Skrivet av: Pär Eriksson | november 13, 2011

Om ett samtal, vård och skola i toppklass och vikten av att våga lyfta det svåra

Jag hade förmånen att träffa medarbetare från vården och omsorgen förra veckan. Vi träffades under mycket positiva förtecken med mat, underhållning och firande av den sk 25-årsgåvan.

Men mitt bland glammet och sorlet så hann vi också samtala om allvarliga frågor. Det blev ett bra samtal som handlade både om stress och känslan av otillräcklighet men också om stolthet, satsningar på kompetensutveckling och vikten av det professionella mötet.

Genom åren har jag haft hundratals sådana här samtal med brukare, medarbetare, chefer och anhöriga. En sak som slår mig är att bilden av svensk vård och omsorg är ganska samstämmig.

Samtidigt som vi har en vård i världsklass så har vi också stora brister. Båda bilderna är sanna och kanske det till och med är så att de lever sida vid sida under en och samma arbetsdag.

Det som i ett möte mellan en medarbetare och en dement, en boende eller en funktionshindrad innehåller toppkvalite i form av tid, värme och empati kan snabbt förvandlas till just otillräcklighet. Brist på tid, brist på omtanke.

Min erfarenhet genom åren är att de arbetsplatser, de organisationer som orkar och vågar diskutera den här dubbla och paradoxala bilden ofta blir framgångsrika och de hittar oftare konstruktiva lösningar.

Vårdkriser har fler ansvariga
Jag tänker på det här när jag tar del av den debatt som nu pågår om läget i det privata vårdföretaget Carema. Det är naturligtvis anmärkningsvärt att ett seriöst företag använder sig av långt gågna bonussystem för chefer samtidigt som många brukare och anhöriga slår larm om dålig vårdkvalitet.

Ska vi tro mediarapporteringen så förs stora vinster ut ur Sverige till sk skatteparadis. Det känns naturligtvis märkligt i skenet av den kritik företaget nu får för sin vårdkvalitet.

Jag noterar också att Svenskt Näringsliv är kritiska. Det är sunt och hälsosamt att representanter för näringslivet själva reagerar.

Samtidigt så slår också kritiken tillbaka mot oss i kommunerna. Vi måste våga diskutera det. Jag har själv arbetat i en kommun som hade en förhållandevis långt gången konkurrensutsättning inom äldreomsorgen. Dvs den kommunala organisationen utsattes för en tuff konkurrrens om uppdrag.

Men min erfarenhet är också att det systemet byggde på att kommunen som uppdragsgivare och finansiär också hade ett väl utarbetat uppföljningsystem som säkrade vårdkvaliteten.

Tänk helhet – se hela Eskilstuna
Vi lever i ett samhällsklimat där vi som brukare eller patienter har ett flertal aktörer att välja på. Inom sjukvården men också inom det som traditionellt betraktas som ett kommunalt uppdrag – t ex hemtjänst, förskola och skola.

Oaktat om vi gillar den utvecklingen eller inte så måste vi som kommun ta ett större ansvar för att säkra kvaliteten. Jag skulle vilja se ett större samarbete mellan olika utförare – kooperativ, vård- och utbildningsföretag, friskolor och de kommunala verksamheterna.

I ett perspektiv så är verksamheterna naturligtvis konkurrenter om barn, elever, boenden och hemtjänstkunder men i ett annat perspektiv så är de i högsta grad samarbetspartners.

Det som förenar t ex den kommunala skolan och friskolan är att det har samma uppdrag och de har också ett gemensamt uppdrag att utbilda Eskilstunas barn och ungdomar. Vi måste än mer tänka helhet. Vi måste tänka på vad som är bra för Eskilstuna.

Det har inte undgått någon att Eskilstuna sliter med skolan och kunskapsresultaten. Vi har en långsiktig utmaning att höja utbildningsnivån i hela vår kommun. Samtidigt noterar jag att en av Sveriges bästa skolor – om man ser till betygsresultaten – ligger i Eskilstuna. Jag pratar om Engelska Skolan i Fröslunda – en av våra friskolor.

Elever på Engeska skolan i Eskilstuna

Grattis, säger jag och jag blir också glad och stolt över att det är våra Eskilstunaungdomar det handlar om.

Just därför är det viktigt att det går bra för alla våra förskolor, skolor, äldreboenden och vuxenutbildningsanordnare oavsett i vilken form de drivs. Just därför att de riktar sig till Eskilstunaborna. Och – vilket är viktigt att betona – de finansieras av skattemedel.

Just därför är den sk vårdskandalen – även om Carema inte finns etablerade i just Eskilstuna – en fråga inte bara för företaget i sig själv utan också för oss som är ansvariga i kommunerna.

Respekt för vården och omsorgen
Jag avslutar mitt samtal med medarbetarna inom vården och omsorgen. Klockan är sent på kvällen och jag ser framför mig att vi alla vill hem och sova. Men då påminns jag om logiken i de här typerna av verksamheter –  och jag tror att det är därför jag uppskattar alla dessa medarbetare så mycket – en av mina bordskamrater skall iväg och jobba.

Vården och omsorgen är igång jämt. Varje dag, varje timme – året runt. Natt som dag. Det är aldrig stängt. Det är aldrig tomt. Det om något är kvalitet. Långt från riskkapitalbolag och skatteparadis.

Det är det som är världsklass. Det är därför våra medarbetare, deras upplevelser, erfarenheter och attityder är så viktiga.

Och jag hoppas av hela mitt hjärta att vi lyckas komma fram till en lösning vad gäller möjlighet till att arbeta heltid. Politikerna har varti mycket tydliga. Det skulle göra oss till en framgångskommun som låg i spets som en modern arbetgivare och det skulle också öka kvaliteten i vården och skapa ännu nöjdare medarbetare.

Ha en bra vecka!

Annonser

Responses

  1. Jobbar inom vården och fick reda på att vi ska göra nedskärningar nu, vilket innebär ingen konferans, inget julbord för oss.Är det tacken man får som anställd? Visar kommunen då att det att vårat jobb som är viktigt. Vår chef säger att vi verkligen förtjänar ett julbord, men pga nedskärningar så är det ej möjligt. Känner inte att kommunen värnar om oss som vårdpersonal.

  2. Hej Marina!

    Tufft. Jag känner igen det du beskriver och har också varit med om att fatta sådana beslut under min tid som chef i Västerås.

    Jag har inte det exakta läget men jag har bilden att vården och omsorgen är på väg mot ett underskott på ca 10-15 mkr för 2011. Det är tufft och de resurserna måste täckas någonstans. En inte allt för vild gissning är att cheferna därför också fattat det här beslutet.

    Jag minns hur jag själv tänkte – julbord mot neddragningar i verksamheten.

    Men jag förstår din synpunkt. Det kanske till och med är så att just därför att läget är tufft så behöver medarbetarna någon form av uppmuntran.

    I slutändan så är det våra enhetschefer som beslutar och avgör sådana här typer av frågor.

    Hälsningar
    Pär E

  3. Ja! uppmuntran är välkommet! för alla i kommunen, har fått förmånen att vara en av 25-årjubilaren! från kommunen förra veckan! Mycket trevlig minnesvärd kväll! känner mig mycket stolt och hedrad. Fick även förmånen att hamna i trevligt bords sällskap vid maten och underhållningen.
    Samtala om vikten i vård och omsorg, och professinella möten som vi har ute i verksamheterna, om stolthet som behövs i dessa tider pga nedkärningar och prata om Eskilstuna var intressant. Alla berörs av dessa tider. Jag tackar för en mycket trevlig kväll. Hälsningar Ingvor

  4. Tack Ingvor för din hälsning. Jag tyckte också att det var en mycket trevlig kväll.

    Pär E

  5. Lika anmärkningsvärt alltid, bonussystem, höga chefslöner, ineffektiv verksamhet där medel kunde användas till att förhindra att enskilda hamnar i kläm pga brist på tid eller kompetens. Nämn den kommun eller företag som avstår sina egna förmåner…för att handla snabbt !

    I en annan blogg efterlyser du empati och känsla för verksamhet detta är enligt mig en tydligt exempel på det. Det som händer hos Carema händer inom äldreomsorg även i Eskilstuna och andra kommuner, dock inte med motsvarande konsekver, än så länge.

    ”Jag tänker på det här när jag tar del av den debatt som nu pågår om läget i det privata vårdföretaget Carema. Det är naturligtvis anmärkningsvärt att ett seriöst företag använder sig av långt gågna bonussystem för chefer samtidigt som många brukare och anhöriga slår larm om dålig vårdkvalitet.”

  6. Du har rätt Pekka att det finns brister även inom den offentligt drivna vården. Det är det som är min poäng – vi har paradoxalt nog en vård som både är världsklass och har stora brister. Detta oavsett om den är offentlig eller privat driven.

    Även om Carema nu med rätta blir kritiserade så arbetar det ca 10 000 personer på deras olika äldre- och omsorgsboenden. I det finns naturligtvis också bra kvalitet.

    Men utan att bli kramare av den egna kommunala verksamheten – vi skickar inga pengar till några skatteparadis utan pengarna gör nytta här i Eskilstuna och är man missnöjd så går det att prata med våra politiker och våra chefer och medarbetare direkt. Vi lever och verkar i den här staden. Det är en styrka man ibland glömmer bort.

    Tack Pekka för dina synpunkter.

    Pär E

  7. Jag vill tacka Eskilstuna Kommun för ett mycket fint firande av oss ”25-åringar” den 10 november. Tack Pär för ditt trevliga sällskap vid bordet, tillsammans med glada kvinnor från äldreomsorgen. Du visade intresse och engagemang, det kändes bra!
    Kvällen bjöd på så mycket gott för oss, inte bara utsökt mat och dryck utan även i form av musik i olika former, fina tal och utdelning av gåvor. I mitt fall bestod gåvan av en tavla som jag uppskattar mycket, och som fått en plats i mitt hem där jag ofta ser den.
    När vi gick upp för trapporna och eleverna från musikskolan spelade kände vi oss nästan som kungligheter och sa till varandra ”Det känns nästan som om vi ska på Nobelprisutdelning”. Hälsa gärna det till ungdomarna som spelade för oss! Operasången var fantastisk och showen på Lokomotivet jättetrevlig.
    Speciellt roligt var ju att din namne Pär Eriksson (numera Holm) var med, han har ju ”vuxit upp” hos mig på Stenby Djurfritidsgård, då jag jobbade som föreståndare där.
    Som du själv skriver är det ju på barnen man ser att åren går. Jag har sett många barn växa upp under de 25 år som jag arbetat i kommunen. Mycket av tiden har varit oerhört rolig, utvecklande och stimulerande, en del mer krävande och påfrestande. Jag känner mig ändå mycket nöjd med den insats som jag gjort och gör på mitt arbete.
    Hälsa alla dina (våra) medarbetare, som var med och ordnade med jubileet att det var en väldigt fin kväll och att jag känner mig uppskattad för det arbete jag utfört under dessa 25 år.

    Vänligaste hälsningar
    Monica Hargedal

  8. Tack Monica för dina varma ord.

    Pär E


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: