Skrivet av: Pär Eriksson | april 11, 2012

Veckan som gått – w 15

På jobbet
Det är naturligtvis aldrig kul när Eskilstuna figurerar i nationella media på ett negativt sätt. Jag tänker på de senaste veckornas skriverier om kvaliteten på ett äldreboende i Torshälla.

Men min lärdom i yrkeslivet är att de flesta förstår att det ibland blir fel. Vi är människor. Nä, det viktiga är hur vi handskas med en kris. Blir vi försvarsinställda, skyller ifrån oss, letar syndabockar och blir paralyserade eller förmår vi agera moget och ansvarsfullt.

Lyckas man med det så är min erfarenhet att förtroendet återskapas. Jag tycker att Torshällas ledning, fackliga organisationer, medarbetare, brukare och anhöriga agerat i en anda av mogenhet.

Och jag blir stolt när jag läser det brev som förvaltningschef Christina Klang skrivit till medarbetarna på äldreboendet som var föremål för allvarlig kritik;

Tack ni modiga medarbetare som klev fram och berättade vad ni såg. Det är så vi vill ha det i Torshälla stads förvaltning……. Inställningen måste vara att se och påtala brister för att vi tillsammans ska kunna hitta förbättringar i vårt arbete…… Varje observation är en möjlighet till ökad kvalitet. Detta vill jag på alla sätt uppmuntra.

Ett ledarskap när det är som bäst.

Den här veckan så har vi haft sk dialog- och uppföljningsamtal med respektive förvaltningsledning där vi gått igenom hur året startat upp. Det är ekonomiskt ett lite tuffare år. Det märks.

På central nivå så träffas ledning och de fackliga organisationerna regelbundet och går igenom läget. Jag har skrivit det tidgare – det här är ett viktigt forum. Min erfarenhet är att goda realtioner men också tydliga roller mellan de fackliga organisationerna och arbetsgivaren skapar utveckling.

På veckans agenda stod bl a läget i hemtjänsten, vikten av bra och funktionsdugliga lokaler samt resultatet i medarbetarundersökningen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Kulturen är viktig för oss människor och också för en ort. En stads musik, konst, teater, dans, poesi och litteratur säger något om oss som lever i staden.

Eskilstuna är mycket kultur och har så varit under många decennier. Inte bara att vi är en musikstad utan också bredden.

Jag tänker på det när jag besöker Torshälla Konstrunda i påskhelgen. Här blandas de mer etablerade med amatörerna. Här får vi del av både skulptur, måleri och glasblåseri.

En stor eloge till glasblåsaren John Vesanen som tillsammans med bl a Torshälla stads förvaltning tagit det här initiativet. Jag hoppas att Torshälla Konstrunda kommit för att stanna.

På hemmaplan
Som jag antydde förra veckan så blev det en påskhelg och arbetsvecka med allvarliga ryggsmärtor. Nu har det värsta gett med sig och min sjukymnast kör nu en Nya Zeeländsk träningsmetod med mig. Det lär användas på fårskötare så vi får väl se…………får väl se….

Inspiratörer?

Annars lyssnar jag mycket på Ronnie Lane just nu.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Vuxenförvaltningen har misslyckats i Torshälla. Erkänn, bli förlåten och gå vidare! Att sparka hela personalstyrkan och byta ut högste förvaltningschefen ( T. M) talar sitt eget språk. Panik i kvadrat!
    Att äldre sjuka och dementa tycks behandlas sämre än djur är inte acceptabelt. Det borde vara straffbart. Och på den vägen är det.
    Det finns värre saker än kiss och bajs i byxan/blöjan för de äldre!
    Men det tar vi en annan gång.

    • Hej
      Bara ett förtydligande. Vuxenförvaltingen är inte ansvarig för äldreomsorgen i Torshälla.

      Torshälla har en egen politisk nämnd och förvaltning.

      Hälsningar
      Pär E

      • Hej Pär,
        Ingen gör fel avsiktligt, men vi alla behöver ”kvalitetsrutiner” (manualer etc) att följa. ISO 9000 med tillämpningar inom skilda området. Vi har ju ”ältat” detta i snart 30 år! Lär vi oss aldrig?
        Det finns ju kvalitetsverktyg! Eller : ”a bad workman quarrels with his tools” ? Lär av toalettstädningarnma på besinmackarna där det finns en dokumentaion över när och av vem rengöring har gjorts! Det är inte svårare än så! Tillse att Dina medarbetare tänker och dialogiserar. Jag vet att Du (kommunen) vill uppmana medarbetarna till att bli MODIGA. Bra ge dem mod att även påpeka sådant som är känsligt. Det måste inte gå till Lex Sarah och rop från Folkpartiet (Frykman/sandvik) om ”ombudsmän för äldre”. Pär! Bromsa alla rop på ”kommunpolisiära” åtgärder. Jag ska ta FP i ”örat”!
        Uppmuntra Dina 9000 anställda att tillämpa sunt förnuft och att använda beprövade verktyg (ISO/SS 9000 etc). Hoppsan! 9000 blev ett dubbelt intressant tal. Där ser man.
        Vad gäller kvalitetssäkring av underlivshygienen hos äldre (och även yngre) bör Du omgående låta publicerra en manual. Ändra däggdjur slickar sig i röven, men vi har kommit längre.
        Vågar Du visa mod och ta upp detta ämne på Din nästa chefskonferens? Ämnet är som bekant mycket uppmärksammat i pressen!
        Som gammal, svag och utlämnad ska man inte behöva oroas över sin intimhygien och föda. Förderedelsen i ”dödens väntrum” bör innehålla viktigare saker. Det kommer att kosta ! OK!personalminuter


Kommentera

Kategorier

