Skrivet av: Pär Eriksson | juni 1, 2011

Veckan som gått – w 22

På jobbet
Sett ur en kommundirektörs liv så är det viktiga dagar. Komunstyrelsen diskuterade några viktiga dokument som påverkar Eskilstuna mer än vad vi kanske kan förställa oss. Strategisk inriktning 2012-2015 slår an tonen för vilka satsningar och investeringar som skall göras. Allt från skola till miljösatsningar och åtgärder mot arbetslösheten.

Ägardirektiv handlar om kommunens krav och förväntningar på sina bolag. Det handlar t ex om modernisering av bostäder, nybyggnationer, konkreta miljöeffektiviseringar, fortsättningen av logistiksatsningen i Folkesta och Kjula och framtiden för Parken Zoo.

Den som tror att kommunalpolitik eller det som åligger oss tjänstemän att verkställa beslut är något grått och trist vet inte vad han eller hon pratar om. Att arbeta och verka i en kommun är oerhört fascinerande och stimulerande. Ett oändligt antal beslut och konkret arbete som påverkar tusentals människor.

Den här veckan så träffas vi i det sk Samhällskontraktet – dvs samarbetet mellan Västerås, Eskilstuna och Mälardalens högskola. Jag uppskattar den här formen av samarbete. Dels är det något som ger effekt i våra verksamheter och höjer kunskapen – dels stärker det samarbetet mellan våra städer och Mdh.

Fokus är skola och vård och omsorg men nu startar vi också ett nytt samarbetsområde som handlar om stadsdelsutveckling. Tanken är att förbättra boendemiljön kopplat till engagemang och miljöåtgärder i vårt eget Lagersberg och Bäckby i Västerås.

Extra roligt att få skriva att Mdh fått tillbaka examensrätterna för förskoleutbildningen. Det betyder mycket för regionen.

Jag har precis tagit del av Regionförbundet Sörmlands sammanställning av utvecklingen i länets kommuner avseende befolkningsutveckling, utbildningsbakgrund, medelinkomst, företagande och miljöfaktorer. Det är positiv läsning för Eskilstuna. Det är viktigt att få skriva det eftersom jag ibland upplever att vi har en något nertonad bild av Eskilstuna.

Utan att blunda för problem och svårigheter så är det viktigt att förmedla att befolkningen ökar, vi har en relativt ung befolkning, andelen med eftergymnasial utbildning ökar, antalet nya företag ökar, ohälsotalen minskar och koldioxidutsläppen minskar efter några års ökning.

Typiskt skrivet av en kommundirektör, invänder den kritiske. Fakta är fakta och det är först när vi ser våra styrkor som vi kan ta itu med våra brister. Och när jag ändå är på det humöret – SKLs granskning av kommunen som organisation ger en positiv eftersmak. Jag noterar också att Eskilstuna fått utmärkelse som energieffektiv kommun av Energimyndigheten. Det är viktigt att vi skapar nya berättelser om vår stad.

På lördag åker jag till vår vänort Erlangen i Tyskland. Vi firar 50-årig bröllopsdag. Ja, inte hustrun och jag utan Eskilstuna och Erlangen. Det är stort.

 

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Så här års så är det fullt av arrangemang i Eskilstuna. Jag tänkte på det i helgen – det är nästan så att de krockar med varandra. Springpride, Nyforsdagen, Brunnsbacken, marknad i Gamla Staden och Volvo-dagarna. Förra helgen var det Fröslundadagen och motsvarande i Sundbyholm. Och snart är det dags för traktorallyt i Gillberga-Lista  och Världsmiljödagen i Parken.

I helgen så firar Konstmuséet 5 år och det är dags för premiären av Å-varvet. Stor eloge till Micke Lönngren på Innerstads AB som på det här sättet återskapar ett stort löplopp i Eskilstuna. Micke har ju erfarenheter från Hultsfredsfestivalen så nu väntar jag på när han tar initiativet till att skapa en omtalad musikfestival som sätter Eskilstuna på kartan. Som den musikstad vi är.

Jag noterar också från mitt fönster ut mot Fristadstorget att det knappt är någon dag som inte är fylld av aktivitet. Är det inte olika opinionsmöten så är det Cykelns dag eller olika skolor som uppträder. Jag gillar Eskilstuna när hon är på det här humöret.

På hemmaplan
Barnbarnen lilla B och lilla E var på besök i helgen. Deras skratt, glädje och iver gör mig varm i hjärtat. Det är som att det är enklare att närma sig och ha fördragsamhet med sitt eget åldrande när jag vet att de kommer att leva i bästa fall fram till nästa sekelskifte. Och bära någon slags känsla för sin familj och för Eskilstuna.

Jag noterar också att båda enkelt kan uttala ”Pelle” samtidigt som de inte riktigt får ihop stavelserna för övriga far- och morföräldrar. Det ni!

Det är farligt att skriva – men jag är igång med löpningen……………….hade jag inte varit i Erlangen så hade jag ställt upp i Å-varvet. Alla som springer över 6o min………….jag hade slagit er – kanske!

 

Ha en skön helg!

Kommentera

Kategorier

