Skrivet av: Pär Eriksson | maj 10, 2012

Veckan som gått – w 19

På jobbet
Veckans höjdpunkt var naturligtvis att vi visade upp planerna för det nya Fristadstorget. Min känsla är att vi kommer att få ett av Sveriges modernaste och estetiskt vackraste torg. Jag är extra glad och stolt över att en av våra egna landskapsarkitekter Anna Edvinsson är den som ”skapat” det nya Fristadstorget.

Bildspel nya Fristadstorget

Det kan tyckas som enkel matematik men hur får man ihop en väl genomtänkt budget på ca 4.6 miljarder? Det är precis det vi håller på med just nu – dvs tar fram underlag till politiken.

Jag har betonat det förr. Det finns en tjusning med en kommun – vi ansvarar både för att barn ska lära sig läsa, demensvård, kommunikationer och konstutställningar. Det är precis i den blandningen politiken skall verka – dvs se helheten, väga olika intressen.

Min erfarenhet genom åren att man som medborgare, brukare eller kund sällan ser den helheten – eller kanske mer rätt ges möjligheten att se den helheten. Ofta företräder man sitt och den bild man själv överblickar. Med fara att man tycker att politiken inte förstår….om de bara kom ut hit eller var med oss några dagar så skulle de….

Samtidigt så är det här spelet – eller bättre uttryckt samspelet – själva demokratins kärna. Människor vet oftast bäst vad som behövs samtidigt som de folkvaldas roll blir just att tänka helhet. Fritt från påtryckningar där de som har högst röster, rätt kontakter eller mest resurser får ”sin” vilja igenom. Kanske filosofen Sokrates skulle hålla med mig.

Den här veckan arrangerade Sportjournalisterna och Sörmlandsidrotten ”Sportsnack” där temat var de nya arenorna. Där synliggörs precis det jag menar om behovet av att se helheten. Om vi bara skulle lyssna på föreningarna och arenananhängarna så skulle det kunna få kosta hur mycket som helst. Om vi bara lyssnade på de som tycker att en ny arena och bad är onödigt så blir det ingenting byggt. Det är precis i den skärningspunkten politiken har sin viktiga roll.

Jag har tidigare berättat om hur vi nu mer medvetet och långsiktigt stärker relationerna mellan Eskilstuna och Strängnäs. Vi är två kommuner som historiskt och geografiskt är förbundna med varandra. Det fanns en tid då vi kunde ligga där bredvid varandra utan att ”störa” varandras vandring. Det nya samhället, det nya tiden kräver än mer av samarbete och att gå hand-ihand.

Vi har nu två konkreta frågor på agendan. Ett organisatoriskt samgående vad gäller överförmyndarverksamheten samt stärkt samarbete mellan våra energibolag. Den här veckan träffades vi och gick igenom den rapport som en konsultfirma levererat. Den förordar ett samarbete som skulle ge ett positivt ekonomiskt utfall på ca 70 mKr för kommunerna tillsammans när det gäller energifrågor.

Den här veckan invigdes kommunens nya Rekryteringsenhet. Idén bygger på att vi nu tydligare får ”en-väg-in” till kommunen. Vi får en tydligare samordning mellan våra olika förvaltningar. Detta utan att enhetscheferna tappar sin viktiga roll som rekryterare och att de väljer den som är bäst lämpad för uppdraget.

Det här är ett steg i att modernisera Eskilstuna kommun och vara än mer anpassad till omvärldskraven.

Vår ekonomidirektör Tommy Malm har varit inbjuden till Luxemburg den här veckan för att presentera och prata om Eskilstuna kommuns styrmodell. Jag är inte så säker på att vi på djupet förstått – inte ens jag – hur stark och pedagogisk vår styrmodell är. Det finns en tanke från kommunfullmäktiges beslut till medarbetarens möte med brukaren som är unik. 

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Alla städer har en tendens att fokusera på sina centrumkärnor. Det finns en naturlig logik i det. Stadens mitt, dess torg och affärsgator är ofta de mest besökta av både boende och besökare. Ett centrum gestaltar en stads ambitioner och dess själ.

Jag är glad över att Eskilstuna har ett sådant klassiskt torg. De finns alltför många torg som byggts sönder där den öppna känslan gått förlorad till förmån för t ex gallerior och olika glaskonstruktioner. I den meningen är Fristadstorget unikt i ”torg-Sverige” med tre höga byggnader som innesluter torget och ett vackert stadshus i sydligt läge.

Centrum förtätas nu de närmaste åren. Det byggs fler bostäder – det bor allt jämt för få människor i centrum – lägg då till ett nytt Statt och en högskola samt en ny arena och bad i Munktellstaden så är det ett nytt Eskilstuna som växer fram.

Men – och det här är viktigt – det får heller inte bli ett ensidigt fokus på centrum. Om Eskilstuna skall utvecklas behövs också utveckling i våra landsbygds- och ytterområden.  En stads själ är dess helhet. Vi får aldrig tappa det perspektivet.

Arbetet med Eskilstunas Översiktsplan går nu under hösten in i sitt slutskede. Det blir det dokument som kommer att slå an tonen hur Eskilstuna och Torshälla ser ut om tjugo år.

På hemmaplan
”Barnbarns-nästan-tonåringen” kommer och sover över hos sin morfar och mormor i helgen. Det är ”beställt” hemlagad pizza, cola och surt godis. Jag hoppas att Folkhälsoinstitutet har tagit helgledigt…..

Lite symboliskt packar jag ner Guif-tröjan för den här säsongen. Även om slutet blev lite anti-klimax så har laget i det stora hela gjort en bra säsong. Serieseger för första gången och bra prestationer i de internationella matcherna. Men vi får vara stora i nederlaget – Kristianstad var smartare, kyligare och ville mer.

Noterar att Djurgårds- och ÖSK-tröjorna ser lite slitna ut i byrålådan. Endast Chelseatröjan lyser klarblå.

– Kom och titta på hur Martin Timell snickrar ihop en redskapsbod – det verkar enkelt, ropar hustrun från TV-soffan. Jag förstår att hon har något i kikaren.

– Jag har inte tid, svara jag snabbt. Behöver snickra ihop en budget…..

Annars lyssnar jag mycket på Winhill/Loosehill.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

