Skrivet av: Pär Eriksson | juni 14, 2012

Veckan som gått – w 24

På jobbet
Jag besökte brandstationen och vår räddningschef Owe Thörn i veckan. Det som slår mig är hur viktigt det är att en kommun har en välfungerade Räddningstjänst. Vi pratar inte bara säkethet utan i någon mening liv och död.

 Det är en ansvarsfull uppgift. Men jag noterar också att själva uttryckningsarbetet är det lilla. Räddningstjänsten ägnar sig åt en rad förebyggande verksamheter ute på företag, i skolor och i bostäder. Det är viktigt att vi ser det.

Den här veckan var rektorn från Rösjöskolan i Sollentuna inbjuden för att träffa lärare och rektorer. Rösjöskolan är kanske den skola i Sverige som har längts erfarenhet av att fungera som sk självstyrande enhet eller det som i folkmun brukar kallas kommunal friskola. Det finns en rad kommuner som prövat det här modellen och jag tycker att det ska bli intressant att följa hur vi i Eskilstuna lyckas med vår ansats – att pröva och förnya modellen hur kommunal verksamhet styrs.

Mikael Gustavsson, rektor Rösjöskolan besökte Eskilstuna

Det finns mycket gott i den kommunala och offentliga logiken. Samtidigt så ställer det moderna samhället nya krav på snabbhet, att alla inte behöver göra lika, stort ansvarstagande av chefer och medarbetare och  ännu tydligare inflytande från brukarna. Självstyrande enheter löser inte allt detta men det genererar värdefulla erfarenheter.

Den här veckan träffades Näringslivskommittén. Det är ett samarbetsforum där kommun och näringslivet möts. På agendan stod bl a vilka slutsatser vi kan dra av olika näringslivsrankingar och hur vi tillsammans förbättrar det vi lite allmänt kallar ”näringslivsklimatet”.

Jag var inbjuden till Vuxenförvaltningens myndighetskontor i Fröslunda. Oaktat om vi pratar sociala insatser, bygglov eller som i det här fallet rätten till t ex hemtjänst och boende om du är funktionshindrad eller äldre så är det lätt att detta viktiga arbete kommer i skymundan. Dvs den djupa förståelsen att beslut måste fattas på sakliga och lagliga grunder för att undvika godtycke, påtryckningar eller än värre mutor.

Gammal bild från det klassiska Fröslunda

Just därför är det så viktigt att en kommun uppfattas som rättvis och saklig i sina beslut som berör enskilda människor. Jag blir glad då jag träffar våra medarbetare på Myndighetskontoret. Jag hör att det är välutbildade och erfarna handläggare. Och viktigt – de ustrålar en stotlhet över sitt arbete och sitt uppdrag.

För en gammal Eskilstunabo som jag är så var det lite magiskt att besöka deras fika- och personalrum. Det var nämligen det klassiska Lidos dansrestaurang. Åren har naturligtvis gått men de speciella tegelväggarna och lutande fönsterkonstruktionerna finns kvar.

Den här veckan hade vi också träff om logistiksatsningen i Folkesta och Kjula. Det är roligt att se att de första företagsetableringarna i Kjula nu är på väg.

Jag är till och från inbjuden till olika företag i Eskilstuna. Den här veckan har ett av våra större hantverksföretag samlat all sin personal för en heldag och det känns hedrande att bli inbjuden på temat ”Eskilstuna i framtiden”. Det visar att det finns engagemang och framtidstro. Företagens utveckling och Eskilstuna utveckling är intimt förbundna med varandra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det känns så bra i hjärtat när jag varje morgon passerar Statt. Från att det var en brandruin som obönhörligen påminde oss om brottslighet och skändningen av vår stad så växer nu något nytt fram. Det har varit en svår och slitsam process. Otydligt ägande med en svårtolkningsbar försäkringsdjungel gjorde att det nerbrunna Statt länge stod döljd i sina vepor utan att något synligt hände.

Nu återstår det alljämt några månader innan Statt invigs på nytt men jag tror att alla Eskilstunabor känner glädje att det äntligen är över. Ett nytt och modernt Statt växer fram och för den som är historiskt påläst vet att det är den gamla fasadens uttryck med sina pelarkolonner från 1930-talet som nu kommer att pryda entrén.

Många av oss Eskilstunabor har också egna minnen av Statt även om vi kanske sällan är hotellgäster av förklarliga skäl. Men många av oss har firat studenten just här, vi har kanske deltagit i någon aktivitet i festsalen eller Havet. Många av oss var också gäster på det trivsamma Oasen eller var konferensbesökare.

Statt är nu en del av det nya och moderna Eskilstuna som växer fram längs ån. Och det känns så bra.

På hemmaplan
I helgen är det stor kusinträff. Familjens åldringar, barn, barnbarn och ingifta träffas för lekar, mat och umgänge. Även om vi träffas till och från så är det första gången som vi samlas till en sådan här gemensam träff. Och anledningen stavas barnbarnen. Nu är de både många och tillräckligt stora för att delta.

Jag är sedan 30 år inbiten löpare. Även om jag just nu är orolig för att min långvariga löparkarriär är på väg mot sitt slut pga av ryggbesvär. Men jag ger mig inte riktigt än. Min sjukgymnast försöker inge mig hopp.

 Så något Å-lopp blir det tyvärr inte för min del men jag vill peppa er – oaktat om ni är löpare eller hejklack – ta en sväng ner på stan på lördag.

Det här är också ett exempel på det nya Eskilstuna. Dianaloppet opch Smeloppet i all ära men nu börjar vi få ett klasslopp att vara stolt över.

Annars lyssnar jag mycket på My Bloody Valentine….hu ja….hustrun är inte glad eftersom det här är det tuffaste och mest högljudda band som någonsin funnits…

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

