Skrivet av: Pär Eriksson | juli 18, 2011

Sommarpärspektiv IX 2011

Allt är väl redan skrivet? Jag tänker på Nelson Mandela. Han fyller 93 år här veckan – 18 juli – och spelar alltjämt en stor roll för vad som sker i Sydafrika.

Min bild är att han åtnjuter en oerhörd stort respekt över hela världen och jag har funderat på vad det är som gör att så många ser upp till honom. Ett svar ligger nog i att han levde eller lever budskapet. Sitter man i fängelse i 28 år för sin övertygelse så blir man också trovärdig. Särskilt om man har möjlighet att fly eller erbjuds frigivning mot att ANC skall lägga ner motståndskampen.

Men det som fascinerat mig är Mandelas så totala fokus på förändring. En av de bästa historie- och samhällskunskapsböcker jag läst är Mandelas egen biografi ”Den långa vägen till frihet”. Den är också i särklass en av de bästa ledarskapböcker jag har läst.

När Nelson Mandela släpps fri 1990 och den vita apartheidregimen står inför sitt sönderfall så förväntar sig många att de svarta med ANC i spetsen ska ta till hämndaktioner. När Mandela får frågan varför han inte är intresserad av att hämnas alla oförrätter mot hans folk och mot honom personligen så svarar han med de klassiska orden ”jag är inte intresserad av att få rätt – jag vill ha förändring”.

Jag tror att det är själva kärnan i varför Mandela åtnjuter den här stora respekten världen över. Jag menar att det också går att leva efter den livsdevisen i sitt arbete och i sitt privatliv.

Jag vet inte om läsaren känner igen sig men allt för många av oss drivs av att få rätt. Det år så vi tror oss få bekräftelse eller upprättelse. Därför tror vi många gånger att det viktiga är att just få rätt, kanske trycka till någon, misskreditera eller få någon svarslös. Men i verkligheten har inget skett. Någon förändring har inte inletts. I sämsta fall så har man bara fått någon eller några att ytterligare ta ett steg bort från de värderingar man så ivrigt vill stå upp för.

Någon kanske invänder och tycker att det inte får bli för jolmigt och otydligt. Men det är inte den lärdomen Mandela ger oss. Tvärtom så var han extremt tydlig med vart han ville och bar sina grundläggande värderingar genom alla svåra år.

Men han lyssnade. Han visade respekt. Något som också blev tydligt när han satt i slutförhandlingar med den vita apartheidregimen. Att han bjöd in sin fångvaktare till presidentinstallationen eller att han utsåg F W de Klerk till vicepresident i sin första regering var inget PR-knep utan ett bevis på hur Mandela tänkte. Det viktiga var att nå förändring.

Jag tänker återkomma till det här temat under hösten. Bl a genom att försöka belysa hur man genom nyfikenhet, att se den andres goda intention och genom att ställa frågor kan öka sin egen förståelse för att i slutändan nå det som betyder något – förändring.

Tills dess så skickar vi en symbolisk blombukett till den 93-årige Mandela.

Hoppas att ni har det bra så här mitt i juli.

Responses

  1. Han har en del mörka saker i sitt bagage som du inte nämner och det visar hur PK din beskrivning är. Att han tex beordrade att motståndare skulle dödas (andra svarta) genom att hänga på dom brinnande bildäck runt halsen eller att han hyllade odemokratiska ledare samt utbildade sig i terrorism utomlands i länder som vi gör allt för att ha så lite att göra med så möjligt.

  2. Hej Kenneth!

    Tack för synpunkter på min Mandela-text.

    Mandela gjorde säkert många felbedömningar. Just de du nämner känner jag inte till. Jag tror dock att också de tål granskning och hoppas att det prövats.

    Det var många odemokratiska länder och ledare som stödde ANC mot den vita apartheidregimen. Jag är dock inte lika säger dom du att det innebar att Mandela hyllade dom.

    Det fråntar inte styrkan i hans sätt att tänka.

    Pär E

  3. Att tänka absolut rätt är svårt.
    Att tänka stort är bra.
    Att få tänka och yttra sig fritt är störst!
    Och sanningen segrar, förr eller senare.
    Vad nu sanningen är?
    Goda avsikter (intentioner) skall noteras.
    I krig får man döda – visst är det ”konstigt”?
    Vem dödar inte en störande fluga!
    Och en myrinvasion berättigar tung kemisk bekämpning.
    Men nog kan väl maskrosor få leva?
    Undrar just hur kommunen hanteras ogräs i gatornas rännstenar och annorstädes, där de misspryder ”rummet”.
    Jag minns en gatuchef i Skåne som smyginblandade ogräsmedel i det vatten som används som dammbindning vid gatusopning.
    Det var då det!
    Rätt väg bär! Varthän?
    Gatuchefen ifråga gillade även de fina räkmackor som fanns i konsultfirmans matsal (i Malmö).

  4. ”Jag är inte intresserad av att få rätt – jag vill ha förändring”.
    I mina öron låter det både naivt och farligt flummigt. Därför att alla förändringar självklart inte alltid är till det bättre utan snarare kan leda till att hoppa ur askan i elden. Det borde givetvis ligga i allas intresse att vilja få rätt förändring, inte bara förändring i sig!

    Mandelas citat är applicerbart endast i en verklighet som är så överjävlig att varje förändring (oavsett vilken) är en förbättring. Kanske menade du att Eskilstuna är i ett sådant läge? Annars förstår jag inte riktigt syftet med ett sådant citat.

    Kenneth tar också upp en högst relevant fråga om Nelson Mandelas mörka förflutna. Finner den diskussionen långt mer intressant än plattitydstapling i stil med ”bollen är rund”, ”fånga dagen”. Eller varför inte självklarheten ”pengar skapar riktig lycka” som den ständigt leende Dalai Lama konstaterade nu i april 2011 på Sparbank Arena i Lund inför 3300 personer som hade betalat drygt 500:- och tog därmed motsägelsefullheten till en ny nivå.

    ”Gör lögnen stor, gör den enkel, fortsätt säga den, och så småningom kommer de tro på den” lär vara Adolf Hitlers ord. På så vis fick han igenom sin förändring utan att (enligt mig) ens vara i närheten av att ha ”rätt”.
    Den förändringen hade jag gärna varit utan.


Kommentera

Kategorier

