Skrivet av: Pär Eriksson | januari 19, 2012

Veckan som gått – w 3

På jobbet
Eskilstuna och Västerås kommuner och det lokala näringslivet är med och finaniserar en rad projekt och inititiv på Mälardalens högskola. Nu i veckan så bjöd högskolans ledning in till en fömiddag där allt detta presenterades.

Det som slår mig är hur nära högskolan är lokalsamhället. Jag tror inte att man nog kan värdera vad en högskola betyder för en kommun. Just därför är högskolans framtid direkt sammanlänkad med Eskilstunas framtid.

En del av Stadshusets vardag är alla besök. Jag brukar berätta om olika internationella besök men glömmer lätt alla studiebesök av barn och elever.

Och alla besök från andra kommuner. Den här veckan så välkomnar vi Kristinehamn som vill veta mer om hur vi arbetar med demokrati och inflytande.

Jag gillar det här. Stadshuset ska vara en plats där det pulserar av besökare och gäster. Just nu håller vi på med att öppna upp en av portalväggarna i foajén för att skapa än mer utrymme för besökare och utställningar.

Jag har ett tydligt körschema som jag försöker leva efter varje dag. Enkelt uttryckt – kommundirektören skall se till att vi är ett välskött fögderi ekonomiskt, medborgarna och brukarna skall vara nöjda med det vi gör och våra medarbetare skall känna arbetsglädje och trivsel.

Den här veckan noterar jag; ekonomiska resultatet visar ett överskott för 2011, NKI – nöjd-kund-index – något över genomsnittet i Sverige och 2011 års medarbetarenkät visar totalt sett ett resultat över genomsnittet för jämförbara organisationer.

En nöjd kommundirektör – ja i några minuter. Sedan är det på alla utmaningar igen. Det är det som driver mig.

Internt så hade vi den här veckan en uppstartsdag tillsammans med alla medarbetare på det vi kallar Kommunledningskontoret. Jag blir glad över att se all kompetens som inte alltid är synlig utåt i media eller ens bland våra verksamheter men som är livsviktiga för organisationens överlevnad och syretillförsel.

Jag tänker på kommunsekreterare som ansvar för kommunfullmäktige, jurister, ekonomer, mark- och fastighetsingenjörer, planerare, kommunikatörer, strateger som arbetar med jämställdhet, integration, demokrati, folkhälsa, näringslivsutvecklare, IT- och projektansvariga, HR-ansvariga och administratörer. Så mycket bra folk och kunnande som håller igång kommunen och att bidrar till att den politiska infrastrukturen löper på.

Jag hoppas att ni läste Eskilstuna Kurirens artikel och berättelse om Camilla. Hon är granne till det sk lågtröskelboendet Hemlaås i Hällby. Hon var också stark motståndare till verksamheten ända fram till den dagen då hon gjorde ett studiebesök där. Då startade hon en stödförening till verksamheten och nu i helgen arrangerar dom en loppis till förmån för ”gubbarna”.

Världen och människorna är nog ändock goda.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det hände något med Eskilstuna i slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Tåget och vägen kom till Eskilstuna!

Det låter ju lite komiskt eftersom det var väl något som hände för hundra år sedan. Men det ligger något i det. När det helt plötsligt tar 1 timme med tåg och att det finns en modern motorväg till Stockholm så förändras Eskilstunas position och framtidsriktning.

Idag är det ca 7 000 som pendlar in och lika många ut ur Eskilstuna varje dag. Vår arbetsmarknadsregion har i ett slag förändrats. Nu kan man bo kvar i Eskilstuna även om jobbet finns på annan ort. Och minst lika viktigt – vi kan rekrytera bra och välutbildad arbetskraft till Eskilstuna utifrån.

Kommunstyrelsens förre ordförande Hans Ekström brukar målande beskriva hur Eskilstuna förvandlats från att historiskt sett varit en sydlig utpost i Bergslagen till en aktiv del av Stockholm- och Mälardalsregionen.

Just därför är det det synd att det gått allvarligt grus i maskineriet när det gäller regionfrågan. Eskilstuna är en del av Mälardalen och huvudstaden. Idéen om en storregion Uppsala, Västmanland och Södermanland är därför – som jag ser det – den enda logiska sammanslutningen. Fortsättning följer.

På hemmaplan
Jul- och nyårshelgerna känns långt tillbaka. Januari är en riktig jobbmånad och jag känner att jag inte riktigt hinner med familjen. Jag tänker att de står nog ut med det – ett tag.

Ska faktiskt överraska hustrun med att föreslå ett biobesök. Ser på bioannonserna att det finns lite att välja på.

Annars lyssnar jag mycket på First Aid Kit. Bäst just nu!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

