Skrivet av: Pär Eriksson | maj 12, 2011

Veckan som gått – w 19

På jobbet
Med rätta kan läsaren tycka att det blir väl mycket idrott. Och jag ska inte sticka under stol med att den betyder mycket för mig. Men i min roll som kommundirektör så ser jag idrotten i första hand som en del i att utveckla en stad. En idrott eller ett idrottslag att vara stolt över skapar en samhörighetskänsla, ett kitt för människor.

Det viktiga är inte att vinna utan att kämpa väl…………….

Tänk vad fotbollen betyder för Barcelona och Manchester eller ishockey för Karlstad, Skellfeteå och Örnsköldsvik och handbollen för Eskilstuna.  

Den här veckan tackade Eskilstuna kommun lite mer formellt Guif för att de salufört Eskilstuna och att de totalt sett gjort en mycket bra säsong – kanske den bästa någonsin – debaclet i Scandinavium till trots.

Sportjournalisterna och Sörmlands idrottsförbund bjöd in till ”Sportsnack” den här veckan. Det var naturligtvis lilla julafton för mig när jag var inbjuden att inleda på temat ”Idrott som tillväxt” som sedan följdes upp av en kunnig panel. Tänk om vi kunde placera Eskilstuna på idrottskartan. Inte för att i första hand fira segrar – även om det är viktigt också – utan som ett sätt att utveckla Eskilstuna och skapa ett bra barn- och ungdomsarbete.

Det brukar sägas att Sverige är ett av världens mest okorrupta länder. Det ligger nog något i det samtidigt så måste den kulturen och traditionen underhållas. Som ett led i att stärka arbetet mot mutor och otillbörlig påverkan har våra politiker tagit initiativ till att en analys genomförs för att få upp bilden var organisationen har brister eller svaga punkter. Den här veckan träffade vi det revisionsföretag som skall genomföra analysen. Det här är viktigt och en del i att stärka demokratin.

En gång om året träffas alla chefer och ledare i Eskilstuna kommun. Inalles är vi då ca 350 stycken. Vi har skilda ansvar – allt från skola till äldreomsorg, till stadsplanering, gator och vägar till bibliotek, energiproduktion och bostadsbyggande, socialtjänst och räddningstjänst – men vi är alla en del av en och samma grundstruktur Eskilstuna kommun.

Som ett led i att stärka den gemensamma känslan, det gemensamma uppdraget och förmågan till samarbete och helhetssyn så träffas vi på fredag kring temat ”Ny mandatperiod – Modigt Ledarskap”.

Mitt Eskilstuna -mitt i Eskilstuna
Eskilstuna är särskilt vackert på försommaren. Jag tog en promenad längs ån bort mot Strömsholmen. Jag har ju gått där i mer än 50 (!) år och ändock är det först nu jag ser Eskilstuna med andra ögon. Den där ån som bara rann genom staden och vars syfte var att hålla samman Hjälmaren och Mälaren och i bästa fall förse industrin med kraft har nu förvandlats till något annat.

Den breda vattenspegeln från Nybron och bort mot gamla Volvo BM skapar en ny bild, en ny atmosfär. Och just den här dagen sitter det hundratalet ungdomar på gräset och vid träbryggan och låter sig förföras av försommaren.

Modern forskning pekar mot att estetik, känslan för det vackra, det stilfulla är en viktig faktor för att bygga framgångsrika städer. Och jag känner att det är en ynnest att få verka i Eskilstuna.

På hemmaplan
Hustrun har tagit ut receptsamlingen till sommarboendet. Ett tecken – om än litet – att vi är på väg att bli året-runt-boende. Vad vet jag? Vad hon inte vet är att jag ändrat morgontidningarna permanent……………

Annars går helgen i Eurovisionschlagerns tecken. För 35:e (!) året så träffar vi våra Örebrokompisar Tomas och Anki för att genomföra den klassiska omröstningen. Det här är kult………..

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

