Skrivet av: Pär Eriksson | november 24, 2011

Veckan som gått – w 47

På jobbet
Det blev en vecka i landsbygdens tecken. Jag var inbjuden till att träffa boende i Alberga, Västermo, Gillberga och Lista. Nu har jag lite extra känsla för bygden som sommarboende där i några år men oaktat det så uppskattar jag alltid sådana här inbjudningar och tillställningar. Jag stärks i min uppfattning att det finns både intresse och mycket konstruktiva synpunkter på hur vi ska utveckla vår kommun. Långt från lokaltidningarnas pessimistiska kommentatorsfält.

Samtidigt finns naturligtvis en oro som handlar om service, skolornas fortlevnad, vägnätets kvalitet och utbudet av vård och  omsorg. Min erfarenhet genom åren är att alla landsbygdsområden har en inbyggd drivkraft att stå upp för sin bygd. Det är sunt och får brytas mot vad det är rimligt att det får kosta i form av offentliga investeringar.

Senare i veckan så invigde vi bredbandsutbyggnaden i just Alberga. Det är ett samarbetsprojket mellan boende, kommunen och länsstyrelsen som på ett kreatvit sätt drivit att bygden nu har tillgång till snabb uppkoppling. Det kommer också att förbättra våra möjligheter till att använda IT i våra egna verksamheter – framförallt på skolan.

Boende och representanter från Energi och miljö diskuterar bredbandsfrågan

Den här veckan drog vi igång nästa fas av arbetet med arena, bad och en ny högskola. Fullmäktige har nu fattat de övergripande inriktningsbesluten. Det här är satsningar som kommer att omvandla Eskilstuna.

Eskilstuna kommun har varit framgångsrika när det gäller jämställdhetsintegrering. Det finns ett konkret arbete i varje förvaltning och bolag och min bild är att vi tagit steget från allmänt prat till åtgärder och insatser. Framförallt med fokus på hur vi utformar tjänster och service mot brukaren på ett modernare sätt.

Som ett led i att uppmärksamma det här arbete så träffade vi den här veckan alla våra sk processledare på respektive förvaltning och bolag. Dels för att sprida erfarenheter och lärdomar, dels för att uppmärksamma ett bra arbete och lyfta på hatten.

Jag är inbjuden till Slottskolan för att träffa föräldrar i samband med att skolan har sk öppet hus. Det blir prat kring skolans betydelse och varför den är så viktig för Eskiltunas utveckling och för varje elevs möjligheter att förverkliga sina livsdrömmar.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Året har gått så fort. Julen knackar på dörren och snart skriver vi 2012.

Min bild är att just julen är och varit viktig för Eskilstuna. Jag minns själv hur jag fick följa med mamma och pappa på julskyltningen och det var ett stort äventyr att besöka Konsums tillfälliga leksaksavdelning på Kungsgatan. Det är nästan de enda tillfällen då jag kan minnas att hela familjen var nere på stan tillsammans. Stan var annars en plats där mamma handlade och pappa arbetade – inte en plats för oss barn.

Nu är själva citykärnan något annat. Industrierna Tång-Lindströms, Fil-Öbergs, Bok-Öbergs, Assa, Stålpressen, Gevärsfaktoriet och BM har förvandlats till hotell, konstmuséum, skola, bostäder, administration eller plats för det nya näringslivet. Men julkänslan finns kvar. Numer är den klassiska julskyltningen ersatt av otaliga julmarknader. Den syora julgranen på Fristadstorget är rest och ljusen brinner så fint. Jag hoppas att ni noterat att staden är välstädad just nu. Nu kan snön komma…………..

På hemmaplan
Känslan av att det går fort förstärks av att det minsta av barnbarnen lilla E redan fyller två år.

Annars karaktäriseras hemmalivet av flyttstädning. Blev sittande några timmar med allt från skolbetyg till kärleksbrev, vigselbevis, skolkort, tidningsklipp och skrivna artiklar, teckningar från barnen med budskap om att det tycker om sin pappa, material från högskolan och otaliga bilder och presentationer från olika föreläsningar. Det var som att livet passerade revy.

Nu har jag bara ett liten ”fight” med hustrun. Hur göra med alla hundratals rull- och kasettband? Kasta är hennes budskap. Hon vet inte vad hon pratar om.

Annars lyssnar jag mycket på Israel Nash Gripka just nu.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

