Skrivet av: Pär Eriksson | november 3, 2011

Veckan som gått – w 44

På jobbet
Vi är mitt uppe i slutförberedelserna för Eskilstunas deltagande på Kvalitetsmässan. Mässan är kanske Sveriges stösta sammandragning av offentlig sektor. Under tre dagar sker seminarier, föreläsningar, debatter och utställningar på mässan i Göteborg.

Den här gången har vi valt att visa upp och exponera Eskilstuna bl a med en utställningsmonter. Vi kommer också att erbjuda ett seminarie där kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson och jag diskuterar hur man bygger en stad. Vi kommer att lyfta upp att Eskilstuna sällar sig till en fjärde generation av städer som nu tar ett språng i sin utveckling. Vi kommer också att peka på de utmaningar vi har.

Den här veckan gick i hälsans tecken. När vi summerade medarbetarenkäten som gjordes i början av året för kommunledningsgruppen så var det överlag bra resultat om inflytande, delaktighet och motivation men desto sämre när det gällde stress och känslan av att inte räcka till. Det är mot den bakgrunden vi nu startar upp något vi kallar Hälsosamt Ledarskap. Vi började med en föreläsning av läkaren på Kommunhälsan – Ragnhild Ivarsson Walther. Det följs nu av hälso- och konditionstest. Ska bli intressant att följa.

För att stärka min egen kunskap så lyssnade jag på Maj-Lis Hellenius, professor i kardiovaskulär prevention (det ni!). Ett bra arrangemang i anslutning till att Kommunhälsan firar 40 år. Jag gillar sådana här initiativ. Maj-Lis berättade i sin föreläsning om de senaste forskningsrönen inom livstil, hälsa och vad vi själva kan göra för att må bra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Den som läser mig regelbundet noterar att jag ofta lyfter upp vikten av att gestalta stolthet över sin stad och landsbygd. Det har inte undgått någon att jag är född och uppvuxen i Eskilstuna och att jag känner starkt för den här platsen.

En grupp som vi sällan lyfter upp är pendlarna. Det är lätt att prata om Eskilstuna och om oss Eskilstunabor eftersom platsen och vi som bor här är intimt sammanbudna. Men gruppen pendlare blir allt fler i takt med att kommunikationerna förbättrats och att det känns attraktivt att bo här även om jobbet inte finns just här och vice versa.

En stad där pendlingen ökar åt båda håll är ofta en signal om att det finns kraft och energi i staden. Idag är det nästan 6 000 personer som pendlar hit  och arbetar varje dag. Och åt andra hållet är det ugnefär lika många – dvs de som väljer att bo här men arbetar i Stockholm, Västerås, Örebro, Södertälje eller i någon av våra grannkommuner i Sörmland och Västmanland.

Jag vill slå ett slag för alla de som väljer att komma hit varje dag. Ni är oerhört viktiga för oss. Ni är också en del av Eskilstunas själ. Utan er så skulle inte våra företag och offentlig sektor – ett Volvo, ett Mdh, kommunen, landstingen eller de statliga myndigheterna fungera.

Jag möter så många av er pendlare och blir så imponerad över att ni trots ibland långa resetider väljer oss. Det betyder att ni gillar oss och att ni gillar Eskistuna. Det uppskattar jag!

På hemmaplan
Köksrysaren fortsätter men nu verkar det som hustrun är överens. Hon har bestämt färg och upplägg och jag betalar. Så kan det också vara. 

Det blir en liten höstresa i helgen. Vi åker till Gotland. Jag älskar Visby och det karga gotländska landskapet. Det ska bli riktigt skönt. 

För övrig lyssnar jag mycket på First Aid Kit. Ofattbart att två unga tjejer kan göra en sådan klassisk folkmusik/country från djupet av skogarna.

Ha en bra Alla Helgon-helg! 

Kommentera

Kategorier

