Skrivet av: Pär Eriksson | juli 31, 2011

Om läsupplevelser, ett nytt sammanhang och vikten av att erövra de grundläggande värderingarna

Min arbetskamrat Tryggve berättade att han sedan några år tillbaka läser om samma tre böcker varje sommar. En Stig Dagerman, en Theodor Kallifatides och klassikern ”Röda Rummet” av August Strindberg.

När jag påpekade att det var onödigt att läsa om samma böcker så förklarade Tryggve att det inte var samma böcker. Under ett år så hade både han och samhället förändrats så varje gång blev det ett nytt lärande, en ny läsupplevelse

Jag gillar den där inställningen. Du är inte samma person, det sker en ständig förändring och utveckling. Det skänker både förtröstan men skapar också utmaningar.

Förtröstan av att vi ständigt kan förändra oss. Vi kan låta oss påverkas, dra nya slutsatser. Våra ingrodda ståndpunkter och värderingar kan få ge vika för något annat.

Utmaning därför att vi ständigt måste erövra våra grundläggande värderingar. Vägen till en inre kompass måste vinnas igen och igen.

Att befinna sig i ett nytt sammanhang
Jag tänker på det här i skenet av terroraktionerna i Oslo. Även om jag nu är tillbaka på mitt jobb – arbetsrummet är precis likadant som det var när jag lämnade inför sommaren och mina arbetskamrater ser ut att vara samma personer – så känns det som att jag befinner mig  i ett nytt sammanhang.

När jag ser ut genom mitt fönster och tittar ut mot Fristadstorget så känner jag igen varje hus och gatsten men ändock så är det ett annat Fristadstorg. Ett annat Eskilstuna.

Saker och ting har förändrats. Inte bara i Oslo och Norge utan också här i Sverige och i Eskilstuna. Livet, samhället och jag själv är lite annorlunda. Precis som min arbetskamrat Tryggves väl inlästa böcker.

Vikten av att öva godhet
Läsaren tycker kanske att jag är väl filosofisk men jag tror att det är viktigt att vi förmår reflektera och dra slutsatser över terrorhändelserna i Oslo.

Jag har oroats – kanske i onödan – att man i första hand gör det här till en olycka, något oförklarligt, ett verk av en människas sjuka föreställningsvärld istället för att se händelserna i ett sammanhang.

Jag menar att det i grunden handlar om synen på människan. Det kan låta pretentiöst men frågan är både enkel och samtidigt oerhört svår – ÄR ALLA MÄNNISKOR LIKA VÄRDA?

Jag menar att det är precis så frågan står. Vi må ha olika värderingar, personliga erfarenheter, politiska sympatier, tillber olika gudar, kommer från olika kulturella och sociala miljöer, har skilda hudfärger eller har olika sexuella preferenser – men frågan är knivskarp – ÄR VI LIKA VÄRDA?

Ingen kommer ifrån svaret. Det går inte att passa eller att säga att jag återkommer. Därför att oaktat om vi ger svaret eller inte så lever vi och agerar efter det som är vår utgångspunkt. Det är det som är att vara människa. Du kan inte komma ifrån dig själv.

Just därför är terrorhändelserna inte något som vi bara kan sörja eller allmänt ta avstånd från utan vi tvingas också prata med oss själva. Vi tvingas se oss själva i spegeln och fråga oss – vem är jag?

Frågan om människan i grunden är god eller ond och om hon ständigt behöver öva på att vara god är något som följt oss genom historien. Det är något som fyllt och upptagit filosofer, tänkare, historiker,religioner, samhällsvetenskaper och politiska ideologier i tusentals år.

Det är en av de stora livsfrågorna och jag tror heller inte av vi någonsin hittar det rätta svaret. Om det nu finns något. Och kanske det i någon mening är ointressant för i det verkliga livet så kanske vi ändock behöver leva och vara mot varandra som om människan är god. Tron på att förändring är möjlig. Tron på allas lika värde. Tron på demokrati.

Att återerövra politiskt korrekthet
Jag känner själv när jag skriver det här att det är lätt att tycka att det är politiskt korrekt. Till och från får också jag mail, telefonsamtal, en kommentar på bloggen eller på stan att ”du är så politiskt korrekt”.

Ibland kan jag ta åt mig av det. Som om politiskt korrekt var något dåligt. Jag börjar allt mer inse och förstå att det är något att vara stolt över. Om politiskt korrekt betyder att man tror på allas lika värde, demokrati, öppenhet och tolerans så är det dags att återerövra begreppet.

För vad är alternativet – ett samhälle där den som använder våld, har pengar och resurser eller har rätt kontakter får sin vilja igenom? Eller där hatet och oförsonligheten är vägledande? Eller där nät-trollen tillåts dominera och de folkvalda framställs som korrupta och demokratin som något som inte är värt att försvara?

Det är ett nytt stadshus jag kliver in i så här i början av augusti 2011. Det är ett nytt samhälle. Men det inger också hopp. Ska vi tro sociologen Aaron Antonowsky så krävs tre faktorer för att skapa framtidstro – begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.

Och kanske det är precis där vi befinner oss. Osloterrorn går att begripa, vi kan hantera det som hänt och vi kan skapa en slags meningsfullhet i hur vi går vidare. Det är så man bygger samhällen. Det är så man är människa.

Ha en bra vecka! 

Responses

  1. Hej Pär!
    Våra sinnen öppnas lättare under sommarvilan och den frid som då omsluter oss. Grattis!
    Kampen för godheten och dess mångfaldiga yttringar pågår ständigt för många av oss. Vad är rätt, vad är mindre bra, vad är fel? Allt är relativt. Lagen ger oss ramarna.
    Lika värde? Vilka mått och mätmetoder har vi?
    Oskyddade och utsatta barn och äldre har kanske större ”värde” (behov av stöd)?
    Bra att Du tar upp denna viktig fråga, som ju är grunden för det sociala samhällets resursfördelning och dess demokratiskt beslutade prioriteringar.
    En kristen grundsyn (godhetens och rättens fundament) får vägleda oss!
    Ondskans lakejer – de oupplysta – måste också ges möjligheter till ”bättring”. Vi måste sprida ”ljus i ondskans mörker”!
    Kampen för det goda Eskilstuna fortsätter!
    Med ömsesidigt respekt och hänsyn vinner ”kärleken ” till vår nästa!
    Läs: TÄND LJUS! (Bo Setterlind)

    Med respekt och tillgivenhet
    Hans-Erik


Kommentera

Kategorier

