Skrivet av: Pär Eriksson | september 22, 2011

Veckan som gått – w 38

På jobbet
2009 brände någon/några ner vårt Statt. Jag ser det som en våldtäkt på vår stad. Det är bl a mot den bakgrunden som jag kände mig glad i hjärtat när vi den här veckan träffade Elites VD Bicky Chakraborty och fastighetsägarna på Infab. Det var ett startskott för ett nytt Statt. Ett sår i vår stadsbild och kanske i våra hjärtan läks ihop.

Elites satsning känns spännande med en arkitektur som återupprättar Statts gamla fasad från 1930-talet. Ett modernt hotell med konferensmöjligheter, pub och restaurang som ger ett nytt ansikte mot ån.

I min egen värld så kretsar mycket kring arena och bad just nu. Nästa vecka så är tjänstemannaförslaget klart. Den här veckan så var jag bl a inbjuden till det sk Idrottsforumet som innehåller representanter från olika idrottsföreningar.

Jag blir extra glad när jag blir inbjuden för att tala och resonera om Eskilstunas utveckling. Lions arrangerade ett möte för sina sponsorer den här veckan och jag gavs tillfälle att ge min bild av de utmaningar Eskilstuna står inför.

Överlag tycker jag att det finns en kraft och positiv känsla i staden. Vi är på väg åt något håll. Eskilstuna ha en riktning som stavas möjligheter. Samtidigt så utmanas vi. Arbetslösheten viker inte riktigt av. Den här veckans besked att Assa Stenman varslar och att Fortifikationsverket läggs ner som statlig myndighet slår hårt mot Eskilstuna.

1849 blev den unge låssmedsgesällen August Stenman uppgraderad till mästare. Det som idag är ASSA ABLOY föddes.

I Västerås var jag bl a chef för det vi kallar socialpsykiatrin. Det handlar bl a om boende och arbete för personer med psykiska funktionshinder. Den här veckan så träffade jag alla medarbetare i verksamheten.

Även om det finns brister och behov av stasningar så är det viktigt att komma ihåg att det skett en revolution mitt framför våra ögon. Människor som tidigare var undanskuffade och blev hänvisade stora sjukhus och institutioner lever idag mitt i ibland oss. Jag tror att det är viktigt att påmnina oss om det.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Eskilstuna lever i ett sammanhang. Det känns kanske lite övermaga att påtala det. Men ibland är det som att vi inte ser alla våra relationer och att vi finns i ett både internationellt, nationellt och regionalt perspektiv.

Jag tillhör dom som är mån om de internationella kontakterna. Inte bara med våra vänorer utan också med ”den nya världskartan” – Kina, Indien och länder i Afrika. Regionen är också viktig. Vi är mer och mer en del av Stockholm. Inte som en förort utan mer som en självständig del av huvudstaden.

Men Eskilstuna är också sina grannstäder. Vi är geografiskt för evigt sammanlänkade sedan tusentals år. Strängnäs, Flen, Katrineholm, Kungsör och Västerås. I någon mening så är vi en del av varandras liv och samhällen. Den är en häftig känsla.

På hemmaplan
Hej farfar hör jag barnbarnet lilla B säga i telefonen. Nu är jag inte bara en farbror som dyker upp då och då i hennes värld. Nu har jag ett namn och vi har en relation där hon kan förnimma hur jag ser ut även om vi bara pratar i telefonen. Idag ska jag till dagis upplyser hon mig stolt. Som hon var på väg till något viktigt och att jag borde veta det.

Allt handlar om tålamod. Att ha ork att gå ända in i kaklet. Det gäller såväl familjelivet som arbetslivet och idrotten. Nu står City där och har allt i egna händer. En serieseger och uppflyttning skulle betyda så mycket för fotbollen och för Eskilstuna.

Tålamod, håll i nu säger jag till Citys ordförande Göran Wahlström när jag springer på honom. Kom igen, säger jag till IFK:s ordförande Bengt Bandstigen. Han skrattar och säger att vi har allt framför oss.

Gå ända in i kaklet nu City……………

Allt framför oss………exakt där står Eskilstuna!

Ha en bra helg!

Responses

  1. Pär!
    Nu prövas Du som ledare! (EK 22 sept)
    Utan modiga, ärliga och kompetenta rådgivare/medarbetare kan det bli några jobbiga arbetsveckor framöver.
    Bo Setterlinds dikt ”Tänd ljus ” kan visa Dig ”rätt väg”.

    VERITAS PERSVADET

    Min undran är om det är ”nyttigare” med ”blockspänningar” än med samsynt mittensamverkan.
    Trist om samarbetsklimatet i Kommunstyrelsen kommer att präglas av misstro, misstänksamhet och missämja. Detta är definitivt illa för Eskilstuna.
    Alf Karlman hyllar Dig för ditt smidiga sätt att stötta de unga majoritetsledarna. För egen del blev jag ledsen över dagens ledare i EK.
    Hoppas Du kommer upp på spåret igen.
    Det måste vara svårt att verka neutralt i en politisk styrd organisation som Eskilstuna kommun, med dess ”speciella” traditioner.

    /Hans-Erik Fredbäck

  2. Hej Hans!

    Tack för dina rader. Det finns alltid ett lärande. Apropå Stattavtalet så har våra jurister och jag övervägt möjligheterna att offentliggöra själva hyresavtalet mellan Elite och kommunen. Dvs en del av det som på kanslisvenska och kommunnalspråk heter ”ett ärende”.

    Jag bedömer att det har ett värde att det offentliggörs och har därför ändrat beslutet. Själva ärendet dvs beslut, analys, kommentarer och bilagor är dock ej ännu klart.

    Krångligt. Ja, kanske.

    Ha det bra
    Pär E

    • Bra Per! Ett rätt och modigt beslut i ”rättan tid”. ///H-E

  3. Pär!
    Du tar nog i lite väl mycket i följande text: ”2009 brände någon/några ner vårt Statt. Jag ser det som en våldtäkt på vår stad. Det är bl a mot den bakgrunden som jag kände mig glad i hjärtat när vi den här veckan träffade Elites VD Bicky Chakraborty och fastighetsägarna på Infab. Det var ett startskott för ett nytt Statt. Ett sår i vår stadsbild och kanske i våra hjärtan läks ihop.”

    Jfr Ground Zero! Bygg nytt, bygg större och visa kommunens osårbarhet.
    Kommunen kanske vinner mer på detta. Och inte minst respekt för de presumtiva äldrebostäderna för ”de som var med på gamla Stattiden.”
    Minnen är inte bara fysiska!

    Inte står och faller väl Eskilstuna med en mordbrand?
    Viss del av ”krogkulturen” har dåligt rykte, mycket beroende på drogproblematiken (om man så säger). Och ändå satsas på fler krogar i Eskilstuna? Vill vi ha ett tråkigt fyllecentrum? Låt riktiga människor ta över centrum.

    Jag anser att det vore bättre att riva Stattruinen och bygga/skapa ett nytt och större fastighetskomplex som skulle sätta positiva spår i Eskilstuna centrum. Ett stort och ståtligt höghus med mångfaldiga funktioner. Även vissa efterfrågade äldrebostäder. Detta skulle ge liv åt centrum. Vad är krogliv för liv? Ett sådant projekt kunde Eskilstuna kommun med gott samvete kunna ”hyra in sig i”. Köp några våningar för äldres trygghetsboende!

    Överdriv inte den – för vissa – nostalgiska 30-talsarkitekturen. Smaken är alltid delad!

    På tal om ”våldtäkt” på vår stad, så finns det vissa politiker som tolkar andra tecken på ”våldtäkt” av vår stad. (Kan tyvärr inte förmedla dessa politiska budskap här).

    Nu väntar medborgarna på en öppen och gedigen redovisning från kommunledningen av förspelet till Stattaffären.
    Varför tackade Scandic Hotels m fl nej, och så vidare …..

    Ha en god helg
    Hans-Erik Fredbäck
    (oberoende/neutral socialliberal debattör)


Kommentera

Kategorier

