Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 16, 2011

Om ett köksbord, en revolution och vikten av att förstå den digitala agendan

Det var en höstdag och jag satt i köket hos dottern och hennes familj. Det var några år sedan men jag minns att hon höll på att mata det nu stora barnbarnet som då bara var ett litet knyte och samtidigt satt hon med PC:n framför sig.

Som den nyfikne så undrade jag vad hon gjorde. Jag rättar till ett problem i Boden, svarade hon lite överseende som om hennes pappa inte förstod att vi levde i en ny omvärld som stavas uppkopplad.

Det här var några år sedan och jag visste naturligtvis att dottern arbetade med IT-support men jag trodde att man behövde sitta vid sitt skrivbord när man löste problem. Särskilt när problemen fanns i norra Norrlamd. Att samtidigt mata barnet är kanske inte att rekommendera men den där bilden har etsat sig fast i mitt huvud. Som en metafor och tidsmarkör om vad som skulle komma.

I morse så svarade jag på ett sms vid frukostbordet. Jag laddade energin med att lyssna på Peter Le Marc i min Spotify på väg till jobbet. Väl på jobbet så hann jag med att betala en e-faktura och bevilja en medarbetare semester.

Jag ringde en av våra chefer som satt på tåget på väg till Stockholm. Jag lade ut ett Twitter om att Eskilstunas befolkning ökar. Jag tittade på ett TV-inslag om Eskilstuna från gårdagens Östnytt. Jag gick in och tittade på SKL:s analys av kommunernas skatteintäkter och på Energi och Miljös hemsida om hur läget var med oron kring förorenat vattten.

En revolution framför våra ögon
What´s new, invänder den unge läsaren. Jo, här är det en äldre man som skriver. Jag har varit med om att skicka meddelanden i bruna kuvert. Jag har varit van med att ringa till fasta bordstelefoner och hoppats att den jag söker sitter vid sitt skrivbord eller finns precis vid arbetsplatsens telefon.

Jag har arbetat med hålkort och datamaskiner stora som skördetröskor. Jag har varit med om både Tipp-Ex och Scribonas revolutionerade ”sudd-remsa”. Jag har suttit framför märkliga datorer som varit så tjocka att de fylld hela skrivbord och med en rädsla att trycka på fel knapp. Jag har sett affärsmän rulla in de första mobiltelefonerna på släpkärror i Arlandas vänthall.

Jag har den djupaste respekten för den yngre generationen som vuxit upp med datorn och mobiltelefonen men de har inte perspektivet. Det är en revolution som skett mitt framför våra ögon. En process som inte varit helt lätt. Från de första tekniska tillkortakommanden, till diskussionen om utanförskap där datorer och mobiltelefoner var för en välbeställd grupp – vem minns inte yuppie-nallen –  till de stora omställningarna som tvingats fram i skolor, äldreboenden, socialkontor, kommunala myndigheter och verksamheter.

Stora effektivitets- och produktivitetsökningar
Men e- och IT-byggnaden har väl bara gjort att allt blivivt dyrare, invänder den kritiske. Absolut, svarar jag. Det är klart att det blivit dyrare. Precis som att det blev dyrare att börja åka bil jämfört med att ta hästen till jobbet. Men allt detta måste vägas mot effektivitet och produktivtetsökningar.

Jag kan ta mig själv som exempel. Idag kan jag nås dygnet runt av mina barn och min familj, av mina närmaste medarbetare, av mina uppdragsgivare och av media. Och även av allmänheten.

Jag kan svara på brev och meddelanden när det passar mig. Hemma eller på tåget, i Sporthallen eller på fiket. Jag kan utföra en rad åtgärder och hämta information från hela världen med en enda knapptryckning.

Tredje världens länder tar enorma steg
För något år sedan träffade jag kommunchefer från Namibia i södra Afrika. Jag hade förberett mig på att de ville diskutera AIDS, svält och fattigdom. En av de frågor de var mest nyfikna på var hur vi löste IT-frågan på våra skolor. Efter att min värsta förvåning lagt sig så försökte jag påminna mig om vårt läge i våra skolor och gav väl ett ganska bra svar.

Det visade sig att i de stora städerna i Namibia så hade deras skolor lika många eller till och med fler datorer än vad vi hade i Eskilstuna. En av de namibiska kvinnorna berättade med glädjefulla ögon hur man ute på landsbygden för några år sedan hade haft 1-2 böcker i klasser med kanske 50-100 elever. Idag har vi tillgång till 3 miljoner böcker, sa hon stolt.

Jag började förstå. Hennes berättelse och den starka bilden av min dotter vid köksbordet fick mig att börja omformulera, omvärdera vad vi höll på med. e- och IT-utvecklingen är de senaste hundra årens ”uppfinna hjulet”.

Om jorden och livsmedelsförsörjningen var det feodala samhällets grundprodukt och stålet och järnet industrisamhällets så är microchipet, ettor och nollor det moderna samhällets drivmotor och bränsleförsörjare.

IT i människans tjänst
Sverige har under lång tid varit en framstående IT-nation med bra infrastruktur och bra tjänster som är lättillgängliga. En stor del av vår befolkning använder och lever i e- och IT-samhället. 6,3 miljoner svenskar eller 91% har tillgång till internet i hemmet. Mer än 99% har tillgång till bredband. Nio av tio personer använder internet regelbundet.

Och lyssna; mellan åren 2000 till 2005 beräknades 33% av produktivitetsökningen i den privata sektorn i Sverige hänföras till IT.

Jag förstår lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare, handläggare, adminstratörer och elever som blir otåliga av att allt inte fungerar som det ska. Det här är komplex materia med en teknik som naturligtvis också har sina brister. Men vi måste samtidigt se frågan ur ett metaperspektiv och se den fantatsiska utvecklnig som skett på några få decennier. Glöm inte den bruna påsen och den fasta telefonen. Det var inte så länge sedan.

e- och IT-utvecklingen har också ett viktigt demokratiskt perspektiv. Sällan har så många kunnat tycka och tänka. Allt går mot öppenhet och genomskinlighet. Beslut som tidgare kanske fattades i slutna rum sker idag i öppna kanaler. I företagen, offentliga organisationer och inom politiken. Den här utvecklingen är en del i att stärka den demokratiska infrastrukturen.

Eskilstuna i front
I många stycken är jag nöjd med det jag ser i Eskilstuna. Många företag ligger långt framme. Mälardalens högskola och Landstinget är andra bra exempel. Och vår egen kommun. Det är en signal i sig att vår websida placerar sig bland topp-5 i Sverige.

Och ändock återstår så mycket. I våra skolor, i våra vård- och omsorgsverksamheter, inom kulturen, inom vår adminstration, inom våra mer tekniska verksamheter där vi t ex producerar värme, vatten och el.

Våra utmaningar är stora. Det börjar med en ledning som förstår det nya läget och kan peka ut färdriktningen. Det förutsätter mogna användare som tar ansvar för sitt eget lärande. Det förutsätter chefer och medarbetare som är redo att arbeta annorlunda och ifrågasätta det gamla invanda. Det förutsätter ett IT-stöd och en support i toppklass.

Det är bl a så man bygger en modern stad och en modern kommun. Eskilstuna har alla förutsättningar att sälla sig till de kommuner i landet som ligger i spets. Och jag tror att vi redan är på väg dit…..

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Intressant, tack Pär.

  2. Efter att ha varit bortrest 2 veckor får jag en summering och uppdatering av vad som hänt hemmaplan i Eskilstuna. Suverän blogg Pär!

  3. Tack Anna för dina värmande ord.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

