Skrivet av: Pär Eriksson | mars 8, 2012

Veckan som gått – w 10

På jobbet
Den regelbundne läsaren vet att jag brukar lyfta upp om vi haft något besök från andra kommuner eller länder. Jag gör det medvetet för jag tycker att det är en bra värdemätare på hur intressant Eskilstuna är för omgivningen.

Förra veckan så var representanter från såväl Sundbyberg som Vallentuna kommun här för att lyssna på erfarenheter av vårt arbete. Den här veckan så hade vi besök av media från Trollhättan. Deras intressse koncentrerades på hur en industristad möter stora förändringar.

Det är alltid roligt när jag blir inbjuden till att träffa elever. Rekarnegymnasiet har ett mycket bra upplägg där de under en dag bjuder in olika företag, organisationer och sådana som jag för att möta avgångseleverna. Temat är omvärlden och vad är det för samhälle och krav som de möter.

Jag lyfte vikten av att de förverkligar sina livsdrömmar, förstår att världen är under omstöpning samtidigt som jag vill att de ska förstå varifrån de kommer – vad som är deras rotsystem. Jag passade också på att önska dem lycka till oavsett om de stannar i Eskilstuna eller flyttar till en annan stad eller reser utomlands men att de alltid skall känna sig välkomna hem till Eskilstuna.

Jag och vår personaldirektör Marita Schwarz hade besök av fackförbundet Visions centrala ordförande Annika Strandhäll. Det blev ett konstruktivt möte kring frågor som rörde rekrytering, löner och arbetsmiljö. Vision har i en rapport lyft löneskillnaderna mellan traditionella kvinnodominerade yrken – många inom offentlig sektor – och de mer mansdominerade inom i huvudsak den privata sektorn.

8 mars är liktydigt med Internationella kvinnodagen. Eskilstunas berättande historia handlar mycket om strävsamma män som byggde staden. En Rademacher, smederna, fabrikörerna, en Munktell och så vidare. Det är en avspegling av en industristads historia men också ett tecken på en tid då kvinnor inte synliggjordes.

Därför är det extra roligt att vårt Stadsmuséum har tagit intitiativ till utställningen Starka kvinnor. Det är ett sätt att berätta en annan berättelse om Eskilstuna.

Att Eskilstuna är en genuin idrottsstad fick jag bekräftat i onsdagskväll då årets Idrottsgala ägde rum i Parken Zoo. Hela 83 idrottare celebrerades. Från handbollsspelare och undervattensrugbyspelare till dansare och skyttar. Eskilstuna när vi är som bäst.

Jag hade Inga Bremer till bordet. 9 svenska SM-guld i bordtennis under 1940-1950-talen. Stort!

En av Eskilstunas främste idrottare – skytten Marie Enqvist. Tror att hon tog emot utmärkelse för 13 året i rad…fascinerande

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
”De två senaste årtiondena hava inom Eskilstuna stad präglats av rastlöst arbete för stadens utveckling inom olika områden. Stora frågor hava sålunda ständigt förts fram på dagordningen och även vunnit sin lösning.

Bland dessa kunna i främsta rummet nämnas sådana nybyggnadsarbeten som ålderdomshemmet jämte därtill hörande sinnesjukhus, brandstationen, Klosters kyrka, mödrahemmet, muséet och teatern som också inrymmer lokaler för det nybildade centralbiblioteket.

Redan så tidigt som år 1917 beslöto stadsfullmäktige att tillsätta en särskild kommitté å fem personer med uppdraget att verkställa utredning angående uppförande av ett tidsenligt varmbadhus med badstu och eventuellt simhall.”

Detta är skrivet i januari 1933 – alltså för snart 80 år sedan. Många gånger så beskriver vi vår samtid som unik och i någon mening så bär varje tidsepok på sin logik och sina utmaningar. Men i en annan mening så har det inte hänt så mycket utan vi är snarare del av ett historiskt kontinium av en stads naturliga utveckling.

Mycket av det som skrevs 1933 går att skriva idag. Föremålen, satsningarna och orden är lite annorlunda men grundidén är den samma. Staden är i utveckling. Och som det yttersta beviset på det så tog kommunstyrelsen i veckan ytterligare ett steg mot ett nytt badhus 2014.

Apropå texten från 1933 – jag gillar formuleringen ”De två senaste årtiondena hava inom Eskilstuna stad präglats av rastlöst arbete för stadens utveckling”. Kan det beskrivas bättre?

På hemmaplan
Isen ligger alltjämt spegelblank på Mälaren. Jag noterar såväl skridskoåkare som isjaktsseglare. Själv knatar jag på i löpspåret fast förvissad om att våren är på väg.

Helgen går i Eskilsgalans färger. Jag gillar sådana här initiativ. Det är ett sätt att lyfta upp Eskilstuna och positiva krafter. Årets Eskilsstatyetter går i år till en gedigen sextett – Guif, företagaren Mats Bandstigen, kvinnojouren Moa, konstnären Kelvin Sommer, IK Standards ordförande Barry Widelund och journalisten André Pops. En bra lagupsställning som Eskilstuna kan vara stolta över.

I övrig lyssnar jag mycket på Bruce Springsteen just nu. Men inte den nya CD:n utan New Jersey-plattorna från tidigt 1970-tal.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej Pär!
    Återigen lyfter Du förtjänstfullt fram betydelsen av att vi ödmjukt inser och respekterar vår ”egen” parentes på historielinan.
    Vi borde kunna ”prestera” lika bra idag som för 80 år sedan. Men samtidigt kan vi ägna en tanke åt vad som då drev kommunens ledande företrädare att expandera kommunen. Hur tänkte dåtidens Pär Eriksson? Eskilskällan!

    Min dröm är att ALLA accepterar de nya arenorna till såväl placeringar som funktioner. Vänligen tillse detta genom ett historiskt avstämningsbeslut inför förestående ”anbudskarusell”. Oj då, nu slog mig tanken att kanske en karusell vore något för Fristadstorget. I USA finns även exempel på berg- och dalbana inomhus i ett köpcentrum. Följdtanke : Kanske Fristadstorget skall inglasas? Även delar av Kungsgatan? STOPP!

    Glad Vår!
    Hans-Erik F.


Kommentera

Kategorier

