Skrivet av: Pär Eriksson | juni 16, 2011

Veckan som gått – w 24

På jobbet
Jag var inbjuden till utbildningsföretaget Kunskapscompaniet och deras avslutning för blivande medarbetare och chefer inom logistikbranschen.

Någon dag senare var jag med på möte där vi stämde av vad som nu sker i det vi kallar Eskilstuna Logistik Park. Det är positiva signaler om företag som nu vill etablera sig och det blir tydligt att Eskilstunas inriktning börjar ge resulat. Och förhoppningsvis så är Kunskapscompaniets studenter några av dom som nu är specialutbildade för att leda den här utvecklingen.

Jag är mitt uppe i att träffa de chefer som jag har närmast. Jag ser ett gäng som jobbat hårt så här i slutet av våren men också ett team som levererat oerhört snabbt och med högt tempo. Det har bara gått ett halvår av den nya mandatperioden och mycket återstår.

Jag ser stora utmaningar men också framgångar – jag tror mig ana att kunskapsresultaten i skolan visar en liten men ändock förbättring, planerna för arena, bad, centrumförnyelse och miljösatsningar börjar ta form. Arbetslösheten minskar samtidigt är försörjningsstödet alltjämt högt. Befolkningen fortsätter att öka och nu är vi 96 642 Eskilstuna- och Torshällabor. Det byggs och planeras mer än någonsin.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
När jag besökte Erlangen i förra veckan så invigdes det där en fotoutställning om Eskilstuna. Den hade producerats av Eskilstuna Fotoklubb och deras gamla foton från det gamla Eskilstuna är en guldgruva.

Vi lever i nuet men för att förstå vår position så måste vi ha en känsla för vår historia, vårt rotsystem. Även om det är andra människor som går på gatorna och bor i husen så känner jag att kvinnorna, männen och barnen på bilderna är en del av mig. De ser på mig och förmedlar känslan av att jag och vi nu levande Eskilstunabor har ett ansvar för den här staden.

Några av Eskilstunas coolaste katter på 1960-talet (från Bo Högrelius bilder på webben ”Mitt fotoalbum”)

Jag ser bilder från ett Fröslunda och Brunnsbacken som då var den yttersta symboliken för modernitet och framtidstro. Jag ser bilder på det gamla Bygget på Ruddamsgatan som var dåtidens idrottstempel. Jag ser en vacker restaurangbyggnad på Strömsholmen med glada och firande Eskilstunabor.

Jag ser ett Bolinder-Munktell med hårt arbetande människor och jag ser en Drottningata som är full av trähus. Och jag ser den klassiska bilden på Rådhusbron eller från Nybron där fotografen fångat mamman och den lilla flickan eller pojken. Jag tror att just det här fotot finns i tusentals versioner runt om i byrålådor och gamla kartonger runt om i Eskilstuna.

Och tittar jag noga så ser jag mig själv på fotona. Utan att veta om det. Vi är nu och vi lever för framtiden. Men vi är också vår stads historia.

På hemmaplan
Mina gamla kompisar Krister och Roger och jag åker upp till Stockholm på fredagkväll. Som de fotbollsälskare vi är så går det inte att missa en seriefinal – om än i blygsamma division 2. City möter Enskede.

Apropå idrott – när spelade det tre GUIF:are i landslaget senast? Det var i vart fall det som hände i helgen när Sverige mötte Israel.

Tomas Svensson – vår legendariske 43-årige målvakt gör en säsong till. Sebastian Larsson på väg till Arsenal och Isabell Danielsson är uttagen till bågskytte-VM i Italien. Och så var det någon som sa att Eskilstuna inte var en idrottsstad.

  

Ha en bra helg!

Responses

  1. Mer om Logistikparken, Tack!
    Affärssekretess förekommer självfallet, men hur ser kommunen – som ägare – på fortsatt ägande av Eskilstuna Flygplats? Utvecklingstankar? Försäljning?
    Kanske Du också kan beröra annan tänkbar spårtrafik i Eskilstuna; Spårtaxi t.ex. Vad händer nationellt? Är Eskilstuna fortfarande med i det FoU-projekt som stöttades av kommunens miljöenhet. Ett mindre sk demonstrationsprojekt vore väl innovativt och allmänt utvecklingsstimulerade? En första linje från sjukhuset till centrum (det blivande ”nya”). Sedan vidare till ”Parkenområdena”. En ringled (g:a östra jvg) via Sveaplan till Munktellområdet, sedan över ån till ”nya bostadsområdet Väster) och åter till blivande resecentrum. Spårbanorna bör nog delvis byggas på betongpelare med sänkbara vagnar vid stationerna. Totalanpassade för personer med funktionsnedsättning!
    Spårfordonen är lätta och deras spårbanor kan hängas under nuvarande järnvägsbro!

    Du har väl noterat att personbilstrafiken ökat i centrum? Givetvis mest under rusningstid.
    Finns statistiska fakta (i grova drag) ?
    I övrigt är privat driven kollektivtrafik (möjlig enl. nya kollektivlagen 2012) intressant – kanske flexlinjerna till att börja med. Tänk på vintern – lyft banorna.
    Sveaplan bör också kunna exploateras kraftigt med ordentliga höghus. En given ”hållplats” för ”Etuna citybana”.
    (Fria fantasier ).

  2. Tack för ditt mail och dina frågor.

    Min tolkning av politiken är att det inte är några andra planer just nu än att behålla flygplatsen. Men din fråga är berättigad – dvs Eskilstuna kommun bör ha en långsiktig plan för flygplasten.

    Min erfarenhet är att det inte är några problem att avveckla en flygplats men att bygga en ny eller nystarta än nästan omöjligt. Just därför bör Eskilstuna tänka efter. Vi ser ju också att Bromma är överbelastat.

    Frågan om spårtaxi står inte på den aktuella agendan. I vart fall så långt jag kan överblicka.

    Frågan om biltrafiken i city är i högsta grad aktuell. Det finns statistik när det gäller sk resevanor att vi Eskilstunabor är ett gående och bilåkande släkte. Vi behöver cykla mer och definitivt åka mer kollektivt. Jag uppfattar att politiken fångat den här bilden och det finns med i de samtal de för med mig.

    Tack för ditt engagemang!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

