Skrivet av: Pär Eriksson | november 10, 2011

Veckan som gått – w 45

På jobbet
Den här veckan hade vi besök av Stockholm Business Region. Det är en sammanslutning av mer än 50 kommuner i och runt Stockholmsregionen. SBA ansvarar bl a för en NKI-undersökning (Nöjd-Kund-Index) när det gäller näringslivets syn på kommunens myndighetsutövning – t ex bygglov, serveringstillstånd, brand- och miljötillsyn.

Eskilstuna står sig bra. Vi ligger runt ett index av 70 på en 100-gradig skala och det räknas som mer än godkänt. Kul!

Den här veckan drog vi igång den sk skolutredningen. Det är ett uppdrag från kommunfullmäktige som bl a handlar om hur vi ökar kunskapsmålen och hur vi bättre styr skolan mot resultat. Innan vi ger oss in på styrmodeller, skolpeng, lokalersättning och organisation så tänker vi gå på djupet av vad modern skolforskning säger. Som ett led i det arbete så var Bodil Båvner från SKL inbjuden för att delge oss vad forskningen säger.

Vi har nu ett stort och viktigt arbete framför oss innan vi presenterar våra tankar och idéer.

Jag var inbjuden tillsammans med Monica Björk, chefen för de tekniska verksamheterna i Västerås för att diskutera ledarskap med ett antal blivande ”högre chefer”. Jag gillar sådana här tillställningar. Det ger också tillfälle till att reflektera över sitt eget arbete. Det var extra kul i och med att jag träffade ett tio-tal chefer som jag arbetat tillsammans med i Västerås.

Vi celebrerar våra medarbetare som har arbetat 25 år i kommunen. Jag har varit med på sådana här tillställningar under ett antal år och blir lika imponerad och varm i hjärtat varje gång. 25 år är en lång tid och den lojalitet som medarbetare visar sitt yrke, sin arbetsplats och sin kommun är värd all respekt. Det kommer att bli en mycket fin och minnesvärd kväll för våra jubilarer.

Bland jubilarerna finns ett antal som arbetat inom äldreomsorgen i 25-år

Annars laddar jag för att delta i Kvalitetsmässan i Göteborg nästa vecka. Eskilstuna-Manchester 1-1…..hm….hm

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstunas sår håller på att läkas. Eskilstuna är en vacker stad. Inte tu tal om annat. Jag gillar stadskärnan, jag gillar ån och de gröna stråken ogh jag gillar alla gamla industribyggnader som nu är något annat. Jag gillar teglet. Det är som att den där rödbruna färgen är en del av vår själ.

Men i detta så döljer sig också problem. När en ny stadsbild växer fram så skapas också sår. Tomter som står öde, gamla byggnader som minner om en svunnen tid kompletteras med nedsmutsade och förorenade områden. Det här är en naturlig process och något som alla industristäder går igenom – ett Norrköping eller ett Manchester.

Men jag ser också det nya Eskilstuna och Torshälla växa fram. Statt är under uppbyggnad, gamla brandstationen, Tunafors fabriker, stora grusparkeringen mellan Rademachergatan och Kungsgatan förvandlas till moderna bostäder. Det finns beslut om ett nytt bad och en arena som kan förläggas till områden som förvandlar vår stadsbild. 

I Torshälla så skall det byggas bostäder på den sk Holmenområdet. Det finns idéer om bostäder på den fd Shelltomten.

Kort sagt – Eskilstuna och Torshällas sår håller på att läkas. Och det känns så bra.

På hemmaplan
Det var några år sedan jag såg en sådan bra halvlek av GUIF som den i onsdagens seriefinal mot Ystad. Jag minns en match mot då serieledande Redbergslid i mitten av 2000-talet där GUIF vann lätt med tio måls övervikt.

I onsdags var det dags igen. Jag vågar knappt skriva det – det jag såg smakade guld.

Det är fars dag på söndag och hade min pappa levt så hade han om någon vecka fyllt 100 år. Det är en ganska häftig känsla. Jag tänker lite extra på honom på söndag. Och jag hoppas att ni kommer ihåg era pappor. Glöm inte att de behöver lite uppmuntran och att någon tycker om dom…………..

För övrig lyssnar på mycket på ”Redemption Song” med Bob Marley just nu.

Ha en skön hösthelg!

Responses

  1. Hej!
    NKI – Nöjd Kund Index? Eller NBI -Nöjd-Beställar Index ? Är jag trögtänkt, eller …
    Det är väl NLI (Nöjd-Leverantör-Index) som egentligen menas?
    Ett mycket märkligt index.
    Självklart får Eskilstuna bra betyg (högt index) om vi agerar som Jimmy Jansson (med följe av professionen) och ”kohandlar” i det dolda med leverantörer (entreprenörer, konsulter, hotellägare . m fl). OK , affärssekretess är ofta nödvändig, men ”oppositionen” i KS bör kunna delges info under personlig sekretess.
    Ibland kommer vänstern med elaka påhopp på näringsidkare, som exempelvis ”riskkapitalister”, när det handlar om investerare som gör normala affärer med kommunkoncernen.
    Om Eskilstuna har kloka och integritetstrogna inköpare/upphandlare, så tvingas leverantörerna att skärpa sig och levererar på ett sätt som t o m överträffar kommunens förväntningar på kvalitet.
    Om det någon gång ”går snett” för en näringsidkare/leverantör,. så kan kommunen visa sig vara delaktig i misslyckandet genom bristande ledning och kontroll av ”affären”.
    Oskäligt höga vinster kan bero på slapphet hos kommunen.
    Vad är då skälig vinst?
    Svårt att svara på, men om leverantören (t.ex ett vård &omsorgsföretag eller en friskola) levererar till samma kvalitet som motsv. offentlg utförare i egen regi, så är vinsten skälig.
    VINST måste finnas i ett kapitalistiskt samhälle som vi ju har i Sverige och i Eskilstuna.
    Eller vill vi inte ha ränta på våra egna överskottspengar som vi sätter in på banken?
    Politiker som bråkar med företagare som levererar vinst borde ”skämmas”.
    Man kan undra vilket nöjdhetsindex som Elite Hotel tilldelar Eskilstuna kommun. I det fallet har Eskilstuna verkligen ”bidragit” till ett högt nöjdhetsindex.
    Därmed menas att Eskilstuna skall var stolt om man uppfattas som en ärlig, tuff och kvalificerad BESTÄLLARE. Som företagare vill man möta en trovärdig beställare som är förutsägbar i affärsrelationerna.
    Numera finns väl inga sk ”mutkolvar” i kommunens beställarled, men risken finns om tydligt upphandlingsreglemente saknas. Det har vi sett bevis på nyligen i kommunen. Nog om detta.
    Nu går vi framåt!
    Win-Win är bra. Både beställare och utförare har tillsammans gjort sitt bästa.och kan vara stolta inför sina huvudmän.
    Har Eskilstuna kommun upprättat en riskplan inför de stora mångmiljonprojekt som planeras i närtid?
    Vi får hoppas att frid kommer att råda inom Kommunstyrelsen!
    Och nu skiner höstsolen över Eskilstuna och snöröjarnas vinst naggas i kanten, eller finns avtal som är nöjaktiga för bägge parter.
    Inge råder över vädret!
    Ske allt så!
    Hans-Erik Fredbäck (socialliberal ”observatör”)

  2. Det var intressant och givande att vara gäst på Bemötandedagarna på Mälardalens Högskola den 9/11- där dök du upp på skärmen i ett hälsningsanförande! Kul! Utdelningen av jämställdhetspriset var en berörande del då den somaliska kvinnan starkt berörd och stolt tog emot erkännandet att samla sina medsystrar, landsmaninnor till studier om demokrati och jämställdhet och i denna välgärning bryta deras utanförsskap. Heder åt Eskilstuna att premiera detta!

  3. Kul att höra av dig Anita.

    Jag blir glad när jag hör din berättelse om jämställdhetspriset. Det finns en hög medvetenhet i Eskilstuna om de här frågorna och det är väl det som genomsyrar även det här valet.

    Hoppas att du har det bra i Västerås och jag känner igen din positiva attityd. Fortsätt med det.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

