

    Jag har en idé med mitt skrivande och en pusselbit i det är att jag kräver en hel del av läsaren. Min erfarenhet är att det också är det som gör att jag år efter år har många läsare och i någon mening en trogen läsarskara.

    Men jag tar till mig synpunkten och kanske du sätter fingret på något viktigt – fler läser via telefonen och läsplattor och det kräver en annan logik.

    Tack än en gång för att du bryr dig!

    Pär E

  3. Hej,
    Jag måste erkänna att jag inte är någon frekvent läsare, men ser nu när jag går in via datorn att du brukar skriva långt. I alla fall det jag tycker är långt. Även jag har bloggat och jag vet hur det är…det är lätt att det blir långt. Sedan tror jag på din analys, med läsplattor och telefoner så ställs lite andra krav. Jag tror på kortare inlägg.

    Även om du har et stor läsekrets idag så skulle du kanske kunna nå ännu fler, och bredare, läsekrets om inlägget var kortare. Du kan ju prova, samma innehåll, men uppdelat på flera inlägg.

    /Jonas


Kommentera

Kategorier

