Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 23, 2012

Veckan som gått – w 34

På jobbet
Det känns påtagligt att den sk regionfrågan – dvs bildande av nya regioner i Sverige – är lite sval eller till och med hamnat i frysboxen. Men detta till trots så är det fullt av bra initiativ för att stärka samarbetet mellan olika kommuner.

Den här veckan samlades kommunstyrelserna i de fyra Mälardalskommunerna Enköping, Strängnäs, Västerås och Eskilstuna till ett historiskt första möte. Syftet var att stärka vårt samarbete oaktat att vi tillhör tre olika län.

Fyra KS-ordförande i Västra Mälardalen – Jens Persson(c), Strängnäs, Ulla Persson(s), Västerås, Jimmy Jansson(s), Eskilstuna och Anna Wiklund(m), Enköping

Frågor som diskuterades var Mälaren, kommunikationer, utbildning men också hur kommunerna kan samarbeta vad gäller verksamhetsfrågor som upphandling, specialkompetens, intern utbildning, administration etc. Vi fyra kommundirektörer fick ett tydligt uppdrag att komma med en analys och ge förslag på tänkbara samarbetsområden.

De senaste händelserna med skottlossningar och bråk mellan kriminella gäng tär på stämningen. Med vilken rätt kan man försätta en stad i det här läget? Jag tycker dock att det tas en rad bra initiativ just nu.

Inom vår egen organisation etablerar vi ett tydligare förebygganade arbete bland ungdomar i riskzon. Detta samtidigt som allt gott vardagsarbete fortsätter på fritidsgårdar, samlingsplatser och i föreningar.

Samtidigt har polis och åklagare ett viktigt men svårt arbete. Ansvariga skall ställas till ansvar och bevis vara tydliga. Jag tycker att vi har en bra dialog med polisen kring de här svåra frågorna.

Lägg då till att Eskilstunaborna själva markerar sitt avståndstagande med vad kriminaliteten gör med vår stad så är jag ändock optimistisk och jag har med egna ögon sett i andra kommuner jag arbetat i att det går att vända en sådan här negativ trend.

Den här veckan träffas också länets kommunchefer. På agendan står bl a kommunikationsfrågor och turism.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag tror att de flesta som vuxit upp i Eskilstuna har någon slags relation till Statt. Om inte annat så har det stått där sedan 1930-talet och symboliskt påmint oss om att vi är en stad som ständigt har besök. Av företagare, konsulter och utlandsgäster men också av enskilda och barnfamiljer.

Många är vi som någon gång besök festvåningen, Vita Havet eller kanske Oasen. Och många gymnasister är vi som firat vår student här.

Så visst är Statt en del av Eskilstunas själ och så symboliskt placerad där Eskilstunaån är som bredast och vackrast. Granne med Stadsparken och Strömsholmen och Köpmangatan och Munktellområdet inom synhåll.

När Statt brann så var det också en våldtäkt på oss Eskilstunabor. Jag är inte så säker på att förövarna och anstiftarna förstod det. Min bild är att vi nu på ett märkligt sätt går stärkta ur den här händelsen.

Jag har haft tillfälle att få en förhandstitt på nya Statt. Och det kommer att bli så bra och så fint. Något att vara stolt över inför våra besökare men också något för oss Eskilstunabor. Bra konferensmöjligheter kombineras med en restaurang med ansiktet ut mot ån och en pub mot Nygatan. Lyckas ägaren sedan återetablera ett fik på samma gata så är det bingo.

På hemmaplan
Jag har precis bokat biljetter till Chelsea – Manchester United. Det blir äldsta barnbarnet, hans mormor och jag. Tänk vilken upplevelse – Stamford Bridge, 40 000 på läktaren, klarblått mot vackert rött, Torres mot van Persie – för mormor.

Annars håller jag på att etablera en blomsteräng. Det är en hel vetenskap och i bästa fall ser vi resultatet i vår.

Just nu ser det ut så här….är det inte Peter Sellers klassiska trädgårdsmästare Mr Chance….eller ser jag fel?

Ha en bra augustihelg!

Kommentera

Kategorier

