Skrivet av: Pär Eriksson | juli 2, 2011

Sommarpärspektiv III 2011

Relativt snabbt gjorde Svenskt Näringsliv en pudel vad gäller synen på konst-, kultur- och humaniorautbildningarna, Och tur var väl det.

Jag kan förstå om Svenskt Näringsliv känner sig ärligt oroade över att det är för få svenska ungdomar som väljer teknik- och naturvetenskapliga utbildningar. Sverige är ett producerande land med rötterna i tillverkning och entreprenörskap.

Jag ser också från min horisont vikten av att vi får fler ungdomar som är intresserade av produktion, teknik, matematik och naturvetenskap. Men att till det som Svenskt Näringsliv föreslog att studenter på de humanistiskt inriktade utbildningarna skulle ha sämre ekonomiska villkor är ett feltänk.

Och det oroar mig att representanter från vårt viktiga näringsliv ser så på bildning. Eller kanske det är så att de på djupet inte delar synen på bildninges betydelse.

För vi är inte bara ”kuggar i ett maskineri”, några som skall utbildas för näringslivets behov – vi är också människor. Och vi människor behöver konst, kultur och filosofi. Vi behöver duktiga historiker, samhällsvetare och sociologer.

Det är i brytningen mellan yrkeslivets behov, det kollektiva och den enskilda människans längtan efter att förverkliga sina livsdrömmar som ett samhälle uppstår. Det är det som är utbildningens och bildningens själva själ.

Jag är på väg till Visby. Från att Almedalsveckan för bara ett tio-tal år sedan innehöll 60 seminarier så slår det nytt rekord i år med ca 1400 seminarier. Många har kanske bilden av att det ”bara” är en politisk vecka med partiledartal och diskussioner men synar man programmet så innehåller det allt som i någon mening stavas samhällsutveckling.

Själv är jag inbjuden till ett seminarie kring temat ”hur man bygger attraktiva städer”. Det känns extra kul att Eskilstuna lyfts som ett gott exempel. Det är ett tecken i tiden att Eskilstuna börjar uppmärksammas utifrån både för det som gjorts men också för den framtidsagenda som staden står inför.

Ibland är det lättare att få erkännande utifrån än av den egna familjen. Det är kanske lagbundet.

Jag ser också fram emot att bara få gå runt och lyssna på intressanta föreläsningar och seminarier. Utan att avkrävas bikupediskussioner och redovisning på blädderblock……….att ges tid till att lyssna i dess ursprungliga betydelse.

Stora barnbarnet F är på idrottsläger. Lilla B är på Peace and Love (!) och lilla E umgås med sin mormor. Kan det bli bättre?

Snart är det ledigt även för mig och jag sällar mig till familjen. En del menar att det är själva livet – långt från regionfrågor, investeringar, skolresultat, arenor och bostadsbyggande. Jag vet inte vad Svenskt Näringsliv tycker om det.

Ha en fortsatt bra sommar och håll ögonen öppna för nya Sommarpärspektiv. För tangenterna och skrivandet kan jag inte hålla mig borta ifrån.

Kommentera

Kategorier

