Skrivet av: Pär Eriksson | juni 29, 2011

Sommarpärspektiv II 2011

Jag minns att det var viktigt med sommarjobb. Mina föräldrar var noga med att jag skulle lära mig att tjäna egna pengar. Jag minns mina egna sommarjobb som något mycket positivt. Schas – är det någon ung som nu för tiden vet vad en schas är – på Slakteriföreningen, trädgårdsarbetare på St Eskils kyrkogård och paketerare på Skogaholm är några av sommarjobben jag kan stoltsera med.

En klassisk schas på moppe

Just därför var det extra roligt att vara inbjuden till Skogaholms nuvarande ägare Fazer. I veckan så invigde de en ny toppmodern doseringsanläggning värd i storleksordningen 80 mkr. Den andra i sitt slag i Sverige. Ett tecken på att de tror på Eskilstuna.

Kommunen bidrar med några hundratals sommarjobb och jag vet att många av de privata företagen bidrar på ett positivt sätt. Eskilstuna är en arbetande stad och förutom att tjäna egna pengar – vem vill vara beroende av föräldrar och försörjningsstöd – så är sommarjobb ett alldeles utmärkt sätt att lära sig vad arbetslivet kräver.

Sommar innebär också mycket aktiviteter och arrangemang. Jag träffade Eskilstunas turistchef Patrik Andersson här om dagen och han gav mig en bra bild över allt som sker i Eskilstuna med omnejd under juni-augusti. Och jag blir imponerad. Det känns påtagligt att vi är på väg att bli en hundratusen-stad.

En extra stor eloge till arrangörerna av den sk Näshultaveckan. Jag gillar att det finns en bredd i programmet men ändå med en udd mot det seriösa. Karuseller och öltält i all ära men Eskilstuna behöver också något annat. Näshulta bjuder den här veckan bl a på konstutställning, Vibafemba, körsång, Mats Carlsson sjunger Jussi Björling och avslutning på fredag med gamängerna Östen med Resten.

Näshultaborna med Erik Lindman och Andreas Krushberg i spetsen visar i praktiken att allt inte behöver vara offentligt finaniserat utan att kraften också finns i det idella. Det är människor som står för värmen och känslan för en bygd.

Vi hörs!

Responses

  1. Noterat att du tänker på en ”ideelliseringskampanj”. Kommunens själ finns i sektor 3, men givetvis behöver kroppen näring. Hjärnor finns överallt, förhoppningsvis finns många i vårt verkställande samordningsorgan – kommunen. Finns alternativa samarbetsformer mellan sektorerna?
    Trojkan bör dra åt samma håll.
    Sektor 1 – Beställare/Samordnare = Kommunen (Skattetagare)
    Sektor 2 – Utförare/Leverantör = Företagandet/Näringslivet (Skattegivare)
    Sektor 3 – Du och jag samt alla andra = Medborgarna/Kunderna (Skattegivare)

    Oj vilket skönt sommarväder!


Kommentera

Kategorier

