Skrivet av: Pär Eriksson | juli 2, 2012

Sommarpärspektiv – I 2012

Sommaren försöker och försöker men det är som att den inte riktigt vill bryta fram. Som om den var lite räddhågsen att visa hela sin prakt.

Jag tänker på det när jag tar del av en Facebook-grupp som kallar sig ”Du vet att du är från Eskilstuna när du….”. Den är fylld av roliga kommentarer som bygger på igenkännande. En slags ”vi mot dom”. Vi som varit med, vi som upplevt ett Eskilstuna i växande.

Och jag blir så upprymd och på gott humör när jag läser alla påhittiga små kommentarer om den här staden. För i någon mening så fångar den där humoristiska ådran också en del av Eskilstunas själ. Förmågan att se på sin uppäxt, sina barndomskvarter och sin stad men lite distans men också med värme och känsla.

På så sätt drar den här Facebooksidan en lans för Eskilstina. Långt från den kritiska och i vissa fall hatiska ton som tillåts dominera i framförallt medias kommentatorsfält.

Om man läser dessa okritiskt så kan man tro att Eskilstuna inte är värt någonting. Vi ska inte tro att vi är något. Här behövs inga nya sporthallar, bad, torg eller stora infrastuktursatsningar.

Missförstå mig rätt. Jag är den förste att bejaka en öppen och kritisk debatt, ett öppet samtal där man moget vrider och vänder på argumenten. Försöker förstå den andres utgångspunkt.

Och jag tror också att det bland de märkliga hat-kommentarerna också finns ärliga uppsåt. Problemet är att de tenderar att drunkna i det negativa sorlet.

För i de kritiska kommentarerna finns något vi ska fånga upp. Många gånger så säger de något om sakernas tillstånd.

Men om det negativa och ytterst hatet får dominera så slås de goda kraferna till tystnad, Demokratin urholkas.

Läsaren tycker kanske att jag drar för vidlyftiga slutsatser. Och kanske men just nu tycker jag inte att problemet är näthatarna och de negativa utan att jag inte hör alla de positiva krafternas röster tillräckligt.

Sommaren vill liksom inte riktigt bryta fram. Det är som att den är lite blyg. Kanske en enkel Facebook-sida skulle kunna hjälpa till…

Ha en fortsatt skön sommar!

Responses

  1. http://www.sektor3.se/2012/07/ny-bok-fordomar-form-och-framtid-reflektioner-om-kooperation-fran-unga-politiker-och-kooperatorer/?utm_campaign=cmp_134525&utm_source=getanewsletter

    Glad sommarläsning
    Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

