Skrivet av: Pär Eriksson | juni 28, 2012

Veckan som gått – w 26

På jobbet
Den här veckan kändes extra rolig eftersom Eskilstuna utsågs av tidningen Miljöaktuellt till Årets Miljökommun. Landets kommuner har vägts och mätts på en rad miljöindikatorer och det är med stor stolthet jag noterar att vi rankas som bäst i landet.

Elbil – ett exempel på framsynthet

Det är många som kan sträcka på sig – framsynta politiker som vågat satsa, ihärdiga tjänstemän som under flera år ”malt på” även när andra frågor pockat på intresse.

Alla medarbetare, chefer, lärare och elever och brukare som bidragit med Grön Flagg, sortering och miljötänkande i minsta förskola.

Och alla Eskilstunabor som numer träget sopsortera i färgade plastpåsar och företag som tar miljöansvar.

Kan vi bli bäst i miljöarbetet så kan vi bli bäst när det gäller företagsklimat och skola eller…

Nu i veckan blev vi klara med rekryteringen av ny chef för Vuxenförvaltningen. Jag välkomnar Sara Schelin till Eskilstuna. Hon bor i Enköping och arbetat inom Frösunda Rehab i Stockholm och nu senast som chef för äldreomsorgen i Västerås. Sara är 38 år och också en markering att det är en ny generation chefer som kliver in i organisationen.

Sara Schelin

Vi är nu mitt uppe i rekryteringsarbetet av ny förvaltningschef för Barn och utbildning samt Stadsbyggnad. Det blåser förändringens vindar.

Jag träffade min kollega Staffan Isling i Örebro kommun. Vi avsatte några timmar för att resonera om våra roller som kommundirektörer men också om hur vi kan förbättra samarbetet mellan våra kommuner. Även om Eskilstuna i mycket riktar blickarna mot Stockholm och Västerås så är Örebro en viktig grannstad som vi ska ha goda relationer med.

Arbetet med en ny arena börjar ta form. Beslutet att den ska ligga i Munktellstaden är fattad och nu skissar vi på olika alternativ när det gäller storlek och funktion.

Jag träffade representanter för HK Eskil nu i veckan. Det är en av de klubbar som har Sporthallen som sitt högkvarter och de har direkt intresse av hur den nya arenan blir.

Det är roligt att träffa HK Eskil med nestorn Hasse Leonardsson i spetsen. En klubb med stort hjärta och som håller på att bli nästa elitklubb i stan. Lägg då till att de har en bred barn -och  ungdomsverksamhet så klarnar bilden av en klubb på väg framåt.

HK Eskil blir klart för allsvenskan

Den här sommaren så kör Eskilstuna Närradio 92.7 ett antal sommarprogram med inbjudna gäster. Den här veckan så arrangerades en pressträff då gästerna presenterades. Det känns extra kul att vara en av dom och om ni är hemma 16 juli 15.00 notera då i era almanackor. Jag pratar Eskilstuna och spelar min favoritmusik.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En stad är också dess lokaltidningar. Örebro är Neriks Allehanda. Västerås är VLT. Och naturligtvis är Eskilstuna dess lokaltidningar Kuriren och Folket.

Jag har umgåtts med lokaltidningar i snart 30 år och det har känts extra stimulerande att verka  i en kommun där det funnits två konkurrerande tidningar. Min erfarenhet efter att ha följt tidningsmonopolen i Örebro och Västerås är att det skapar sälta till debatten och diskussionen med två tidningar.

Nu är den tiden över och jag har någonstans förståelse att det är svårt att upprätthålla två dagstidningar i dagens nya tuffa mediamiljö. Samtidigt så smärtar det. Jag är uppvuxen med Folket och var som många andra killar tidningsutkörare efter skolan på 1960-talet.

De senaste åren har jag granskats och fått stå upp för Eskilstuna kommun i olika frågor inför vassa och vetgiriga Folketjournalister.

Folket med dess nuvarande ledarskribent Fredrik Petterson på framsidan

Men allt har ett slut även om det känns som att en liten del av Eskilstunas själ går förlorad. Jag får önska Folket lycka till som endagstidning. Detta samtidigt som Eskilstuna Kuriren får ett allt större ansvar nu när de bli enda dagstidning i staden.

Och som om det inte var nog så var Lasse Stenbäck på besök och gjorde en lördagsintervju med mig. Nå, vi får väl se hur det artade sig……….

Lasse Stenbäck – en av flera profiler som arbetar på Folket men som nu blir Kurirenreporter

På hemmaplan
Det myckna regnet till trots så var det en underbar midsommarafton. I Sundbyholm samlades flera tusen i det vackra vädret. Och jag kan inte undanhålla er en vacker bild över Sundbyholm, Mälaren och Räfsgarn. Kan Eskilstuna bli så mycket vackrare?

Nu vankas semester och ledighet. Hustrun var extra noga med att jag skulle ta ut ledighet den här sommaren. Jag vet inte om hon tycker att jag verkar trött…

Nu blir det badsemester med barn och barnbarn. Men bloggskrivandet tar inte paus. Det blir några Sommarpärspektiv lite då och då.

Annars lyssnar jag på Beach House just nu.

Sommarhälsning till er alla!

Responses

  1. Kan jag också tanka el i min biogasbil? ;o)
    Grattis till Eskilstuna för miljöutmärkelsen!

  2. Hej Thomas!
    Tack för ditt grattis.

    Det blir nog svårt att tanka el i din biogasbil……tack för påpekandet.

    Ha det bra
    Pär E

  3. Hej!
    Din hustru ser att även Du behöver varva ner och njuta. Lyd henne!
    Vad gäller Ditt sommarprat i radion, så vore det snällt om Du kunde be lokalradion att förmedla en länk som vi – dina ”fans” – kunde ”playa upp”.
    Glad sommar!

  4. Hej Hans-Erik!

    Dert finns som ”play up” dagen efter programmet den 16 juli om jag förstått Radio Eskilstuna rätt.

    Trevlig sommar
    Pär E


Kommentera

Kategorier

