Skrivet av: Pär Eriksson | juni 9, 2011

Veckan som gått – w 23

På jobbet
Veckan har gått i vänortssamarbetets tecken. I tisdags så firade vi 50-års relationen (!) med Erlangen. Efter fem dagar i Tyskland så är jag full av intryck.

Ibland får jag kritik att jag är för positiv till Eskilstuna. Och visst – stolthet kan slå över i högmod men de här dagarna i Erlangen är nästan surrealistiska. Det är som att man ibland behöver se sig själv och sin omgivning genom andras ögon. För det är precis vad vi gjort. Mött Eskilstuna i en annan kontext.

Dagarna började med en av våra Balstagrupper ”Six Stories Unknown” samt att en ung tysk student föreläste om Eskilstuna och gav sin tolkning av vår vison. Det känns märkligt att sitta nere i Tyskland och höra hur en ung tysk tolkat innebörden i ”Den stolta Fristaden”. Spontant känner jag – oh fasen är det där min stad………….

Temat kring Eskilstuna fortsatte i form av en högmässa där Eskilstuna välsignades och prästen lyfte upp vår stads stolta historia. Han tackade Eskilstuna för att vi tog emot tyska flyktingar under andra världskriget.

Även om jag hört om detta förr så berörs jag och det är som att det är först nu jag på djupet förstår vad vänskapsrelationen betyder och vad Eskilstunas öppenhet betytt.

Nästa bild – en vacker park mitt i Erlangen med mer än 700 personer i gröngräset som jublar efter att ha hört operasångerskan Andrea Hagman. Andrea som är en av våra duktiga sopraner och fd St Eskilelev får mig att känna mig stolt över vår stad. Och jag frågar mig hur det kommer sig att jag är tvungen att åka till Tyskland för att inse det.

Ytterligare en bild – det arrangerades ett seminarie kring utbildningsfrågor och på scenen agerade vår skolutvecklare och lärare Lena Puman. Hon berättade om Eskilstunas syn på internationellt samarbete och hur elevutbytesprogrammen fungerar. Vi fick också en dragning från tyska lärare om hur de ser på det svenska utbildningsväsendet och vilka styrkor de ser.

Det är som att det är en annan berättelse jag hör än den jag tar del av hemma. En skola som fostrar och utbildar kreativa och ansvarsfulla unga människor.

Men hela resans höjdpunkt är nog ändå Eskilstuna Orkesterförenings och Erlangens Kammarorkesters gemensamma uppförande av Antonin Dvoraks ”9:e  symfoni”. En hänförd konsertpublik ställer sig upp och hyllar våra violinister, trumpetare och musiker. Flertalet är lärare eller fd elever från vår kommunala musikskola. Det värmer i hjärtat.

Och allt detta är Eskilstuna men sett men andra ögon, i en annan kontext. Någon rynkar säkert på näsan och tycker att det blir stora ord och vill snabbt ta ned mig på jorden med siffor om att vi inte duger. Men inte i dag – säger jag. Jag önskade att alla fick vara med om se vårt Eskilstuna genom de här glasögonen. Ett stad som uppenbarligen betytt något för andra. En stad som visar upp sig med värme och kunskap och som åtnjuter stort förtroende.

Även om stolthet lätt kan slå över i uppblåsthet så är min erfarenhet att det inte är Eskilstunas problem. Vi är allt för många vanliga människor i den här staden som ser till att det inte sker.

Nej – vårt problem är snarare att det måste bli fler som står upp för Eskilstuna. Inte hurtigt och blåögt utan än mer av äkta värme och känsla för en stad som behöver sina medborgare så mycket.

Apropå medborgare som står upp för sin stad. Med på resan var nestron och en av initiativtagarna till relationen med Erlangen – Otto Seidl. Att få vara med den 98-årige Otto är en samhällskunskaps- och historielektion i sig själv. Det engagemang och det ambassadörskap han visar för Eskilstuna är ett föredöme.

Mitt Eskilstuna  – mitt i Eskilstuna
Under ett antal år på 1970-talet och ända fram till en bit in på 1990-talet så minskade Eskilstunas befolkning. Det var ett direkt resultat av industrins omställning och strukturkris.

Minskad befolkning innebär ofta stora problem för en kommun. Enkelt uttryckt – kostymen är för stor. För många bostäder, skolor och äldreboenden. Det är därför många kommuner just nu genomgår stora omställningar.

Sedan några år är Eskilstunas problem det motsatta. Vår befolkning ökar och nu är vi med raskt takt på väg mot 97.000. Det är ett direkt resultat av att Eskilstuna återigen är i expansion. De förbättrade kommunikationerna till främst Stockholm och Västerås tillsammans med en växande högskola och ett allt mer dynamiskt företagsklimat har bidragit till det.

Det skapar också växtvärk och stora behov av framtidsinvesteringar i skola, vård och omsorg, kommunikationer, infrastruktur, VA- och nya smarta enerilösningar, bostäder, ett attraktivt centrum, ökad handel och ny industrimark. Lägg då till behovet av en ny arena, badhus och  kultursatsningar så klarnar bilden.

Så ser utmaningen ut de närmaste åren. Politiken har ett stort ansvar för att se helheten, den kommunala organisationen måste bli än mer effektiv och snabbfotad men ytterst handlar det om oss Eskilstunabor. I våra roller som medborgare, anställda och företagare. Vår förmåga att tillsammans utveckla den här staden och dess landsbygd.

På hemmaplan
Svärdottern påtalar lite ödmjukt att hon är intervjuad i senaste nummret av musiktidningen Sonic. Och det har jag missat. Min egen hustidning och min egen svärdotter. Oförlåtligt.

Dags för barnbarnets skolavslutning. Och på något konstig sätt så berörs man av ”Den blomstertid nu kommer”. År efter år.

Att världen är liten fick jag bekräftat under veckan. Mitt i Erlangen kommer min arbetskamrat Bo Wictorin gående. Vad gör du här, frågar jag mig. Jo, se så här är det, säger Bosse………………

Kul att Sebastian Larsson spelat in sig i fotbollslandslaget. Nu har han gjort två riktigt bra matcher. Eskilstuna alltid i front.

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

