Skrivet av: Pär Eriksson | november 17, 2011

Veckan som gått – w 46

På jobbet
Den här veckan känntecknades av Kvalitetsmässan i Göteborg. Det handlar om Sveriges största mässa för offentlig sektor. Den här gången så var Eskilstuna tydligt representerad – inte bara som besökare utan också som aktör.

Förutom två seminarier som hade Eskilstuna som tema så deltog vi med en egen välbesökt monter där vi presenterade delar av det arbete som görs i kommunen.

En sak som slog mig var att alla kommuner, företag och organisationer jag lyssnade på pratade ”samma språk”. Det handlade om effektivitet, processtänkande, konkurrensutsättning, IT-lösningar, styrning och uppföljning.

Allt detta är gott och väl men jag frågar mig ändock lite utmanade var de nya idéerna fanns. Vem ser var den nya gläntan ligger? Vilka fångar upp den nya tidens krav? Eskilstuna eller……

Jag såg och hörde mycket om vikten av systematik och modeller men mindre om passion och verksamhetskänsla. Och kanske vi där har utmaningen – hur bygger vi en kommunal organisation som karaktäriseras av ordning och systematik och  emapti och det verksamhetsnära?

Kollektivtrafiken i Sörmland och Eskilstuna är under omstöpning. Inte bara i skenet av den pågående diskussionen om fria bussresor utan också att roller och ansvar är under förändring vad gäller såväl läns- som stadstrafiken. Den här veckan så träffas vi till ett möte kring temat ”Framtidens kollektivtrafik i Sörmland”.

Jag träffar våra tio utbildningsledare som genomför vår stora ledarsatsning ”Modigt Ledarskap”. Vi är nu i slutet av utbildningen där mer än 400 chefer genomgått vår gemensamma satsning. Utmaningen handlar nu om hur vi underhåller erfarenheter och arbetssätt och hur vi tar nästa steg – det modiga medarbetarskapet.

Jag blir extra glad över att Eskilstunas satsning också röner en viss uppmärksamhet för den här breda satsningen. Inte bara att vi i våras mottog en utmärkelse utan jag också noterar också en del positiva kommentarer och nyfikna frågor under Kvalitetsmässan.

Våra utbildningsledare tillsammans med konsulter från Provins Fem

Arbetet mot droger ligger mig varmt om hjärtat. Jag har arbetat med missbrukande ungdomar och deras familjer. Just därför kändes det extra glädjande och hedrande att bli tillfrågad att hålla tal i Klosters kyrka i anslutning till den ljusmanifestation som arrangerades i torsdagskväll mot droger. Det här är en mycket viktig fråga som handlar om respekt för människovärdet samtidigt som det är en viktig samhällspolitisk fråga.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Ibland brukar det pratas om den fjärde generationens städer. Idén bygger på att det var våra tre storstäder som av naturliga skäl var först ut och utvecklade sin attraktivitet med befolkningsökning, ökad byggande och satsningar som följd.

Sedan följde de sk universitetsstäderna – Örebro, Lund, Umeå, Uppsala och Linköping. Den tredje vågen bestod av de sk kust- och sjönära städerna i södra Sverige, på Västkusten och i skärgården runt Stockholm och Mälaren.

Den fjärde generationens städer har en annan prägel. Det är mer av industri- och producerande städer typ Norrköping, Västerås, Gävle, Sundsvall och vårt eget Eskilstuna. Vi har sett samma utveckling i t ex England, Tyskland och Holland.

Och det är precis här Eskilstuna befinner sig. En stad som både utmanar och utmanas. En stad som bär både på problem och stora möjligheter.

Och det finns föredömen – ett Manchester, ett Liverpool eller ett Leeds. Städer som är och har varit starkt producerande och också genomgått stora omställningar och förvandlingar. Det är städer som förvandlat sina stadskärnor och också hämtat kraft från växande universitet och nya kreativa företag.

Min övertygelse är att vi behöver omdefiniera Eskilstuna. Det är dags att vi börjar se vår stad med andra förtecken. Min erfarenheten är att alla inte kommer att omfamna det arbetet. Det är sunt och bra. Den som vill förändra har bevisbördan – inte desto mindre behöver det här samtalet och förändringsarbetet komma till stånd.

På hemmaplan
Helgen går i musiken och kulturen tecken. Jag åker till Stockholm tillsammans med mina kompisar från Örebro. Det blir i tur och ordning – världens bästa rockband just nu My Morning Jacket. Det blir Dr Glas på Dramaten och avslutning med Billy Callahan.

Krister Henriksson i rollen som Dr Glas

Och däremellan ska vi hinna prata om livet och sådant där annat oviktigt………….

Stort grattis till Eskilstuna Gymnastikförening som fyller 100 år i helgen. För mig är föreningen ett exempel på hur viktig idrotten är för en stad. Det är naturligtvis otaliga människor som på olika sätt betytt oerhört mycket men för mig är EGF det samma som min gamla lärare Anders Mohlin och Lahja Molin. Jag lyfter på hatten!

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

