Skrivet av: Pär Eriksson | maj 16, 2012

Veckan som gått – w 20

På jobbet
Det slår mig att vi har så många viktiga och bra frågor på gång. Det är inte alltid att allt bra synliggörs utan det tenderar att försvinna i media- och informationsbruset.

Vad är det för frågor som kommunledningen – politiker och tjänstemän – brottas med just nu kanske den nyfikne frågar sig.

Arena, bad, nya bostäder, planarbete, Fristadstorget, utbyggnad av förskolor och äldreboenden, skolutredning, bolagens framtid, fler arbetstillfällen, stora miljö- och energisatsningar……och lägg då till alla interna frågor som t ex önskearbetstid inom vården, budgetarbetet, rekrytering, kompetenssatsningar, kommunikationsfrågor, IT-satsningar så ser vi konturerna på en kommun som är i utveckling.

Den här veckan så träffades representanter från länets alla kommuner och landstinget tillsammans med Regionförbundet Sörmland. Det är en årlig återkommande träff som den här gången var förlagd till Åre. Förutom egna samtal och diskussioner så var fokus satt på turismutveckling och besöksnäringen.

Det är stimulerande att lyssna på representanter från Åre kommun och näringslivet. De har verkligen lyckats utveckla Åre och om vintersäsongen är självspelande så ligger deras utmaning i den sk barmarkssäsongen. Även om Eskilstuna och Sörmlandskommunerna står inför något annat så finns det ett lärande i att lyssna och stimuleras av Åre. Det nästan känns i luften hur nära det offentliga och privata är. Utan det samarbetet så utveckals inte Åre och det är en sådan där insikt som förstärkts hos mig.

Eskilstuna kommun och näringslivet måste än mer ta varandra i hand. Det finns en stark historisk tradition att bygga på – fråga Munktell eller Mått-Johansson –  men det är som att varje ny tid, varje ny generation av företagsledare och kommunrepresentanter måste erövra insikten av att man behöver varandra. Respektfullt och utan att tumma på varandras roller.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Sommaren närmar sig och ordet semester nämns. Och jag tänker på Eskilstuna som turiststad – hur står vi oss egentligen? Det är klart att vi kan inte konkurrera med ett Visby eller Stockholm. Det är kanske inte ditåt vi ska blicka. Men jag tänker som en hyfsat erfaren Sverigeresenär att Eskilstuna står sig väl i relation till våra broder- och systerstäder Västerås,  Uppsala, Örebro, Gävle, Sundsvall eller Norrköping.

Det är till och med så att jag känner att Eskilstuna vinner på poäng. En del av svaret finns i vårt Parken Zoo. Få städer har ett sådant starkt varumärke och attraktion som vår djurpark. Det  gäller att vårda det.

Min bild är att Parken också tagit stora steg framåt de senaste åren. Inte bara att ledningen kopplat grepept över ekonomin utan också att Parken Zoo blivit vackrare, roligare och känns mer modern än tidigare. De gamla brunbjörnarna och sälarna i all ära men fokuset på att ”Rädda världens djur” är klokrent som budskap i ett modernt samhälle där den yngre generationen med rätta ifrågasätter konceptet ”djur-i-bur”.

Men Eskilstuna har fler ben att stå på. Rademachersmedjorna, närheten till två stora sjösystem, gröna parker och många intressanta och levande muséer. Och då har jag inte ens nämnt Torshälla som är både bruksorten och den småborgerliga staden i ett.

På hemmaplan
Jag blev uppringd av radion som ville att jag skulle vara sommarvärd. Woh tänkte jag, äntligen får jag förverkliga en dröm – prata om viktiga frågor och spela min favoritmusik. Jag tackade ja direkt.

Nu undrar ni när programmet sänds. Jag lovar att återkomma…..och förresten det är inte i P1 utan Eskilstuna Närradio. Men det är inte fy skam det heller….

Annars lyssnar jag mycket på Joel Alme just nu.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Jag följer din blogg med intresse. Dels för att jag gillar ditt avslappnade sätt att skriva om stora och små viktiga frågor. Dels för att hålla mig uppdaterad om vad som händer i Eskilstuna. Staden finns i mitt hjärta och kommer så att göra. Hoppas kunna bidra framöver i nya spännande projekt. Önskar dig en trevlig sommar och hoppas att det blir en bra turistsommar för Eskilstuna. Jag håller med-”vi” står oss bra i konkurrensen med städerna runt ikring. Lycka till med alla spännande utmaningar-för Eskilstunas bästa.

  2. Tack Anna för din uppmuntrande kommentar. Kul att du uppfattar mitt bloggskrivande så.

    Jag blir också glad att Eskilstuna finns kvar i ditt hjärta.

    Varma hälsningar
    Pär E

  3. Hej Pär!
    Hoppas Du ordnar en ”playlänk” till Ditt sommarprat i närradion. Det vill man inte missa.
    I övrigt noterar jag följande i Din krönika:

    ”Det nästan känns i luften hur nära det offentliga och privata är.”

    Min kommentar : Och mycket närmare samarbete måste det bli! Mer konkurrensutsättning med andra ord.

    Till sist: Bromsa förslaget till ”modernisering” av Fristadstorget. Tänk om, tänk rätt. Gör om, gör rätt! Ingen brådska.
    Kulturbevara gärna den vackra kiosken på torget, som någon ”galning” säkert funderar på att riva! Flytta kiosken till lämplig parkplats (och bygg gärna en stor offentlig toalett i dess absoluta närhet. Bristen på offentliga toaletter i Etuna centrum är nästintill ”total”. Betänk att vi blir äldre och ”blåsan” mindre”!!!

    Allt gott!

    Hans-Erik

  4. Hej Hans-Erik!
    Jag tillhör dom som tycker att det nya Fristadstorget blir mycket bra. Jag gillar öppenheten. Det är så moderna torg ser ut idag. Tiden med de sönderbyggda med gallerior, glaskonstruktioner, korvkiosker och annat är över.

    Intressant iakttagelse om behovet av toaletter…….

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

