Skrivet av: Pär Eriksson | maj 24, 2012

Veckan som gått – w 21

På jobbet
Den här veckan så arrangerade Fabriksföreningen besök i några av våra industriföretag. Och återigen fick jag bekräftat den kraft och energi som finns i Eskilstuna. Många gånger så blir vi fokuserade på arbetslösheten. Det är förståeligt men det finns en fara att det förmörkar att det är ca 43.000 Eskilstunabor som arbetar varje dag.

Det ligger rör lite överallt i världen som är tillverkade i Eskilstuna

Besöken på Alvenius, Solö Mechanicals, AQ Segerström och Assa bekräftar också att Eskilstuna är en betydande exportstad. Många av produkterna finns i fordon, kärnkraftsverk och fastigheter runt om i världen. Jag är inte så säker att vi Eskilstunabor alltid ser det här.

Vi hade bjudit in journalisten Lasse Weirup till Eskilstuna för att träffa politiker och tjänstemän. Han har skrivt ett antal böcker om den svenska maffian och om grov organiserad brottslighet. Weirup är väl insatt och det finns en hel del att lära om hur samhället kan möta den här utvecklingen.

Kommunstyrelsens arbetsutskott hade sitt sista möte innan sommaren och på agendan stod bl a avstämning om planering av nytt bad, Fristadstorgets utformning, integrationsarbetet, stöd till föreningslivet, kommunikationspolicy, renhållningsföreskrifter och försöket med självstyrande enheter inom skolan.

Bildspel nya Fristadstorget

Nya Fristadstorget – Sveriges modernaste…

Jag blir så glad när jag tar del av statistik från våra bibliotek. Antal besök och utlåning ökar. Detta samtidigt som det i veckan kom en illavarslande rapport om att vuxna läser allt mindre för sina barn. Det är allvarligt och just därför är bibliotekens arbete så viktig.

Den här veckan är jag inbjuden till Stadsbiblioteket för att prata kring temat – Eskilstuna, litteratur och ledarskap – vad inspirerar kommundirektören? Det blir en liten fredagsbuffé där jag rör mig i historien och bildningens land.

P-R.PNG

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När jag arbetade i Västerås så vet jag att många av mina arbetskamrater fascinerades av att Eskilstuna hade en egen Pridefestival. Det var liksom inte det som man i första taget förknippade med Eskilstuna. 

Och det må jag säga efter att ha deltagit på olika sätt i Springspride under de här tre åren – jag blir stolt över att Eskilstuna har en egen festival. Att ha en Pridefestival är inte unikt. Det är många städer som har men – och det är intressant – oftast är det storstäderna och universitetsstäderna som härbärgerar det. Sällan eller aldrig mer typiska industristäder som Eskilstuna.

Därför lyfter jag på hatten och ger en eloge till bl a Mälardalens högskola, Eskilstuna Marknadsföring AB, polisen, landstinget och vår egen kommun som tillsammans med RFSL i nåägon mening är mamma och pappa till Springspriden. En vecka fylld av teman, diskussioner, debatter och föreläsningar men framför allt en vecka fylld av glädje och öppenhet. Det är det som är Eskilstunas själ.

På hemmaplan
Lördag innebär Eurovision Song Contest. Detta spektakel men ack så vikitga. För – och lyssna nu – 36:e året i rad så träffas vår familj tillsammans med våra Örebrokompisar Tomas och Anki och röstar. Snacka om kontinuitet och hållbarhet…

Det känns ute att sommaren närmar sig. Endast fyra veckor till midsommar. Och Eskilstuna är vackrare än någonsin i sin skira grönska.

Själv lyssnar jag mycket på Chip Taylor just nu.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

