Skrivet av: Pär Eriksson | juli 13, 2011

Sommarpärspektiv VII 2011

Jag är mitt uppe i läsningen av Erik Nivas underbara böcker om fotboll – ”Livet längs linjen” och ”Den nya världsfotbollen”. Erik är journalist på Aftonbladet och kanske den allra bästa i sin sjanger.

Ni som läst Erik Niva vet att han inte nöjer sig med spelsystem eller enskilda dribblingar utan han sätter in fotbollen i ett större sammanhang. Niva menar att det finns inget annat i världen som har samma sociala omfattning som just fotboll. Det är ett språk som förstås över hela världen.

Jag delar Nivas passion för fotbollen även om jag håller mig till Djurgården, City, United och IFK.

Jag är uppväxt med idrott och sport både som utövare, tränare, åskådare och förälder och har alltid fascinerats över det engagemang och den kraft som finns runt idrotten. Jag tror att det har med glädje att göra. Idrott är något man nästan alltid gör tillsammans. Idrott och sport har tydliga regler och också obevekligen uppföljning med tabeller, listor och tider på hur det gått.

Idrott och sport är också oerhört viktigt när det pågår. Det känns som att det är en fråga om liv och död. När det är över så är det ganska oviktigt. Just den där paradoxen tror jag är själva tjusningen och själen med idrotten. 

Jag har också förstått allt mer med åren idrottens betydelse för en stad. Inte bara ur ett hälso- eller ett barn- och ungdomsperspektiv utan känslan av stolthet. Att det går bra för Modo påverkar Örnsköldsvik. Att Färjestad vann SM-guld i våras ingjuter mod i Karlstadsborna.

Att det går bra för våra lag i Eskilstuna är viktigt. Inte i första hand för kommunen eller för de företag som sponsrar och vill synas utan för oss som kollektiv. För oss som Eskilstunabor.

Jag noterar att min gamla kommun Örebro utsågs av SVT till Sveriges bästa idrottsstad. Kriterierna byggde på antal elitlag i olika idrotter och också enskilda idrottares framgångar. Jag är den förste att glädjas med Örebro.

Jag noterar också att vår grannstad Västerås hamnade på en hedersam 9:e plats. Jag vet inte om jag törs skriva – men Eskilstuna var inte med på 25-bästa listan.

Några noterar att så är det och får vatten på sin kvarn att vi inte är något att räkna med. Andra vill slå an en annan ton. En tro på att det går att vända. Jag sällar mig till den senare gruppen.

GUIF gjorde sin bästa säsong någonsin 2010/2011. City och IFK leder sina serier – om än på låg nivå. Smederna är på väg uppåt. Basketen och innebandyn har ambitioner. Kommunen är mitt under planering av ny arena och badhus. Under de närmaste åren så kommer det att byggas ett antal året-runt-planer.

Själv ska jag ut och springa och har gett mig den på att kapa mitt ”pers” på den viktiga 6 km-rundan. Viktigt? Absolut! Vem kan leva utan passion och visioner?

Ha det bra i sommargrönskan!

Responses

  1. The winner takes it all, the looser standing small….
    Vinna eller försvinna?
    PEAB m fl. väntar nu på stora lönsamma byggobjekt (idrottsarenor).
    Musiken får hålla tillgodo med Stålforsskolans aula. Rättvist?
    Och Coop planerar sin köparena.
    Ett rejält höghus (50 våningar eller mer!) mitt i centrum (Strömsholmen?) med multifunktionella bostäder för äldre vore kanske något att känna stolthet över. Befolka centrum! Bygg en STAD!
    Kunden/pensionären i centrum!
    Idrottsutövarna och deras föreningar borde av egen kraft kunna klara sitt behov av tränings- och tävlingsarenor. Inför kanske en frivillig idrottsavgift (liknande kyrkoavgiften) på skattsedeln.
    Håll kommunen så mycket som möjligt utanför frivilligsektorns lekplatser.
    Idrotten är ingen kommunal kärnverksamhet!
    Satsa hellre på hjärnkraft och försköning av stadskärnan.
    Minimera kultur och fritidsförvaltningen inom kommunen, men uppmuntra gärna frivilliga initiativ.
    Kommunens själ finns (borde finnas) i dess ideella sektor.
    Slimma Eskilstuna kommun till de absolut nödvändigaste (lagbundna) uppgifterna. Frigör (överför till privat sektor)1000 anställda!
    Gör Eskilstuna till en ledande FRISTAD värd namnet. Vad är fritt?
    Med nuvarande politisk majoritet kan Eskilstuna aldrig bli en stolt fristad!
    En fri stad är en kommun med frisinnade och självbestämmande (bemyndigade) människor.
    Just nu känns det som om Eskilstuna närmar sig framtiden genom ”ålning medelst hasning”.
    Genomför en äkta rådgivande folkomröstning om Eskilstunas framtidssatsningar.
    Stoppa alla lyxbetonade (arenor) investeringar till dess folket har fått bestämma hur skatten skall användas.
    Social demokrati i praktiken?

    Hoppsan, det blev visst en negativ kommentar, men var finns ljuset?
    Vilka utmaningar vill vi ha? Byggprojekt skall finansieras! Av vilka?

    Och över alltihopa lyser moder soool!
    ”Men när det regnar då”?

    Jan.T (HEF)

  2. Bäste Pär!
    Det vore mycket intressant om Du hade möjlighet att göra en längre studieresa till USA och beskriva hur deras kommunsektorer organiseras.
    Finns något att lära?
    Du kan nog svara omgående, mot bakgrund av Din goda bildning och långa erfarenhet av offentlig förvaltning.
    ///HEF

  3. Hej Hans!

    Sveriges Kommuner och Landsting arrangerade en USA-resa i våras för kommundirektörer. Tyvärr hade jag inte möjlighet att delta men jag vet att de gjorde många bra besök och hade bra samtal med amerikanska företrädare.

    Överlag är det viktigt att Eskilstuna kommun håller igång sina internationella kontakter även om jag vet att en del tycker att det är onödigt. Den dagen vi slutar att resa så är vi illa ute. Och tvärtom att vi är en gästfri kommun som tar emot internationella gäster.

    Pär E

    .


Kommentera

Kategorier

