Skrivet av: Pär Eriksson | februari 2, 2012

Veckan som gått – w 5

På jobbet
Eskilstunas näringslivsstruktur är utsatt för prövningar. Det känns så. Våra traditionellt producerande och tillverkande företag – som gjort så mycket gott för Eskilstuna – lever i en knivskarp internationell konkurrens. Vi ser det på Assa och nu i veckan så lyste runrikerna i lokaltidningarna att Outokumpu hotas av nya varsel. Det bekymrar naturligtvis.

Samtidigt så är det viktigt att också se att nya jobb skapas i Eskilstuna. Inte alltid inom industrin eller tillverkningen utan snarare inom andra branscher och sektorer. Om vi ska orka med att möta den här strukturförändringen så krävs en stor portion samarbete och också en anda av vilja att se varandras goda intention – företag, näringsliv, organisationer och föreningar, kommun och offentlig sektor, högskolan och Eskilstunaborna.

En positiv motbild är det som nu sker inom logistikområdet. I veckan fick vi en bra genomgång av läget i Folkesta och Kjula – dvs Eskilstuna Logistikpark och Kombiterminal. På relativt kort tid har antalet lastningar ökat, det är också flera föregtag som har eller är på väg att etablera sig i områdena.

Det handlar inte bara om arbetstillfällen utan också om att sätta Eskilstuna på kartan när det gäller logistik. Mälardalens högskola står i begrepp av satsa på området och i veckan kunde vi ta del av att det nu startas en ny logistikutbildning i Eskilstuna tillsammans med Strängnäs. Det är extra kul att läsa att Eskilstuna-Strängnäs rankas på 6:e bästa logistikområde i Sverige.

Den här veckan så ”stängde vi böckerna”. Ja, det heter så på ekonomispråk. Jag gillar den bilden – någon sitter vid en hög pulpet och just slår igen boken. Ett år är ekonomiskt till ända.

En av de uppdrag en kommundirektör har är att säkra att kommunen är ett välskött fögderi. Det kanske kan låta tråkigt eller ointressant för Eskilstunabon men tänk efter – vem vill bo i en kommun med stora ekonomiska problem? En god ekonomi är en förutsättning för att klara av alla de behov och utmaningar som Eskilstuna står inför.

Den här veckan hade vi presskonferens och presenterade också 2011 års resultat för kommunstyrelsens arbetsutskott. På slutraden står det +165 mkr. Det är nödvändigt att ha den marginalen för att kunna möta de närmaste årens tuffare tider. Det kanske också är viktigt att relatera den summan till kommunens hela omsättning ca 4.6 miljarder.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag noterar att Torshälla gjort ett mycket bra arbete med att planera förbättringar av infarten till orten. Jag hoppas också att ni sett att vår stadsbyggnadsförvaltning tänkt till när det gäller Strängnäsvägen. Tidigare har infarten från Årby och in mot centrum rustats upp med rondeller och utsmyckning. Ett motsvarande arbete pågår också på Tegelbruksgatan.

Men varför detta – invänder den kritiske. Vi ska väl inte satsa resurser på sådant här? Men jag tror tvärtom – en stad som vill skapa attraktivitet och trivsel måste också se om sin estetik, sin utformning. En stads utseende påverkar också vårt inre.

En sliten och skräpig stad signalerar uppgivenhet. Just därför är t ex våra infarter inte bara utanpåverk och en del i en gemensam strategi, ett tänk om att göra vår stad finare. Å-rummet är ett sådant gott exempel. Vi har också Fristadstorget framför oss.

Heja Eskilstuna!

På hemmaplan
Mitt bland flyttkartonger så borde jag nog vara hemma. Men när min kompis Molle berättade att våran gamla rockikon Nick Lowe var på besök i Uppsala så kunde jag inte hålla mig borta.

Jag har som tradition sedan barnen var små att hissa dom i luften lika många gånger som de fyller år. Dottern fyller 37 år i helgen…

Ha en bra helg!

Responses

  1. Det blev väl ett härligt lyft i veckoslutet!!! Min reflektion kring läget i samhället och att alltfler företag flyttar sin produktion från Sverige.
    Intressant att de företag som väljer att stanna kvar och bidra eller som erbjuder nya alternativa möjligheter kallas för ”positiv motkraft”. Igår var jag i Muncktell staden och arbetade med en föreläsargrupp inom http://www.2 act.se. Där talar vi om att vara en ”medkraft” – för mig ett mer framtidsfokuserat sätt att närma sig samhällsutmaningarna. Catherina Ronsten som är Vd och stiftare är en entreprenör av stort mått. Hon gör storverk och sätter Eskilstuna ppå världskartan varje dag!


Kommentera

Kategorier

