Skrivet av: Pär Eriksson | december 22, 2011

Veckan som gått – w 51

På jobbet
Jag har skrivit det tidigare – jag blir imponerad över Eskilstunas näringsliv. Som den Eskilstunabo jag är så har jag en tro att jag känner vår företagsstruktur. Men ju mer jag lär mig ser jag ett annat Eskilstuna växa fram. Långt från de schablonartade bilderna.

I veckan besökte jag och delar av kommunstyrelsen företaget Carpenter i Torshälla. Det är inte ett snickeri- eller byggföretag – apropå namnet – utan ett modernt stålföretag. De producerar metallpulver som bearbetas till produkter i bl a flygplan och kraftgeneratorer. Bl a finns företaget med som leverantör av delar till den accelaratorn i Cern som nu söker den sk Higgs partikel – en av de grundläggande beståndsdelarna i universum. 

Vi pratar high-tech och vi pratar Torshälla. Under 2012 fördubblar företaget sin produktion och bygger bl a ett nytt labaratorie. Det är det här Eskilstuna och Torshälla vi också behöver lyfta fram och prata om.

Den här veckan så hade vi en heldag med kommunledningsgruppen. Vi summerade året och tog riktning mot 2012. Men framförallt ägnade vi tid till att diskutera vilka steg vi behöver ta för att förflytta hela organisationen. Min erfarenhet genom åren är att många stora organisationer har äkta och bra ambitioner men de förmår sällan förändra hela organisationen.

Så trots att omvärlden förändras, nya krav ställs från medborgare och brukare så lever traditioner, värderingar och kulturer kvar. Det sitter i väggarna brukar vi säga. Vi har en riktning och vi har en bestämdhet i ledningen som jag uppskattar. Vi ska få hela organisationen att förflytta sig till ett mer anpassat läge för det nya, det moderna Eskilstuna.

Det där är väl bara prat, invänder den kritiske. Det duger väl som det är, säger ytterligare någon. Precis där har vi utmaningen i alla våra verksamheter.

Under 2012 fortsätter vi att utveckla ledarsatsningen Modigt Ledarskap och planerar för nästa fas som tar fasta på medarbetarna. Vi forttsätter att utveckla fokuset på mötet mellan medarbetare och medborgare. Vi tar nu ytterligare ett steg i att utveckla kommunkoncernens styrmodell som är ett försök att beskriva den röda tråden från kommunfullmäktiges beslut och inriktningar till medarbetarens möte med Eskilstunabon. Alla behöver fördjupa sin förståelse för hur hela organisationen fungera, hur hela systemet verkar – kommunfullmäktigeledamöterna och vi medarbetare.

Krångligt och byråkratiskt? Inte alls – enkelt i slutändan.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det slår mig när jag är ute på stan och julhandlar att jag möter många gamla Eskilstunabor i förskingringen. När jag tar del av Facebook och Twitter så märker jag också alla yngre som är på väg till sin hemstad över julhelgen.

Och någonstans så känns det som en positiv känsla. Hur det än är med den nya staden eller orten man bor och jobbar i så är det hemstaden som talar till oss. Rötterna gör sig påminda.

Nu kanske många vill vara artiga mot en kommundirektör men det är så kul när så många fd Eskilstunabor som är på på besök lyfter upp att de känner att stan förändrats. Det är bra att få höra det. Det är inte alltid vi som lever i vardagen själva ser det.

På hemmaplan
Julen blir barnbarnens helg. Samtidigt slår det mig att kanske den där magiska elektriska känslan inte länge är lika stark. Det är inte bara att jag är äldre utan också det faktum att vår generations jul var just något extra. Vi fick se tecknad en gång om året (!). Idag rullar barnfilmerna dygnet runt.

Jag minns också att det bara var vid jul – knappt ens när man fyllde år – fick leksaker och presenter. Idag har jag känslan att våra barn ständigt förses med nya saker. Nå varje generation hittar nog sin väg.

Eftersom de små lintottarna inte kan läsa så vågar jag skriva att de får var sitt oerhört fins dockskåp. Tack Katarina O!

Och jag måste berätta att hustrun kommer att bli överraskad. Hon får en riktigt fin…….

Ha en bra julhelg!

Responses

  1. En riktigt God Jul tillönskar jag dig! Tack för all intressant läsning!

    • Tack det samma Oscar.

      Kul att du uppskattar mitt skivande. Det ger energi inför 2012.

      Pär E

  2. Tack Pär,
    Du är synnerligen läsvärd!
    Men inget är så bra att det inte kan utvecklas vidare!
    Politiken kanske inte är så viktig, när resurserna tryter, men en skifte är nyttigt. Alla ”begåvningar” måste samverka!
    God Jul!
    Has-Erik

  3. God Jul Hans-Erik.

    Jag uppskattar ditt regelbundna skrivande och dina kommentarer. Det sporra mig till eftertanke.

    Pär E

  4. God Jul Pär!

    Hoppas att din energi och glöd får nödvändig påfyllning i helgerna, med mycket musik, mat och umgänge.

    Önskar dig även ett härligt 2012 och hoppas att våra vägar möts!

    Patrick

    • God Jul till dig Patrick. Jag önskar dig allt gott 2012!

      Pär E

  5. Jag får önska God-Jul Gott nytt 2012.

    • Tack Sylvia för hälsningen och hoppas att du får ett bra 2012!

      Pär E


Kommentera

Kategorier

