Skrivet av: Pär Eriksson | december 15, 2011

Veckan som gått – w 50

På jobbet
Det märks att julen närmar sig. Ljusen brinner allt starkare i våra fönster som en påminnelse om det goda. Jag hade förmånen att få hålla ett Luciatal i Stadshuset och lyfte upp att det varit ett märkligt år. Ett år som började så optimistiskt med den arabiska våren men ett år som vi också kommer att minnas för det stora kärnkraftshaveriet i Japan och dödskjutningarna på Utöya.

Men Lucian bär också på ljus och hopp. Det är viktigt att vi ser det.

Eskilstunas Lucia 2011 – Ellinor Jabobsson Wamme

Veckan började med vindkraftsfrågan. Vi fick en bra och initierad genomgång av vindkraftsexperten Per Ribbing. Det finns några områden inom kommunen som är utpekade ”blåsiga” och som passar för att etablera vindkraftsverk. Att det finns ekonomiska och miljömässiga fördelar blev tydligt för mig. Det här är satsningar som måste bära affärsmässigt och vår roll är mer att skapa förutsättningar – bl a utifrån den Översiktsplan som nu är på väg fram under 2012.

Den här veckan drog vi på allvar igång nästa fas av arena och badfrågan. Kommunfullmäktige fattade i oktober ett inriktningsbeslut och nu tar vi nästa mer konkreta steg under 2012. Det blir onekligen spännande eftersom det förändrar och utvecklar Eskilstuna. Den grupp vi nu bildat ska arbeta fram till 2017 så det gäller att ha tålamod och framtidsperspektiv.

Den här veckan så hade jag möte med Västerås och Mälardalens högskola. Jag tycker att vi får ett allt tätare samarbete och den ”kris” vi ibland känner i högskolevärlden binder oss samman än mer. Jag tror inte att vi nog kan poängtera högskolans betydelse för våra städer. Vi behöver också tänka Mdh som en resurs för hela våra län även om Eskilstuna och Västerås är viktiga värdkommuner.

Internt så är vi i slutet av vår stora ledarskapssatsning Modigt Ledarskap. Det är nu 616 (!) chefer och ledare som genomgått det gemensamma programmet som bygger på ett systemteoretiskt tänkande – dvs att delarna i en organisation är ömsesidigt beroende och samverkar med varandra.

En kommunal organisation är ett levande system och relationer, värderingar, språk och förhållningssätt i vardagen påverkar allt vi gör. Det är så man bygger moderna organisationer på 2010-talet. Långt från det klandrande syndabockstänkandet som ibland finns i stora organisationer.

Den här veckan startar vi också upp vårt nya sätt att arbeta i ledningen. Tillsammans med SKL har vi identifierat vad en kommun gör i sju sk huvudprocesser. Det är också så vi nu formerar oss i ledningsarbetet. Krångligt tänker någon. Ja kanske men det är ett sätt att tänka medborgare, brukare och kund istället för hur vi är organiserade.

Det måste råda ordning och reda i en offentligt styrd organisation. Medborgarna måste kunna känna stor tillit till att demokratiskt fattade beslut genomförs. Uppenbarligen har det begåtts misstag när det gäller utbetalning av arvoden. Eskilstuna Kuriren uppmärksammade frågan på ett bra sätt och vi i tjänstemannaorganisationen får se över vad som hänt och hur vi kan undvika sådana här missar framöver. I ordning och reda ingår också att våra politiker skall kunns känna sig trygga i att saker och ting blir rätt.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det märks att Eskilstuna är på väg att växa. En liten symbolisk händelse men nog så viktigt är att studera nöjesutbudet. Eskilstuna har förvisso varit en musikstad under många decennier men det slog mig i fredags förra veckan att vi samtidigt bara några hundra meter från varandra hade besök av Melissa Horn på Lokomotivet, Deportees och Winhill/Loosehill på Teatern, Kristian Antilla på en av krogarna och Rolf Wikström på Josefs Bluesklubb.

Deportees från Umeå gästade Eskilstuna

Och bilden jag har är att det var bra med folk på alla ställena och att respektive artist drog sin publik.  Jag ska väl inte dra för stora växlar men det är så här det nya Eskilstuna ser ut. Mer av bredd, mer utbud.

Varför är det så viktigt att vi blir fler frågar sig många. Det är en bra fråga och det finns naturligtvis många svar på det som andas ekonomi, tillväxt och utveckling men också rent krasst – vi får ett bättre kulturutbud.

På hemmaplan
Dags för julklappsköp och varje år så lovar vi dyrt och heligt att nu så köper vi bara åt barnen. Men så vet jag att hustrun har något litet paket och tittar in i mina ögon och säger att hon tycker om mig och att det bara var ett litet paket.

Och då står jag där tomhänt och säger något om att vi lovade ju…men då tar jag fram två paket. Då tar hon plötsligt fram ett till och så lovar vi att nästa år så ska vi bara köpa julklappar till barn och barnbarn. Trodde hon…

Annars lyssnar jag mycket på Gillian Welch just nu.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Hej,
    Jag imponeras av Din förmåga att verka utan att påverkas.
    Det är för närvarande viss oro i politikerkollektivet, främst i Vuxennämnden.
    Till synes måhända harmlöst, men varför kan inte majoritet och opposition mötas på halva vägen.
    Och varför tvingas Du och förvaltningsorganisationen att avstå från att utforma en samverkansöverenskommelse mellan Kommunen och Frivilligsektorn, enl regeringsöverenskommelsen med SKL?

    Och vad gör Vuxennämnden/-förvaltningen för de gamla (”äldre-äldre”) som bor på våning 3 utan hiss?
    Pengar finns uppenbart för ”lek”, men inte för vuxenomvårdnad. På gränsen till åldersdiskriminering, anser jag.
    Ett gott FÖGDERI visar ansvar för såväl unga som äldre medborgare.
    Jag tänder mina 4 ljus för de svaga i Eskilstuna.

    Och pensionsskulden! Ökar den nu med 10 miljoner?

    Håll ångan uppe!
    Mvh
    Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

