Skrivet av: Pär Eriksson | oktober 6, 2011

Veckan som gått – w 40

På jobbet
Den här veckan var extra kul. Maria arbetar i Västerås och går en ledarutbildning. Ett av uppdragen är att skugga en chef i vardagen. Så den här veckan har Maria varit min ”follower”. Vart jag än gått och vem jag än pratat med och vilket möte och resa jag än gjort så har hon stått där med sitt anteckningsblock.

Jag tycker att det har varit spännande och jag tror att Maria gillat sin vecka i Eskilstuna. Hon har bl a fått vara med på kommunstyrelsens arbetsutskott och hört diskussioner om arena ,bad, Mälardalens högskola, Stattavtal, miljösatsningar, marknadsföringsfrågor och det ekonomiska läget.

Hon har också fått vara med och höra diskussionerna om hur vi möter de relativt höga försörjningskostnaderna och minskar arbetslösheten. Den här veckan hade vi besök från Södertälje kommun och Manpower. De har under något år prövat en ny metodik att hitta jobb åt Södertäljebor som är arbetslösa. De har gått samman i ett bolag där man på ett positivt sätt använder alla de kontakter Manpower har i näringslivet.

Cecilia Ståhl – VD Telge Manpower besökte Eskilstuna i veckan

Jag är nyfiken på den här satsningen. Många gånger så förvandlar man det lokala arbetet mot arbetslösheten till en fråga för AF och kommunen. Södertälje går en annan väg. Där har man gått tillsammans – kommunen och det lokala näringslivet.

Södertälje har också anställt 40 ungdomar i något som kallas ”Grön tjänst”. Det handlar bl a om att hålla staden snygg och ren. Ungdomarna får en bra ingång i yrkeslivet som alternativ till passivitet och frustration.

En allt vanligare syn runt om i Sverige

Vi har fått ett tydligt medskick och en fråga från politiken – finns förutsättningarna för att göra något liknande i Eskilstuna?

KrAmi är en verksamhet som arbetar för att få ut personer som är eller har varit aktuella inom kriminalvården. Här har AF, kommunen och Kriminalvården gått samman och förstått att alla behövs i ett nära samarbete. Jag har följt KrAmi i Örebro och också varit delaktig att bygga verksamheten i Västerås.

Just därför var det så roligt att vara inledningstalare när ca 150 KrAmi-medarbetare från hela landet samlades i veckan för att utbyta erfarenheter. I bland sluts cirklar.

Veckan avslutas med att jag deltar på en träff med medarbetare inom vård- och omsorg. En dag om året samlas de för att utbyta erfarenheter och också dela ut ett antal utmärkelser för goda och kreativa idéer i verksamheten. Jag gillar sådana här initiativ. Det sätter fokus på det som är viktigt – mötet mellan medarbetaren och brukaren.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna utmanar men också utmanas. Med utmanar menar jag att det finns en positiv vind som blåser över vår stad. Befolkningen ökar, det står byggkranar och cementblandare lite överallt, gator och parker förfinas, nya företag etableras, det är ordning på den kommunala ekonomin, högskolan vill förnya sig, Statt återuppstår, politiken har att ta ställning till en arena och ett nytt bad och en rad spännade miljösatsningar genomförs.

Men Eskilstuna utmanas också. Vi måste våga prata om det också. Arbetslösheten är alltjämt hög. Allt för många står utanför arbetsmarknaden. Alla känner inte sig delaktiga utan upplever frustration och berättigad besvikelse.

En illustration men den unge killen har inget med frågan att göra

Jag har arbetat med ungdomar i många år och vet vad ett arbete betyder. Vikten av att ”bli någon”, att identifiera sig med något, att bli vuxen, att komma in i samhället. Det bekymrar mig när jag ser att många unga killar inte riktigt hittar in. Jag skriver medvetet unga killar för det är dom det handlar om. Tjejerna har tagit en ny plats. Pluggar vidare eller hittar andra vägar.

Min bedömning är att det här är en av Eskilstunas viktigaste framtidsfrågor.

På hemmaplan
Helgen går i idrottens tecken. På lördag åker Krister – vi har känt varandra i 56 år och spelat fotboll sedan vi var 3 år – och jag till Norrköping och följer Citys avgörande match mot Smedby. Nu ska säcken knytas ihop.

Det finns en IFK:are i mig också så på söndag har jag tänkt mig att gå på Vallen och följa Blåvitt i sin kvalmatch mot Bele/Barkaby.

Senare på kvällen så spelar GUIF sin första match i den internationella cupen. Om nu inte hustrun protesterar och tycker att det får vara nog……..

Men det är en idrottshistorisk helg. Södra FF har redan vunnit sin serie, City har avgörandet i egna händer och IFK kan spela sig vidare för uppflyttning.

Jag tror aldrig att det hänt i Idrottssverige – att tre lag från samma stad går upp i de nationella seriesystemen. FORZA ESKILSTUNA!

Min gamla kompis Roger P påminner mig om att P2 sände den klassiska Miles Davis-konserten 1971 från Uppsala i veckan. Det är en rysare att konstatera att Roger och jag var där. 40 år sedan……det snöade.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

