Skrivet av: Pär Eriksson | juni 26, 2011

Sommarpärspektiv I 2011

Veckan efter midsommar brukar betraktas som början på sommaren. Själv har jag en dryg vecka kvar innan jag stämplar ut för semester.

Men det är lite lugnare i den kommunala organisationen i och med att skolan har gått på ledighet. Samtidigt så rullar vården och omsorgen på som vanligt.

Jag har varit ansvarig för socialtjänsten, äldreomsorgen och verksamheterna för funktionshindrade under ett antal år och vet vad som krävs.

För verksamheterna – socialkontor, boende och hemtjänst – stänger inte. Verksamheterna är igång år efter år, dag efter dag, varje arbetspass oaktat om det är vinter eller sommar. Och oaktat om övriga Sverige går på semester.

Lägg då till Räddningstjänsten och alla som är igång på fritidshemmen, förskolan, bibliotek och på Energi och miljö så har ni bilden.

Jag är imponerad över den kvaliten. Det bygger också på att vi kan anställa bra sommarvikarier. Min erfarenhet är att det vi förlorar i kompetens och professionalism tar vi igen i engagemang och arbetsglädje. Så här kommer ett tack till alla våra sommararbetare i alla våra verksamheter – ni är viktiga för oss och framförallt för brukarna.

Jag tror att det är tredje sommaren jag skriver om SAAB. Varje gång så är det som det är den sista. Jag tror att vi alla tänker på de anställda och jag tror att en industristad som Eskilstuna på ett sätt förstår vad Trollhättan går igenom. I någon mening så gjorde vi den här resan på 1970- och 1980-talen. Då var det nästan två SAAB som lades ner i Eskilstuna.

Men idag har vi svaret. Eskilstuna har ställt om.

En bra sommar innehåller också ett färgstarkt OS eller VM. Och vi behöver inte bli besvikna 2011. Våra fotbollstjejer inleder gruppspelet nu på tisdag och jag har en liten föraning om att det kan bära långt den här gången.

Nu är det arbetsvecka och bl a planerar jag för några dagar i Visby och Almedalsveckan som startar den 3 juli. 

Så för dig som inte kan hålla dig ifrån bloggsfären – håll kontakt. Här får du lite sommarreflektioner och pärspektiv i väntan på att jag är tillbaka med det vardagliga bloggandet i augusti.

Vi hörs!

Responses

  1. Vi får hoppas att de vård- och omsorgsberoende får lite extra ”sol och värme” denna sommar. Och frisk luft genom daglig utevistelse. Men, det senare ser väl Frivilligcentralen till att samordna? På uppdrag av ….?
    På landet har korna det bättre just nu, än många av våra gamla på institutionerna. Eller?
    Ha det gott i Visby och lycka till med marknadsföringen av Eskilstuna.
    Fundera under sommaren hur kommunen kan bereda centrala tomter för framtida ”OMVÅRDNADSSHOTELL” innehållande totalservice för de äldre.
    Tillåt höghus så förtätas staden och stadslivet blomstrar.
    En attraktiv pensionärsstad behöver färre arbetstillfällen i industrin.
    Eskilstuna kan bli en attraktiv stad att leva i om de goda krafterna släpps fria.


Kommentera

Kategorier

