Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 27, 2011

Veckan som gått – w 43

På jobbet
Eskilstuna ingår i ett samarbete tillsammans med bl a Flen, Strängnäs och Södertälje när det gäller chefs- och ledarutbildning. Den här veckan så var vi kommunchefer från respektive kommun inbjudna till att träffa den grupp som nu precis ska påbörja ett program som vi kallar ”Högre chefsprogram”.

Det var en mycket intressant dialog och det visar också att vi har mycket gemensamt med våra grannkommuner. Vi brottas med samma frågeställningar om ett samhälle och en organisationsvärld som kräver en oerhörd förmåga att se helheter, lyssna och ändå vara snabb och resolut. Så snacka om att vi har förväntningar på den här gruppen

Från Eskilstuna kommun deltar Pia Andersson Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen (till vänster), Magnus Gustavsson, nya Konsult och uppdrag och Johan Lindström, Vuxenförvaltningen. Lycka till säger jag.

Apropå inbjudan. Jag kände mig extra stolt när jag blev inbjuden till att träffa alla Sveriges HSBs styrelseordförande och VD:ar för att prata kring temat hur man bygger en stad. Det känns som ett erkännande av Eskilstuna. Uppenbarligen så finns ett intresse kring vad som händer i Eskilstuna ute i landet. Mitt tema var ”Eskilstuna utmanar och utmanas”. Dvs hur handskas vi med de dubbla bilder som finns av vår stad.

Jag blir alltid extra glad när jag blir inbjuden till att träffa Eskilstunabor som vill diskutera en särskild fråga. Den här gången var det en av eldsjälarna i Näshulta – Anders Krushberg – som ville träffa mig och guida mig runt i den vackra landsbygden. Temat var bl a hur vi utvecklar landsbygden tillsammans. Jag uppskattar sådan här möten.

Den här veckan så har vi haft genomgång av alla nämnder och bolagsstyrelsers preliminära årsplaner för 2012. Jag kan förstå att den oinvigde höjer på ögonbrynen – men det här är riktigt bra.

Jag önskade att fler Eskilstunabor fick höra allt vad som görs i en kommun. Från demensvård till räddningstjänst, från fritidsgårdar till bostadsbyggande, från gatuunderhåll till missbruksbehandling, från att lära barn läsa till att utbilda snickare och busschaufförer, från konstutställningar till att driva badhus och ett Parken Zoo, från att leverera värme till att medla i familjekonflikter.

Det går inte att inte bli imponerad och kanske vi där också har svaret varför vi arbetar år ut och år in i en sådan här typ av verksamhet.

Vi har en lång väg att vandra när det gäller skolan och kunskapsmålen. I veckan presenterade SKL sin årliga sammanställning när det gäller gymnasiet. Eskilstunas betygspoäng sjunker jämfört med förra läsåret. Samtidigt så ligger vi mycket högt när det gäller elever som slutför utbildningen. Uppenbarligen motstridiga bilder.

Den här veckan så var rektorer från Luleå och Västetrås inbjudna för att delge sina erfarenheter av att driva sk självstyrande enheter – eller kommunal friskola som det också kallats. Fullmäktige har beslutat att vi ska pröva den här modellen i Eskilstuna. Allt för att få bra exempel på hur man kan driva skolutveckling på ett nytt sätt.

Det är stort att Ma Lin och världens bästa bordtennisspelare är i Eskilstuna den här veckan och tränar och träffar rackettillverkaren Stiga.  Det behövs fler kantbollar till Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Musik, musik. Det blir allt tydligare för mig att Eskilstunaborna är ett musicerande släkte. Inte bara körsång, vår fina Orkesterförening, Andreas revygäng, Jazzföreningen, Mementofestivalen och Josefs bluesklubb utan också allt som sker bland våra barn och ungdomar. Musikskolan som vi skall vara extremt stolta över, våra aktiva studieförbund och Balsta.

Den här helgen är det dags för Världskulturfestivalen. Ett exempel på gott samarbete mellan vår egen Eskilstuna Kultur och kreatörerna i Scenkonst Sörmland, Sensus, Radio Sörmland och Sparbanksstiftelsen Rekarne. Ett exempel på när Eskilstuna är som bäst.

Och framgångsreceptet stavas samarbete. Det finns mycket att lära av kulturen.

På hemmaplan
Köksrysaren fortsätter. Efter ytterligare några besök i sk köksbutiker så är hustrun och jag än längre ifrån varandra. Jag pratar trä eller vitt. Hon pratar en helt annan färg……………puh!

Annars lyssnar jag mycket på Deportees just nu. En av årets bästa svenska.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

