Skrivet av: Pär Eriksson | januari 26, 2012

Veckan som gått – w 4

På jobbet
Den här veckan så arrangerades årets Omvärldsdag. Det är kommunens startskott för budget- och planeringsarbetet inför 2013. Årets tema var bildning och utbildning.

Jag blir glad över den medvetenhet som börjar växa fram i hela kommunkoncernen. Traditionellt så tänker man oftast att det här är något som rör skolan. Vår idé är att det här handlar om Eskilstunas framtid. Det handlar om möjligheten att skapa jobb men också om att ge ungdomar möjligheter att förverkliga sina livsdrömmar.

Just därför är det här en fråga för alla förvaltningar och bolag och det var också det vi gestaltade den här dagen. Förutom diskussioner och inspiration från idé och lärdomshistorikern Bernt Gustavsson så var också rektorer och elever inbjudna för att delge sina synpunkter och erfarenheter.

Den här veckan gick i arenornas tecken. Förutom några interna arbetsmöten så var jag inbjuden av Sörmlands lokalradio för att prata om kommunens planer för bad och ny arena. Jag tar det som ett tecken på det stora intresset som finns för de här framtidsplanerna.

Sörmlandsradions Jonas Carnesten och intervjuoffret

Den här veckan så är också vår projektledare Benny Larsson och jag inbjuden till Örebro. Under de senaste åren har dom gjort en enorm satsning för att modernisera sina arenor. Ny fotbollsarena, ny inomhusarena för bandy, modernisering av hockeyhallen och det klassiska Idrottshuset. Det är inte för inte som Örebro utsågs av SVT till årets idrottsstad 2011.

Den här veckan träffar jag Framtidens ledare. Det är en grupp på ca 20 st som tagits ut som just framtida ledare i Eskilstuna kommun. Mitt bidrag blir att förmedla mina egna erfarenheter och steg jag tagit i mitt yrkesliv men också att inspirera och resonera kring den nya tidens ledarskap.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När jag pratar och skriver om Eskilstuna så tänker jag orterna Eskilstuna och Torshälla men också våra ytterområden och vår landsbygd. Jag tror att det är viktigt att tänka så. Eskilstuna som kommun är en geografisk enhet med en gemensam historia och kultur.

Även om det lätt blir fokus på centralorten och Eskilstuna centrum så ser jag hur det också sjuder av engagemang och aktivitet i andra delar av Eskilstuna.

Näshulta och Ärla är två goda exempel. I Näshulta finns en stark känsla för bygden men inte bara med fokus på kulturhistoria utan med ett tydligt framtidsperspektiv. Den egna idrottshallen och nu engagemanget i att skapa en friskola med starkt lokalt driv och den sk Näshultaveckan är sådana exempel.

I Ärla har orten gått samman och bl a med EU-pengar och eget arbete skapat en ny modern samlingsplats vid idrottsplatsen.

Det är viktigt att vi ser det här. Eskilstuna är en helhet och det sjuder av aktivitet lite överallt. Något som inte alltid synliggörs.

På hemmaplan
Den regelbundne läsaren har noterat att familjen är mitt i en flytt. Efter mer än 20 år lämnar vi radhuset som vi älskat. Där jag har mina kläder och ”pryttlar” har jag mitt hem, säger hustrun. Där jag har mina skivor är mitt hem, svarar jag. Tur då att hennes ”pryttlar” och mina skivor är på samma plats i vårt nya hem.

Svärdottern har skivreleaseparty i helgen. Kolla upp LeMuhr om ni är intresserade.

Annars tillbringvar jag helgen med mina Örebrokompisar. För 32 året (!) i rad träffas vi för att rösta fram årets låt, CD, bästa grupp och artist. Det ni!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

