Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 4, 2011

Veckan som gått – w 31

På jobbet
Vatten och åter igen vatten. Det är ofta vi tar det för givet – dvs att vi har rent vatten till vår mat och våra liv, till vår produktion. Svältkatastrofen på Afrikas Horn är en tuff påminnelse om människans beroende av rent vatten. Även i Sverige blev vi påminda när dricksvattnet var förorenat i Skellefteå och Östersund.

Jag inleder så den här veckan därför att vattnet stod på kommunstyrelsens arbetsutskotts dagordning. Kommunerna har ett stort ansvar för samhällets vattenförsörjning men min bild är att det blir allt viktigare eftersom samhället blivit allt komplexare, hoten allt fler och sårbarheten större.

Hjälmarens och Mälarens kvalitet är helt avgörande för oss Eskilstunabor. Vi har nu börjat ringa in var vi har problemen och utmaningarna.

Det är något som gnager. Arbetslösheten sjunker i Eskilstuna men vi ser inte riktigt samma utveckling då det gäller försörjningsstöd. Det är inte bra ur ett mänskligt perspektiv – människors energi används inte – men det är heller inte bra sett ur kommunens behov av satsningar. Den här svåra frågan var uppe till en bra diskussion i veckan på kommunstyrelsens möte.

Arbetet med arena, badhus, ishall och förbättring av konserthallen i Stålfors rullar på. Arbetsgruppen har gjort en grundlig analys men nu börjar det närma sig ett avgörande och då brukar det bli svårare. Alla behov kan inte tillfredställas, förändringar skapar friktion men jag är i grunden optimistisk att förslaget kommer att vinna gehör i breda alger.

I slutändan så ska politikerna göra de politiska övervägandena och se till helheten. Något som inte alltid avkrävs av företrädare för varje enskild del. Det är visst det som är demokrati.

Under hösten ligger en rad stora analys- och utredningsuppdrag på vårt bord. Översyn av skolan, Parken Zoo, kretsloppspark och eventuellt bildande av ett utvecklings- och exploateringsbolag. Det ska bli kul att jobba i höst.

Den här veckan går Pridefestivalen av staplen i Stockholm. Eskilstuna kommun är även i år synlig och vi har ett eget Eskilstunatält tillsammans med Mälardalens högskola, polisen, landstinget och länsstyrelsen. Bra att det offentliga Eskilstuna visar sig.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är en ynnest att få åka in mot Eskilstuna centrum en tidig sommarmorgon. Staden är soldränkt, ån ligger spegelblank och människorna känns så där nyvakna som man bara kan göra på sommaren.

Jag tänker på att Eskilstuna är vackert. Det känns djupt i mitt hjärta att ingen annan stad kan tala till mig på det sättet. Naturligtvis handlar det inte bara om estetik och atmosfär utan det är något särskilt med de platser där vi växer upp och lever våra liv. Ingen del av Eskilstuna är bara sig själv utan bär ofta en historia, en personlig relation som blir en del av mig.

Jag kan känna lite så också för bygden runt Ljungan i Medelpad där mina föräldrar kommer ifrån. Jag har också starka känslor för Örebro och Västerås som jag haft 15-20 åriga relationer tillsammans med.

En stad eller en plats är därför inte bara sina hus och parker, sina arbetsplatser, sin natur och landsbygd utan en stad är lika mycket dess historia, dess relationer, dess människor. Jag tänker så här – när vi pratar illa om Eskilstuna så pratar vi också illa om varandra.

På hemmaplan
Hemmaplanslivet börjar tufft men kul. Lilla barnbarnet E ska sova över utan sina föräldrar, fotbollscup i Örebro och eventuellt kräftor med nära vännerna.

Min kompis Robert som arbetar i Indien har någon veckas ledighet och kommer hem till Eskilstuna. Det ska bli spännande att höra hur livet är i Bangalore.

Läs gärna hans skarpa betraktelser http://www.voltaire.se/sv/blogs/62.1790/indien/en-ny-generation

Guldregn över Eskilstuna. Marie Enqvist dubbla EM-guld i skytte och Kalle Puman tog sitt 20 (!) JSM-guld i bågskytte. Junior-SM i speedway avgörs helgen i Eskilstuna. Och för de mer festivalsugna – dags för Å-festen.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

