Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 25, 2011

Veckan som gått – w 34

Jag besökte Västerås i veckan. Temat kretsade kring regionfrågan – igen! Samtidigt är det ett tecken på att det är en fråga i tiden. Sett ur kommunernas och landstingens liv så är det en framtidsfråga. Även om frågan knappast är någon ”kioskvältare” bland allmänheten så är det viktigt att Eskilstuna och Sörmlands kommunerna förmår vara med och forma den nya Sverigekartan.

Den här veckan så träffas också kommuncheferna i Sörmland. På agendan står bl a utbildnings- och näringslivsfrågor samt kollektivtrafiken.

Annars präglades väl min egen vecka av ett samtal från Svensk Chefsförening. De berättade att jag var en av tre nominerade till utmärkelsen ”Årets chef” och att jag var välkommen till festmiddag i Helsingborg under de sk Chefsdagarna.

Mina föräldrars allvarliga buskap om att man inte ska förhäva sig gjorde sig påmind och jag svarade lite avmätt att så märkvärdigt var det väl inte. 

När jag insåg att det handlade om 20 års ledarerfarenhet, att det handlade om Västerås och att det handlade om Eskilstuna så sträckte jag på mig och hasplade lite tafatt ur mig……..vad kul!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Varje skolår så erbjuds alla barn och elever i Sörmland minst två teaterföreställningar eller musikkonserter. Vem är det som står för det?

Nu i somras så genomfördes ca 60 olika konserter på 20 olika slott och herresäten i Sörmland. B la Fiholm och Lagersberg i Eskilstuna. Vem står för det här?

Jag träffade teaterproducenten Agneta Bertilsson nu i veckan och hon gav mig svaret – Scenkonst Sörmland med sitt huvudsäte i Eskilstuna.

Agneta och jag var överens om att det här en viktig del av Eskilstunas utveckling – att odla teatern, dansen och den mer seriösa musiken. Missförstå mig rätt – coverband och öltält kan också vara viktiga men vi behöver balans. Det lättsamma mot det lite svårare. Den enklare rocken och popen mot den mer krävande klassiska musiken. Buggen mot mer experimentell dans.

Kulturen i bred mening fungerar som ett kitt – en kraft för att hålla oss samman. Kulturen gör oss inte bara till människor utan också till Eskilstunabor. Just därför är Scenkonst Sörmland så viktiga.

På hemmaplan
Det är lite upp och nervänt hemma. I sommarboendet är det byggplats och i stan så är det flyttstämning.

Noterar att jag blivit en regelbunden besökare på Claes Ohlsson. Förstår inte varför tills jag kommer på att det inte finns några skivaffärer eller bokhandlar kvar. Miljöer där jag trivts………..

Annars lyssnar jag mycket på Arctic Monkeys just nu!

Ha en bra helg!

Responses

  1. Pär!
    Mottag min gratulation till den hedervärda och väl förtjänta utmärkelsen.
    ”Det sägs gå tusentals medelmåttor på en stor begåvning”.
    Du är en stor begåvning, men Du har nått Din position genom idogt arbete och ständig förkovran. Det lönar sig att arbeta!
    Men samtidigt värnar Du de sämre bemedlade som kanske har haft otur i livet. Detta är lika stort!
    Se nu till att ”få fart” på Eskilstuna genom att växla bidragsberoendet till skatteintäkter – där så är möjligt. DU är möjligheternas man.
    ///Hans-Erik F.

    • Tack Hans-Erik för dina fina ord. Sådana här utmärkelser ökar också förväntningarna……….huh

      Pär E

  2. Stort GRATTIS till nomineringen!

    • Tack Johan för grattiset. Det betyder mycket.

      Pär E

  3. Hej Pär!
    Stort grattis till nomineringen ” Årets chef ”! Jag tycker att du gör helt rätt i att sträcka på dig för det är hedrande att nomineras till detta. Vilken positiv respons du fått på det arbete du utför. Vi skulle alla vara bättre på att ge de människor som vi har i våra olika relationer positiv respons/ en klapp på axeln lite oftare. Jag tackar även för allt läsvärt som jag får till mig genom din blogg.
    Ha det gott och lycka till .// Ingalill Lavrell

    • Hej Ingalill!

      Stort tack för dina rader. Det är extra roligt när någon uttrycker att man upplever mitt skrivande som läsvärt. Då får jag energi.

      Pär E


Kommentera

Kategorier

