Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 13, 2011

Veckan som gått – w 41

På jobbet
Antalet rapporter och rankingar om hur det är i Kommunsverige tenderar att öka. Det visar också den öppenhet och genomskinlighet s0m börjar karaktärisera offentlig sektor.

Förra veckan kom Lärarförbundets ranking om bästa skolkommun. Jag har den största respekt för den och följt den under åren. Samtidigt är den orättvis mot kommuner som t ex är lokaleffektiva. Det förtar inte bilden att Eskilstuna placeras lågt. Det bekräftar snarare vikten av att vi orkar satsa på skolan.

Roligare är dock att ta del av Företagarnas ranking av företagens ekonomiska situation och där tar Eskilstuna ett stort kliv framåt på näastan 100 placeringar – från 193 till 98 av landets 290 kommuner. Det späddes på av SKL:s ranking av kommunernas hemsidor – Eskilstuna behöll sin topp-5 placering.

Och jag blev mycket stolt när jag tar del av Äldreguidens värdering av äldreomsorgen i Eskilstuna. Det är en rad punkter där vi förbättrat oss.

Den här veckan startade med Mälarbåten. Idén som växte fram för några år sedan bygger på att det är en mötespalts och ett forum för näringslivet i västra Mälardalen. Eskilstuna kommun har alltid varit mån om att delta och det är också ett bra tillfälle till både dialog och att marknadsföra Eskilstuna. Den här gången startade vi med ett annat upplägg och själva mässdelen förlades till Västerås.

För tredje året i rad så arrangerade vi själva ett välbesökt seminarium. Den här gången kring temat ”Eskilstuna utmanar och utmanas”. Hur klarar vi av att både utveckla och ta steg framåt och samtidigt ha fokus på de stora utmaningarna arbetslösheten och känslan av utanförskap? Bl a gav Eva Lilja en bild av näringslivsläget och Bo Wictorin kring kompetensfrågor.

Apropå arbetsmarknadsläget så har det varit en tuff höst.  ASSA-Stenman varslade för några månader sedan. Det statliga Fortverket skall läggas ned men förhoppningsvis uppstå i något nytt.

Och nu i veckan meddelade Outokumpu att man flyttar delar av sin produktion till Finland vilket påverkar Torshälla direkt med färre arbetstillfällen. Detta samtidigt som AF flaggar upp lediga jobb och jag vet att många företag söker välutbildade medarbetare. Precis i den skärningspunkten har vi utmaningen. Eskilstuna är mitt uppe i en omvandling och vi Eskilstunabor måste också börja agera utifrån dessa nya förutsättningar, nya typer av jobb och behovet av nya kompetenser.

Det var ett spännande kommunstyrelsmöte med en rad viktiga frågor – arena, bad, Stattavtal och Mälardalens högskolas planer för framtiden. Det känns som att Eskilstuna är inne i en period av viktiga framtidsbeslut. Allt som det nu har pratats, analyserats och vridits och vänts på ska nu realiseras.

Min erfarenhet genom åren är att det ofta är den svåraste delen av processen. Förberdelserna och själva genomförandet är i den mening lättare. Det är beslutsvåndan som är tuffare. Särskilt i frågor där det inte finns några enkla sanningar och där frågorna är oerhört komplexa och påverkar varandra i levande system. Ofta ter sig frågan enkel utifrån och det är något man också brukar se i insändare och debattartiklar. ”Det är väl bara att göra si och så…….”

Jag skall besöka Stadsbibliotekets Eskilskällan den här veckan. Jag är mycket stolt över att vi har den här guldgruvan i Eskilstuna. Nu är jag mycket intresseraad av Eskilstunas historia men jag tror att det här är intressant även för den som bara har ett särskilt intresse.

Eskilskällan handlar om lokalhistoriskt material och det unika är att så mycket finns att hämta digitalt. Den som går in på webben just nu  hittar direkt material om så vitt skilda teman som GUIF, dialekter, historier, gamla bilder på Eskilstuna, filmklipp……..

Veckan har annars innehållit frågor som handlar om lokalförsörjning, bostadsmarknaden och IT- och e-utveckling. Också en del av en kommundirektörs vardag.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag tycker att Eskilstuna har ett mycket vackert Stadshus. Jag har besökt ett antal genom åren och vågar påstå att det här andas både karaktär, själ och historia. Kanske inte alltid så funktionellt – själv skulle jag vilja ha mer möjligheter till kontorslandskap – men huset fyller mer än väl sin funktion som kommunalt centrum.

När det beslutades om att bygga ett Stadshus i Esklstuna på 1890-talet så skedde det under stor vånda. Många tyckte att det var onödigt dyrt. Känner vi igen argumenten? Och här har kanske varje generation sin utmaning – att våga se långsiktigt och tänka att man egentligen inte bygger för sin egen tid utan för framtiden.

När Stadshuset invigdes 1897 så var det ett nytt Eskilstuna som formades. Det tidigare Rådhuset vid nuvarande Rådhusbron fick ge upp sin ställning som kommunalt centrum till förmån för Fristadstorget. Vi ska då komma ihåg att det fanns starka spänningar mellan Gamla staden – en del av Eskilstuna som bar på den medeltida historien och som representerades av skråbundna hantverkare och på andra sidan ån Fristadens nybyggarsamhälle där de första industrierna och manufakturierna växte upp.

Och nog har vi haft ett spännande Stadshus. Här har t ex funnits brandkår, polis, häkte, restaurang, hotell och tandvård. En stor förändring skedde vid den stora kommunsammanslagningen 1971 när bl a Ärla, Rekarne, Torshälla, Hällby och Kafjärden blev en del av Eskilstuna.

Och så vackert. Emil Befwe som var en välrenommerad arkitekt ritade huset bl a med inspiration från danska slott. Den som varit i fullmäktigesalen vet vad jag pratar.

På hemmaplan
Upptäckte att min hustru, min dotter och barnbarn hade namnsdag. Hade jag glömt? Naturligtvis! Jag låg inte så bra till och får försöka revanschera mig framöver. När var det vi nu hade bröllopsdag……………  

Helgen går i barnbarnens tecken men jag skall ockås försöka hinna med Sörmlandsidrottens första idrottsgala på Lokomotivet och också se IFK:s kvalmatch mot Gute.

Annars lyssnar jag mycket Ry Cooder just nu.

Ha en bra hösthelg!

Responses

  1. Hej Pär!
    Med risk för att vara tjatig; Tack för Dina engagerade dagboksanteckningar och visioner för Eskilstuna. Utan dessa …..
    Det står alltmer klart för för mig att Eskilstuna behöver samla alla krafter (politiska, offentliga, näringarna, ideella/frivilliga) i en ”Framtidskommission för Eskilstuna”. Kan våra politiska block finna en gemensam utvecklingsplattform? Av opinionens blygsamma ”röksignaler” i media och Jimmy Janssons vilda framfart på det socialliberal slagfältet framgår att det är mer som förenar än som skiljer våra politiska partier. En framtidskommission med bred sammansättning bör kunna bli framgångsrik.
    Låt framtidskommissionen verka fram till årsskiftet 2013/2014 och avkräv då en resultatredovisning. Notera att det i princip handlar om en ”kriskommission” med fokus på ett antal stora problemområden (arbetslösheten, utbildningen, äldreboende och -omsorg, näringslivsutveckling, kommunfinanserna, med mera).
    Samling Eskilstuna! Upp till ansvar!Leverera tydliga inriktningsförslag om två år.
    Samarbeta!

    Lycka till!
    Hans-Erik Fredbäck
    oberoende socialliberal (vänster+höger=mitten)


Kommentera

Kategorier

