Skrivet av: Pär Eriksson | december 8, 2011

Veckan som gått – w 49

På jobbet
Alla folk, alla länder längtar efter frihet. Ingen vill styras av främmande herrar. Det är en historisk erfarenhet som följt mänskligheten genom årtusenden. Från romarnas ockupation under Jesus tid till det europeiska folkets längtan efter frihet under andra världskriget till dagens sociala rörelse i de arabiska länderna.

Finlands historia utgör inget undantag. 6 december 1917 blev Finland fritt från Ryssland. Jag var inbjuden talare till Finska föreningens firande av självständighetsdagen. Jag uppskattar sådana här initiativ. Jag lyfte den betydelse som finländarna har för Eskilstuna och Torshällas utveckling.

Vad hade Volvo BM, Assa-Stenman eller Nyby Bruk varit utan finländarna? Och vad hade Eskilstuna varit utan dagens finländska barn och barnbarn i vår egen kommunala organisation?

Jag passade också på att berätta om den familj som 1611 vandrade över Bottenviken och bosatte sig i Medelpad för att svedja skogsmarken. Tio generationer senare så föddes Henning 1911 som i sin tur ”vandrade” ner till Eskilstuna. 1952 föddes det en son i hans familj. Och det är jag. Så det bor även – om än en liten – savolaxare och svedjefinne i mig. 

Jag var inbjuden till att träffa alla medarbetare på stadsbyggnadsförvaltningen. Temat var Eskilstunas rötter, hur en stad utvecklas och våra medarbetares betydelse.

Den sk e-tunagruppen har nu arbetat i mer än tre år. Syftet har varit att ansvara för samordningen av e- och IT-utvecklingen i kommunen. Jag känner mig mycket nöjd med alla de steg, initiativ och satsningar som gjort de senaste åren. Det är en diger lista som placerar oss i framkant.

Många har bidragit med det går inte att inte nämna Niklas Narvell och Janne Åkerviken och medarbetarna på IT Konsult och uppdrag. Den här veckan har vi årsavstämning och jag själv kliver ur etuna-gruppen.

Den här veckan drog jag igång medarbetarsamtalen med mina närmaste medarbetare. Vi summerar 2011, går igenom vad vi kom överens om för ett år sedan och pekar ut de viktigaste frågorna för 2012.

För mig är inte medarbetarsamtalen eller medarbetaröverenskommelsen ”ett måste” utan ett levande redskap för att skapa tydlighet i en stor organisation. Det är ett modernt sätt att arbeta där chef och medarbetare pratar öppet, stämmer av och blir överens om framtiden. Jag vill se en kommunal organisation som använder den här metodiken rakt igenom.

På söndag så invigs den nya bussatsningen på Fristadstorget 15.00. Nya moderna bussar, förändrade linjedragningar och ny tidtabell. Erfarenhet från städer som utvecklas är att de har ett väl utbyggt kollektivnät. Eskilstuna är på väg i dubbel bemärkelse.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I förra veckan så utnämndes Eskilstuna till Årets Återvinningskommun. Energi och miljö är första återvinningsbolag i EU som vinner priset. Det här är oerhört viktigt. En av våra fyra viktigaste strategiska frågor är just ekologisk uthålllighet och det här är ett bra exempel på att leva det budskapet.

Genom vår optiska sopsortering så spar vi på naturresurser, minskar på transporter och energiförbrukning. Det är en fjärder i hatten att alla våra lokalbussar fr o m 11 december kommer att köras på biogas där ursprungskällan är just våra sopor. Så tänker en modern kommun.

Jag notera också att det verkar som att vi Eskilstunabor föröker leva efter färgbudskapet. Både min mamma och barnbarn är med i tänket. Då har vi nått långt.

Det är alltid många som är med och skapar framgång men jag tror att alla som följt frågan vet att Energi och miljös Jörgen Björnfot betytt mycket med sitt engagemang. Det var ingen tillfällighet att det var just Jörgen som tog emot priset förra veckan på Nalen i Eskilstuna.

Hm…..det var visst förra veckan vi också tog emot budskapet om att vi rankas som A-kommun av Kommunrating AB vad gäller ordning på ekonomin. Och mer är på gång….vet jag….?

Nu övar jag på att bryta jantelagen. Märker ni det?

På hemmaplan
Det blir konsertbesök på Teatern den här helgen med mina Örebrokompisar. Vi skriver Deportees. Samtidigt hör jag att mina Eskilstunakompisar samma dag ska på Melissa Horn. En stor eloge till Eskilstunas utbud en vanlig kulen fredagkväll.

Mitt i flyttstädningen så dyker mina gamla lagbilder från Rekordmagasinet upp. Kasta förmanar hustrun. Hon vet inte vad hon pratar om.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

